24749
netweters
|
152308
antwoorden
|
20690
vragen
|
Ik probeer al enkele malen via mijn.telenet.be bij "expertinstellingen" van mijn Wireless modem 3.0 (DOCSIS) de volgende wijzigingen door te voeren:
1) UPNP uitschakelen
2) een poort openzetten
Ik kan deze aanpassing wel maken, maar ik zie nergens een knop om dit te bevestigen?
Telkens ik terug naar de instellingen ga, staat dit terug op de oude instellingen.
Het ontbreken van een knop om de geavanceerde instellingen op te slaan is hier op Netweters reeds gemeld, dat is een bug in "Mijn Telenet":
Join the club. Is inderdaad al bevestigd door verschillende leden. Er is een workaround, maar dan op eigen risico.
Hier staat er meer: Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan? - Pagina 4 - De Netweters
Ik heb juist een nieuwe test gedaan. Een nieuwe externe poort toegevoegd. Onderaan op Wijzigen geklikt.
Deze test gedaan op pc windows 11 met Firefox.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik een ander scherm zou krijgen dan andere gebruikers.
Jouw scherm is inderdaad anders. Ik zie deze mogelijkheid niet (net geprobeerd nadat ik dit had gelezen):
Firefox, Chrome, Edge... allemaal zelfde probleem. De knop "Wijzigen" is niet zichtbaar wanneer je een instelling verandert en dat is dus het probleem. Getest op Mac, Windows 10, Windows 11.... Cookies toestaan, cookies gewijgerd, incognito mode... Alles geprobeerd. Maar wel interessant dat jij de knop wel ziet.
Als ik in dat scherm kom, dan heb ik ook niet direct de knoppen Annuleren en Wijzigen. Als ik op Portforwarding klik gebeurt heeft dit geen invloed op de twee knoppen. Pas als ik iets begin in te vullen komen de knoppen Annuleren en Wijzigen zichtbaar. Als ik het nieuw ingevulde wegdoe verdwijnen de twee knoppen. Als ik echter de nieuwe lijn wegdoe door op het vuilbakje rechts van de lijn te klikken blijven de twee knoppen zichtbaar. Ik heb geen andere mogelijkheden getest.
Hallo,
Vreemd dat het bij jou wel werkt. Ik probeer net hetzelfde zonder succes. Verschillende browsers en OS'en geprobeerd. Allen hetzelfde resultaat. De knoppen komen niet op het scherm.
We hebben hier ondertussen feedback over ontvangen van onze collega's.
Ofwel moet het DMZ-adres actief staan ofwel UPnP, maar niet allebei. Anders is het niet mogelijk om de instellingen op te slaan.
Kunnen jullie dit even uitproberen?
Beste @Bjarne ,
Bedankt voor de feedback op dit forum. Momenteel staan de instellingen: UPnP aan; DMZ-adres staat ingevuld. Ik krijg/heb geen foutmelding.
Ik klik "Expertinstellingen ontgrendelen" (en erna "Ja, ik weet het zeker").
Ik probeer uPnP uit te schakelen en krijg (nu) inderdaad een foutmelding. Dus er klopt iets niet: uPnP staat uit en ik krijg een foutmelding bij DmZ:
En de knop wijzigen of annuleren is nog steeds niet zichtbaar...
Vervolg:
a) Ik zet uPnP uit; (geen knoppen zichtbaar)
b) Ik wijzig het DMZ adres naar 192.168.0.0. De knoppen worden zichtbaar (!). Ik klik op Wijzigen. Resultaat: Lukt niet "Oeps, er gaat iets mis"
c) Daarna verander ik het DMZ adres terug naar 192.168.0.1 en... de knoppen blijven zichtbaar (zonder foutmelding). Maar terug de foutmelding "Oeps, er gaat iets mis"
De vraag is dus: hoe kan ik port-forwarding wijzigen en/of bridge-mode aanzetten. Nog steeds niet opgelost. Ik zie nu wel af en toe knoppen verschijnen, maar wijzigen kan niet.
Wat gebeurt er als je uPnP laat aanstaan en enkel DMZ utischakeld?
Hallo @janne_man
Ik probeer zo duidelijk mogelijk een beeld te schetsen. Ik denk dat de combinatie UPnP ingeschakeld en DMZ adres ingevuld (misschien) bij velen standaard staat ingesteld en dat dit ervoor zorgt dat de knoppen niet zichtbaar zijn.
Mijn huidige situatie voor ik de expertinstellingen ontgrendel: UPnP staat aan, bridging staat uit, IPv4 firewallinstelling uit, DMZ adres 192.168.0.0 (had ik vorige keer gewijzigd, maar kan ik nu niet meer veranderen zonder foutmelding); port forwarding: 3 IP adressen staan ingesteld.
Vraag is: ik heb denk ik op die manier de DMZ uitgezet.
Als ik nu de port-forwardingadressen verwijder, komen de knoppen wel zichtbaar.
Als ik dan op "Wijzigen" klik, krijg ik de foutmelding:
Probeer stap voor stap:
Expertinstellingen aan
UPnP uit
Wijzigen
DMZ op 192.168.0.1
Wijzigen
bij één lijntje van de portforwarding op vuilbakje klikken
Wijzigen
Samengevat: probeer eerst instelling per instelling en steeds wijzigen. Als je twee zaken terzelfde tijd doet kan het zijn dat er een conflictsituatie is.
@janne_man OK, goed idee.
Hierbij het resultaat:
Expertinstellingen aan --> OK, geen fout
UPnP uit, Wijzigen --> Geeft onmiddellijk de foutmelding "Oeps, er ging iets mis. Probeer later opnieuw." (hoewel DMZ nog steeds op 192.168.0.0 staat). Dat was ook nog ergens vermeld dacht ik: je kan niet UpnP uitzetten en geen DMZ hebben (wat ik ook vreemd vind eerlijk gezegd).
DMZ op 192.168.0.1, Wijzigen --> Geeft ook foutmelding.
Misschien moet ik eens de volledige router terugplaatsen in de standaardinstellingen? Volgens mij zijn er settings verkeerd gemigreerd wanneer ik mijn model CH6643E omgezet heb naar model CV8560E (niet door mezelf...).