Beantwoorden
DavidN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Firewall van Telenet zorgt voor connectie problemen

Ik heb al een paar maand problemen met connecties die wegvallen. Na veel communicatie met support en 3x een technieker langs te krijgen werkte het nog niet.

Het probleem:

- Teams geluid valt af en toe een paar seconden weg (zowel up als downstream)

- SSH/RDP connecties vallen random uit (ondanks configuratie aanpassingen voor keepAlive - werkt perfect via ander netwerk)

- random connect probleempjes met websites

- random hickups met videos van insta/fb/... etc. (Maar nooit met Netflix/Disney+ en andere streaming media)

 

Als ik pingplotter (vergelijkbaar met MTR) gebruik dan zie ik 3-5% packet drop op de modem als ik telenet.be ping.

Volgens de technieker alles prima in order met de bekabeling. 

 

Mijn setup:

DOCSIS 3.1 modem (zonder wifi), Ubiquiti Dream Machine Pro + meerder switches en wireless mesh netwerk.

Modem is in bridge mode ingesteld

 

Als ik rechtstreeks op de modem aansluit zie ik ook packet drops (minder dan achter the UDMPro) maar slechts op de modem connectie alleen en zelden op de andere hops naar telenet.be toe.

 

Na veel testen en frustratie ben ik erop uitgekomen dat als ik de firewall van telenet afzet dat het probleem opgelost is.

Is dit een gekend probleem ? Een paar maand geleden had ik dit probleem niet, dus ik vermoed dat dit door een firmware update is ontstaan ?

 

Titel gewijzigd door Shaijen (mod) | Vorige titel: DOCSIS 3.1 en firewall problemen

0 Likes
1 reactie
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Firewall van Telenet zorgt voor connectie problemen

Ik heb dezelfde opstelling en nooit dit probleem gehad, maar dat is wellicht doordat bij mij de firewall functie in de CV8560E HGW al lange tijd uitgeschakeld is. Ik heb geen normale gebruikers direkt aan de HGW hangen, enkel de UDMP, een VPN hardware client van het werk, en een andere router voor inkomende VPN verbindingen.

Geen van die apparaten heeft een externe firewall van de HGW nodig. Ik ben er van uit gegaan dat dit enkel maar extra CPU kost en dus eventueel de snelheid negatief zou kunnen beinvloeden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.