Beantwoorden
NikiT
Professional Beetjesweter
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

F@ST3896LG-TN: wifi blijft uitzenden, Mijn Telenet vast

Beste Netweters,

Ik zit met een hardnekkig probleem met mijn Telenet F@ST3896LG-TN modem en hoop dat jullie hier misschien ervaring mee of advies over hebben.

Mijn huidige set-up:

F@ST3896LG-TN modem.

TP-Link Deco X10 aangesloten via MAC pass-through (krijgt perfect een publiek IP).

PlayStation 5 en een powerline-adapter rechtstreeks bekabeld op de Telenet-modem.

Het probleem is dat de modem continu wifi blijft uitzenden, hoewel dit in Mijn Telenet al lang op 'uitgeschakeld' staat. 

Daarnaast lijkt de communicatie tussen de modem en Mijn Telenet volledig corrupt. Als ik zelf een instelling wijzig (bijvoorbeeld de MAC pass-through proberen uitschakelen) en ik sla dit op, lijkt het even te lukken. Doe ik daarna een refresh van de pagina, dan springt alles doodleuk terug naar de oude staat.

Wanneer ik de klantendienst bel en zij de wifi geforceerd uitschakelen via hun backend, gebeurt er iets anders geks: de wifi gaat dan wel uit, maar plots verdwijnen al mijn verbonden apparaten uit de lijst in Mijn Telenet. Ik heb nog wel internet via UTP en op mijn Deco, maar de interne routeringstabel (of de telemetrie naar de cloud) crasht blijkbaar volledig na die ingreep.

Mijn vragen aan jullie:

1. Herkent iemand dit vastgelopen 'Mijn Telenet'-gedrag bij deze specifieke F@ST-modem?

2. Is hier een workaround voor om de wifi toch permanent uit te krijgen en de instellingen weer te laten synchroniseren?

3. Of bespaar ik mezelf de moeite en vecht ik best direct voor een omruiling naar de CV8560E (E-router zonder wifi)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

13 reacties
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@NikiT  schreef:

Beste Netweters,

1. Herkent iemand dit vastgelopen 'Mijn Telenet'-gedrag bij deze specifieke F@ST-modem?

2. Is hier een workaround voor om de wifi toch permanent uit te krijgen en de instellingen weer te laten synchroniseren?

3. Of bespaar ik mezelf de moeite en vecht ik best direct voor een omruiling naar de CV8560E (E-router zonder wifi)?

1. Probleem is gekend, blijkbaar lukt het inderdaad bij sommige gebruikers niet om de WiFi van de 360° modem uit te zetten, meestal omdat er "360 pods" aangemeld zijn (de modem is de "master pod")?
  2. Welke instellingen wil je synchroniseren? Van zodra je de DECO gebruikt als Mesh master en router, dan zijn er geen toestellen meer aangesloten op de Telenet modem (en heb je een lege lijst met "verbonden toestellen"). Ook de rechtstreeks aangesloten DECO is niet meer zichtbaar, gezien deze in een ander netwerkt zit (met een eigen publiek IP).
  3. Omruilen met een oude Docsis 3.0 modem zou ik niet, Telenet moet gewoon de problemen opgelost krijgen

@NikiT  schreef:

PlayStation 5 en een powerline-adapter rechtstreeks bekabeld op de Telenet-modem.

Waarom is de Powerline en de PS5 rechtstreeks op de modem aangesloten? Als je een eigen router hebt (DECO X10) wil je toch alle apparaten op je eigen lokaal netwerk, en moeten de bedrade toestellen ook achter de DECO aangesloten worden (eventueel met een gigabit swicth op de Deco LAN poort)?

NikiT

Dag Filip,

Je hebt volledig gelijk, heb ondertussen mijn powerline aan mijn hoofd deco gekoppeld, maar dit lost uiteraard de andere problemen niet op.

Het feit is, wifi staat uitgeschakeld en de modem blijft wifi uitzenden.

als ik ooit beslis om bridging uit te schakelen dan lukt dit niet want bij uitzetten, opslaan en de pagina refreshen staat het terug ingeschakeld.

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

Hoe weet jij of de Telenet modem nog wifi uitzend? Is het niet de wifi van de Deco die jij ziet?

NikiT

Neen want mijn Telenet modem en Deco zenden allebei een verschillende SSID uit

Eddyfr
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hi,

Zelfde probleem hier en ik zit ondertussen met mijn handen in het haar.

Vandaag mijn modem omgewisseld van een CV8560E naar een F@ST3896LG-TN. In eerste instantie leek alles in orde, tot ik merkte dat de SSID van de modem gewoon bleef uitzenden, ondanks dat Wi-Fi in MyTelenet als uitgeschakeld staat.

Contact opgenomen met de chat helpdesk. Zij hebben enkele aanpassingen gedaan, maar dit heeft niets opgelost. Integendeel: sinds die aanpassingen en een hard reset (die ik moest uitvoeren) werkt Modem Bridging ook niet meer.

Mijn GT-BE19000 krijgt momenteel een 192.168.0.x-adres van de modem in plaats van een publiek IP-adres. Wat ik ook wijzig in MyTelenet, er lijkt helemaal niets te gebeuren.

Daarnaast is er iets vreemds met de Wi-Fi-instellingen. Wanneer ik Wi-Fi van “uit” naar “aan” zet en vervolgens naar Netwerkveiligheid ga, krijg ik:

“Het wifi signaal staat uit. Zet het aan om deze pagina te bekijken.”

Ik kan dus ook de Wi-Fi zogezegd niet meer aanzetten en de channels aanpassen. Wi-Fi aan of uit maakt dus niets uit: in werkelijkheid blijft de Wi-Fi-radio gewoon actief. De SSID blijft uitzenden en ik kan er nog steeds mee verbinden. Een verbonden toestel krijgt ook gewoon een intern IP-adres van de F@ST en heeft internettoegang.

Het lijkt dus sterk op een probleem met de provisioning/configuratie (mogelijk een bug in MyTelenet/provisioning) van de F@ST3896LG-TN, mogelijk in combinatie met de firmware. Zeker omdat zowel de Wi-Fi-configuratie als de bridge-configuratie niet correct lijken te worden toegepast en “Verbonden toestellen” in MyTelenet op 0 blijft staan.

Volgende week heb ik een afspraak gemaakt om dit te laten nakijken door een technieker. Wat ook nog kan natuurlijk, is dat mijn modem (deels) defect is (DOA). Maar aangezien er hier toch meerdere mensen last mee hebben gaat dat toch niet het geval zijn denk ik...

Mvg,

Eddy

NikiT

Dag Eddy,

het lijkt er dus op dat dit een serieus probleem lijkt te zijn aan Telenet’s kant.

Wat bij mij wel geholpen heeft om mijn eigen router een publiek ip adres te laten krijgen is eerst de telenet modem volledig te laten herstarten en DAARNA pas je eigen router.

Eddyfr
Freshman Beetjesweter

Hi Niki,

Bedankt voor de tip, maar die volgorde heb ik inderdaad ook al geprobeerd: eerst de modem volledig laten opstarten en daarna pas mijn router herstarten. Ik heb de WAN-link ook nog eens disconnected en opnieuw connected, maar helaas blijft mijn router een lokaal 192.168.x.x-adres krijgen. Het ingegeven MAC-adres is bovendien 100% correct.

De reden dat ik specifiek voor deze modem ben gegaan, is vanwege mijn Turbo abonnement. Dit is voor zover ik weet de enige Telenet-modem die over "één" 2.5 Gbit-poort beschikt.

Mvg,

E

NikiT

dag Eddy,

wat je ook kan doen is in MyTelenet in gevanceerde instellingen het mac adres even wijzigen en op opslaan klikken, en daarna weer het juiste mac adres ingeven en opslaan.

Bijvoorbeeld mijn wan mac adres eindigt op :8C, heb dit even gewijzigd naar :8D, en daarna weer naar :8C gezet en opgeslagen en daarna mijn router weer een herstart gegeven. Dat gaf bij mij de doorslag.

Ik weet het, allemaal heel onorthodox en het bewijs dat de f@st modem softwarematig gebouwd is om perfect overweg te kunnen met hun wifi pods, maar voor gebruikers van een eigen router is deze modem alles behalve een cadeau.

Eddyfr
Freshman Beetjesweter

Ja, ik ken het. Ik heb 15 jaar in de IT/server business gewerkt en dat zijn inderdaad soms de typische handelingen die een onnozel probleem kunnen oplossen. Helaas heeft dat ook geen oplossing gebracht. Ik heb ondertussen zelfs met een andere router geprobeerd, maar ook die krijgt enkel een lokaal 192.168.x.x-adres.

Het enige wat momenteel blijkt te werken in mijntelenet is de modem herstarten. Andere wijzigingen lijken helemaal niet te reageren.

dannyro
Freshman Veelweter

@Eddyfr 

In de Deco app kan je dit toch zien? Of zie ik het te simpel. Ik heb ook deze modem voor het Turbo abonnement, en heb ook gesukkeld met de brugmodus. Uiteindelijk dat allemaal uitgeschakeld (na reset Telenet modem) omdat dit niet goed werkte. dubbele nat enz... Wifi ook uitgezet na installatie van de Deco's X50, 4 stuks, allemaal AP's. Werkt al enkele maanden perfect. Telenet zal wel eens met een oplossing komen zeker dat de brugmodus deftig werkt.

NikiT

Ik heb nu geen dubbele NAT omdat de modem wel een een publiek ip adres toewijst aan mijn Deco.

Bij mij staat de Deco in router mode omdat ik gebruik maak van NextDNS waar ik blocklists kan toepassen e.d.

Had Telenet nu in zijn instellingen de optie gehad om daar ook zelf een DNS adres te kunnen instellen dan zouden mijn deco's gerust in AP mode mogen draaien.

Maar stel, ik besluit om mijn Deco nu toch weer in AP mode te zetten dan kan ik bridge mode niet uitschakelen in MyTelenet want de modem neemt de instellingen gewoonweg niet over (lees uitschakelen, opslaan, refresh)en heb ik bijgevolg ook geen internet.

Ook bij het uitschakelen van Wifi hetzelfde probleem, in MyTelenet is het uitgeschakeld maar de modem zelf blijft toch Wifi uitzenden, en dat is zeer vreemd want een paar maanden geleden werkte dit wel allemaal. 

Ik ga toch nog eens een poging wagen om de modem te resetten naar standaardinstellingen maar ik vrees dat dit het probleem niet gaat oplossen. Ik denk dat het een bug is in de software van de Telenet modem. 

Eddyfr
Freshman Beetjesweter

Even ter verduidelijking, ik heb geen TP-link DECO. Mijn setup is een single router Asus GTBE-19000. En bridgemodus heeft wel degelijk gewerkt want ik heb een publiek IP adres gehad met deze nieuwe setup. Pas na de aanpassing van de helpdesk en opnieuw moeten ingeven van het MAC-adres lukt het niet meer. 

Trouwens ik kon nu opeens terug in de advanced instellingen voor de Wifi, ik probeer de SSID te veranderen maar dat lukt helemaal niet. Ik ga even iets anders doen, want ik word er nog zot van.

dannyro
Freshman Veelweter

Oke, duidelijk. Ik heb dat kunnen oplossen met de telenet modem terug naar fabrieksinstellingen te brengen. Toen was ik wel alle instellingen kwijt, portforwarding enz. Deze stonden erin na de eerste opstart van de nieuwe modem, maar na die reset is dat allemaal weg. Nu is dat hier geen probleem meer. Na de reset staat bridgemode en wifi wel degelijk uit.