Beantwoorden
Johan54
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

FTP op iPhone om iMac te benaderen

Hoe kan ik mijn ftp app op mijn iPhone instellen om via internet mijn iMac thuis te benaderen ?(Bestanden opzoeken, bestanden downloaden, wissen en doorsturen via email)

Ik werk thuis met oneup van Telenet.

0 Likes
3 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

FTP op iPhone om iMac te benaderen

Je zal, op je Telenet 'modem', of op je eigen-router, ftp (bidirectioneel wellicht) moeten port-forwarden van/naar je iMac. Er bestaan, recent, ook wel andere manieren om bestanden te 'sharen' ... via de 'cloud' zoals men zegt 😀. Dropbox, Google Drive, OneDrive, iCloud en oo aantal consoorten (het is te zeggen: er is niet 1 'cloud') ik sorteer niet op voorkeur. Of: te copieren (WeTransfer etc...). Of in e-mail bijlage indien niet te groot. ... Maar: "FTP op iPhone om iMac te benaderen" lijkt, zeker mobiel, een zuivere port-forwarding kwestie.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

FTP op iPhone om iMac te benaderen


@Johan54  schreef:

Hoe kan ik mijn ftp app op mijn iPhone instellen om via internet mijn iMac thuis te benaderen ?(Bestanden opzoeken, bestanden downloaden, wissen en doorsturen via email)


Eigenlijk stel je 2 vragen:

  1. Hoe kan ik (thuis) mijn ftp app op mijn iPhone instellen om mijn iMac thuis te benaderen (lokaal netwerk)
  2. Kan dat ook via internet?

Je moet het dus eerst werkend krijgen op je lokaal netwerk.

Hiervoor moet je op de beide toestellen een ftp App hebben, deze op de iphone in te stellen als "Client", deze op de iMac in te stellen als "server".

 

Op de server kant zal je een poort moeten kiezen (vb poort 2121), en een shared path (naar de IMac bestanden die je via FTP wil openen)

Op de client kant zal je de Imac als een nieuwe server moeten toevoegen:

hiervoor heb je het (intern) IP adres nodig van de iMac, de poort (2121), eventueel credentials (tenzij anoniem).

 

Als alles werkt moet je het nu ook via internet instellen

- je moet in jouw Telenet router de poort (vb 2121) forwarden naar de Imac (via "Mijn Telenet").

- je moet in de FTP Client App het (lokaal) IP adres van de server (Imac) veranderen door het extern IP adres van je router (of een "nieuwe" server toevoegen).

 

PS - ik ken niets van Iphones en Imacs, maar bovenstaande werkt perfect met de Android FTP App.

 

 

0 Likes
Johan54
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

FTP op iPhone om iMac te benaderen

Beste

 

Dank om mij te willen helpen.

 

Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik via ftp mijn imac benaderen als een gewone harde schijf.  De mogelijkheden van Cloud of “We transfer” ken ik wel.  Ook heb ik reeds via “bestandenapp” op imac en iphone toegang tot mijn documenten en bureaublad, maar bijvoorbeeld niet tot mijn downloads of afbeeldingen op mijn imac.  U gaf me een goede richting aan om verder op zoek te gaan.  Dank

0 Likes