Eigen router + port forwarden
Beste mensen, er is hier al een en ander geschreven over "port forwarden", doch voor een leek als ik blijft het toch Latijn...
Ik heb een eigen router Asus RT-AZ68U na mijn Telenet router staan, verbonden op de WAN poort. Eigen ip: 192.168.1.1
Tot nu toe werkt alles naar behoren, maar nu zou ik Home Assistant willen benaderen van buitenaf. Daarvoor zou ik moeten 433 en 8123 open zetten, en daar begint de miserie.
Voor zover ik zie heeft Telenet mijn router op 192.168.0.180 gezet... is dat een vast ip? ... kan ik dat eventueel ergens wijzigen?
1) Ik heb geprobeerd om die twee poorten te forwarden maar krijg steevast problemen.
Ik lees dat normaal DMZ op de ip van mijn eigen router zou moeten staan... is dat dan 192.168.0.180 of 192.168.1.1 ? Telenet laat zelfs niet toe om dat laatste ip in te vullen want standaard staat 192.168.0 reeds onveranderbaar ingevuld !
Verder heb ik geprobeerd het volgende in te vullen:
Na klikken op wijzigen is alles zogezegd ok, maar portcheck zegt dat 433 niet open staat ?? Verder lijkt het erop dat men bij Lokaal IP-adres geen 180 verwacht...
Wat doe ik verkeerd ??
2) Als ik nu zonder meer de firewall in de Telenet router zou uitzetten, ik heb er toch nog altijd een in mijn Asus zitten, staan dan automatisch alle poorten open na de Telenet router? Of is dit te kort door de bocht ?
- Labels:
-
instellingen
-
portforwarding
-
router