Beantwoorden
BanditsAtZero
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
π-DAY! Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Gigabit Switch + Patch Panel + Router

Hallo,


Binnenkort schaf ik me een unmanaged 24-port gigabit switch met patch panel aan.

Ik ben ook van plan om een router aan te schaffen, zodat ik meer toegang heb tot de instellingen van mijn netwerk. Bijvoorbeeld andere static IP toewijzen. Iets wat momenteel niet mogelijk is met de HGW via de "Mijn thuisnetwerk" pagina.

 

Werkt de HGW met een eigen router? Zit ik dan nog steeds met hetzelfde probleem dat ik de "Mijn thuisnetwerk" pagina moet gebruiken?

Vraag ik een modem-only aan bij Telenet? Zo ja, kan de modem-only gigabit snelheid aan?

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7769
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gigabit Switch + Patch Panel + Router

@BanditsAtZeroAlle huidige Telenetmodems zijn Gigabit dus ook de modem only. Installeer misschien de nieuwste e-modem zonder wifi, waarbij je de 2 richtingen uit kunt. Je kan daar dan via uw netwerk meer gericht de nodige AP's op aansluiten voor WiFi.

Niet vergeten dat je nu uitgebreidere portforwarding en switching hebt via "Mijn Telenet". Wat het toekennen van IP adressen  via een router betreft lopen de meningen uiteen. Ik ben nog altijd voorstander om op de betreffende client zelf een vast IP adres in te stellen. Dat heeft zo zijn voordelen als je router uitvalt om een of andere reden. Je IPadressen via DHCP vallen uit en je netwerk ligt plat. Als je lokaal IP adressen toekent dan zal je bvb nog altijd je camera kunnen bereiken, je NAS enz. Maar dat is mijn mening daarover.

Een 24 poort switch kan zeker, dit heb ik ook staan.

Het grote verschil tussen een HGW en een eigen router is dat je voor de HGW router via "Mijn Telenet" moet gaan, terwijl je op een eigen router rechtstreeks op de router kunt instellen. En een router heeft (soms) meer mogelijkheden qua gastnetwerk, ouderlijk toezicht en dergelijke.

Ik werk sinds jaar en dag met een HGW waarop een NAS, Ipcamera's, domoticaserver, Pc's, printer enz. zijn aangesloten en tot nu toe geen problemen gehad. Ook niet wat bereikbaarheid van buitenaf betreft.

Je kan alle richtingen uit maar "keep it simple" en probeer router na router te vermijden. Het is niet dat het niet kan werken, het maakt het alleen maar gecompliceerder. Zeker als je uzelf niet hebt verdiept in netwerken.

Succes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gigabit Switch + Patch Panel + Router

Je kan ook opteren voor een E-Router, die werkt ook perfect samen met de digirecorders van Telenet. De eigen router zet je dan in "bridge mode" via de advanced settings van telenet.Zo krijg je een extern ip adres ipv het 192.168.... adres. Ikzelf heb na mijn E-router een firewall hangen die ik in Bridge gezet heb, zo krijgt mijn firewall op zijn wanport een extern ip adres en werkt dus als pass through naar de eigen router.

De switch zet je dan op een poort van de eigen router, zo heb je nog altijd het voordeel dat je eigen router de ip adressen uitdeelt ipv de router van telenet.

 

groeten Kristof 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes