Beantwoorden
Aquasanta
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Dag Iedereen ,

 

Er staat een Gira X1 in de installatie die een vast IP adres heeft gekregen .

https://partner.gira.com/nl_NL/gebaeudetechnik/systeme/knx-eib_system/knx-produkte/systemgeraete/x1/...

 

Bij het opnieuw opstarten van de Witte Router deelt de router terug IP adressen uit en heeft de X1 in een keer een ander IP Adres en staat deze op DHCP .

 

Indien je dan pingt op het oude vaste IP adres , krijgen we ook nog steeds een repons .

Deze fout krijg ik enkel bij installatie waar een Router van Telenet staat .

 

Iemand een idee hoe dit kan en wat de oplossing kan zijn ?

 

Bedankt alvast .

 

 

Tags (1)
0 Likes
11 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Om het even juist te begrijpen. De Gira X1 staat ingesteld om via DHCP een IP adres te ontvangen?

Je hebt via mijn.telenet dit device een "vast" ip-adres toegekend, zodat deze bij het aanvragen van een adres via DHCP altijd hetzelfde ip-adres zal ontvangen?

Welk adres gebruik je hiervoor?

Dit adres veranderd na een reboot van de telenet router?

 

Ik vind het erg merkwaardig dat de Gira X1 twee ip-adressen zou kunnen hebben.

Zie je het nieuwe adres via mijn.telenet, of is de X1 ook effectief via dat nieuwe adres te bereiken, terwijl een ping naar het oude adres toch nog altijd beantwoord wordt?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gira X1 na opstart terug op DHCP

@Arnie  Ik zou graag eens zien waar je via "mijn Telenet" een vast IP adres kan instellen. Voor zover ik weet niet mogelijk maar we kunnen altijd bijleren.

@AquasantaAls je een fixed intern IP adres hebt toegekend aan uw device, verandert dat normaal niet met tot gevolg als je een andere router plaats die met een ander subnet werkt je device niet bereikbaar zal zijn.

Toevallig nog een andere router op het netwerk die DHCP adressen uitdeelt?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Ik blijf zelf nu uit mijn.telenet weg om niet de patch voor ipv6 kwijt te raken.

 

Als ik mij goed herinner was het mogelijk een "vast" ip adres te koppelen aan een mac-adres, zoals dit bij vrijwel alle routers in de dhcp-server settings mogelijk is. Heb ik het fout?

Het blijft overigens een vreemd probleem. Normaal zou een client die een IP adres via DHCP ontvangen heeft proberen dit zelfde adres te hernieuwen op de helft van de time-to-live. Ik begrijp niet waarom dit niet langer zou werken na een reboot van de e-router.

Er is nog wat extra informatie nodig om beter te kunnen beoordelen wat het probleem is;

Het oude adres reageert na de reboot nog altijd op een ping.

Toch zou er ook sprake zijn van een nieuw ip-adres. Reageert dit ook op ping? Waar is dit nieuwe ip-adres zichtbaar?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gira X1 na opstart terug op DHCP


@Arnie  schreef:

 

 

Als ik mij goed herinner was het mogelijk een "vast" ip adres te koppelen aan een mac-adres, zoals dit bij vrijwel alle routers in de dhcp-server settings mogelijk is. Heb ik het fout?

 


Hier denk ik dat je het fout hebt. Is wel al  meermaals gevraagd geweest, ook in mijn Sint lijstje van enkele jaren geleden waar al een paar dingen uit volbracht zijn, zoals nog meer forwarding regels, port switch enz. Daarom ook mijn vraag waar dit eventueel zou kunnen zitten want ik leer graag bij.
Maar het blijft inderdaad een vreemd probleem die hier aangehaald wordt en ik zie eerlijk gezegd met mijn beperkte kennis ook niet waar of hoe dit komt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Die witte modem neemt maar 1 IP adres. Dat gaat naar de interne router. Dus wil je 2 IP adressen zal je bij telenet een andere modem moeten vragen die je 2 IP adressen levert. Dit heb ik ooit gehad om zo een server te laten draaien. Je zal een switch achter die router moeten zetten en daarna een router om zo je 2 IP adressen te splitsen en naar het juiste toestel te krijgen. Je moet dan natuurlijk bij telenet een vast IP aanvragen en dit ingeven op je toestel want anders werkt het ook niet

Stefan Groenen
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gira X1 na opstart terug op DHCP

@stefangroenen  Ik weet niet wat je bedoelt met 1 IPadres maar bij een modem only krijg je verschillende Publieke IPadressen. Je hebt maar 1 connectie dus moet je er een switch achterplaatsen.

Bij de nieuwe e-modem/router kan je via mac pass trough een apart publiek IPadres krijgen voor je eigen router of wat dan ook.

Servers direct op een publiek IP adres zijn niet echt veilig en afhankelijk van wat soort server je plaatst kan je verschillende servers naast elkaar plaatsen. Het is dan de zaak om de juiste poorten naar de juiste server te sturen. Er is geen enkel device dat alle poorten gebruikt. Een web server gebruikt bvb poort 80 en 443, een FTP server poort 25. Een camera, die in feite een beeldserver is, gebruikt in eerste instantie poort 80 maar je kan meestal alle poorten anders instellen.

En als je 2 modems vraagt aan Telenet zal je 2 abonnementen betalen en dat staan ze maar met mondjesmaat toe.

Dus uitzoeken op welke poorten, dat toestel draait, want het is tenslotte een server en de nodige aanpassingen doen in je portsettings van je router.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Laat ik eens duidelijk zijn. De witte modem is een family modem. Weet ik van klantendienst ok. Deze krijgt maar 1 IP adres toegekend. Daarachter zit de ingebouwde router. Het is dus ook normaal dat die maar 1 IP adres kan ontvangen. Je moet alle instellingen doen via mijn telenet. Dus een vast IP adres aanvragen en krijgen kan niet via die witte modem. Die witte modem moet vervangen worden door een klassieke modem. Die kan meerdere IP adressen geven want er zit daar geen router ingebouwd. Dus hij moet een modem hebben zonder ingebouwde router om een vast ip adres te krijgen. Duidelijk en simpel toch. Je hebt geen twee modems nodig alleen de juiste modem

Stefan Groenen
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gira X1 na opstart terug op DHCP

@stefangroenenJe moet geen publiek VAST IP adres hebben. Je gaat daar toch geen 15 of 20€ in de maand voor geven. Kijk eens op de handleiding. Kijk eens in de handleiding Gira smart home app te vinden op de link die de vragensteller heeft meegegeven.
2 mogelijkheden:

Via het Gira portaal

of

 via een VPN verbinding

Dat wil zeggen dat je dan een portforwarding moet doen in je router van de betreffende verbinding. Tenzij ze ook weeral via het portaal gaan.

Volgens mij instellingen nakijken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Gira X1 na opstart terug op DHCP


@stefangroenen  schreef:

Laat ik eens duidelijk zijn. De witte modem is een family modem. Weet ik van klantendienst ok. Deze krijgt maar 1 IP adres toegekend.


Oei, we krijgen les 😊

Een family modem, is dat de Nederlandse vertaling van "Home" Gateway

 

PS

De "modem-only" zoals jij voorstelt (CV7160E) wordt niet meer geleverd aan particuliere klanten, en is in de meeste punten zelfs niet meer beschikbaar (vervangen door de E-router)

Maar ik denk niet dat de topic starter op zoek is naar een publiek vast IP (hiervoor heeft hij een business abbo nodig).

De GiraX1 heeft m.i. absoluut geen extern IP nodig, die werkt perfect achter een router, en maakt zelf een verbinding met de KNX servers ("calling home") ...

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Gira X1 na opstart terug op DHCP


@Aquasanta  schreef:

Bij het opnieuw opstarten van de Witte Router deelt de router terug IP adressen uit en heeft de X1 in een keer een ander IP Adres en staat deze op DHCP .


@Aquasanta 

Als je hulp wilt van het Forum, zal je toch veel duidelijker moeten zijn en alle info geven. Wij hebben geen glazen bol om te kijken wat jouw probleem is

 

  • wat is de "witte router", er zijn zoveel "witte" modems. Waarschijnlijk gaat het over de CH7546-LG, ook wel de Docsis 3.0 HGW genoemd. Wees a.u.b. duidelijk in de omschrijving (ook als je denkt dat die info niet relevant is)
  • als je het over een "vast IP" hebt op de GiraX1, bedoel je dan een intern of extern IP? Ik neem aan een intern IP

Volgens mij heeft jouw probleem niets met de Telenet HGW te maken, maar met een instelling op jouw GiraX1.

Het is onmogelijk dat de GiraX1 plots op "DHCP" staat na het opstarten van de router. De Telenet HGW kan veel, maar instellingen op jouw X1 wijzigen kan die zeker niet 😀...

 

Wat je moet doen is op jouw X1 een vast IP instellen (voor zover je dat kan doen met de installatie software?).

Gebruik hierbij een IP adres buiten de DHCP range van de Telenet HGW, bij voorkeur een adres tussen 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49 (De HGW deelt adressen uit van 192.168.0.100 tot en met 192.168.0.254), en adressen 192.168.0.50, 51, etc worden soms gebruikt door Telenet AP's.)

 

Bijvoorbeeld: 192.168.0.10, gateway 192.168.0.1, dns 195.130.130.2 en 195.130.131.2

 

Voortaan zal bij iedere herstart jouw X1 altijd hetzelfde IP adres hebben. Nu nog de juiste portforwardings naar het intern IP van de X1 instellen (via "Mijn Telenet") en problem solved 😊.

 

Maar ik begrijp het probleem niet echt. Wat maakt het uit welk (intern) IP de X1 heeft?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gira X1 na opstart terug op DHCP

Ik denk dat vraagsteller gewoon zijn instellingen moet nazien. Volgens deze handleiding vanaf pagina 22 en zeker pagina 25 en volgende.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.