Beantwoorden
RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Ik ben begonnen met een openHAB domoticaproject met een server die draait op een Raspberry Pi 4 (RPi). Ik begin hierbij redelijk van 0, maar met de voorhanden documentatie en soms wat hulp heb ik er goede moed op. 

Een van de vereisten is dat ik ervoor moet zorgen dat de DHCP van de router steeds hetzelfde IP adres toekent aan de Raspberry.

"A working DHCP server is a mandatory prerequisite to openHABian's networking setup. We recommend you configure your DHCP server to always assign the same IP based based on your RPi's MAC address. That'll effectively get you a fixed IP address."

Ik krijg echter geen toegang met mijn windows PC tot de DHCP instellingen van mijn Docsys3.0 modem (niet toegankelijk via de MijnTelenet instellingen).

Wanneer ik http://192.168.1.1 opgeef in de URL balk krijg ik : THIS SITE CAN'T BE REACHED

192.168.1.1 took too long to respond.

Trouwens, ik vind ook nergens een gedetailleerde handleiding van deze cbn Docsys 3.0 CH7465CE modem.

Alvast bedankt

0 Likes
16 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@flip1953  Ik vraag mij af waarom een vast IP adres niet zou kunnen. Het IP adres wordt opgevraagd door de netwerkkaart, niet door het programma of wat dan ook. En een server gaat kijken naar die verbinding in het netwerk. Want eender hoe of dit gebeurt via DHCP reservatie of manueel op het toestel zelf, het blijft altijd een fixed IP dat je instelt. Het grote verschil is enkel dat het ene buiten de DHCP range gebeurt en het andere binnen de DHCP range. En als dit binnen de DHCP gebeurt via reservatie heeft die openHABian server daar ook geen zeggenschap over.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@igvfer  schreef:

@flip1953  Ik vraag mij af waarom een vast IP adres niet zou kunnen. 

Natuurlijk kan dat, daar twijfel ik niet aan.

Maar als zowel de handleiding van het openHAB domoticaproject schrijft:

"A working DHCP server is a mandatory prerequisite to openHABian's networking setup. We recommend you configure your DHCP server to always assign the same IP based based on your RPi's MAC address"

alsook de Helpdesk antwoordt:

Note it is NOT supported to setup openHABian with a static IP address as described in the Raspberry Pi OS documentation as that can interfere with openHABian functionality.

Wie ben ik om dat tegen te spreken??

"Mandatory prerequesite" en "not supported" zijn duidelijke regels voor een openHABian setup.

Ik geef de oplossing, gebaseerd binnen het kader en de vereisten die ons gegeven wordt 😁