Ik opende gisteren na een weekje de app van mijn zonnepanelen (Growatt), en ik merkte tot mijn verbazing dat er al een week geen gegevens meer gelogd waren. De wifi-dongle op mijn omvormer geeft een groen signaal, wat betekent dat hij wel met de Telenet-modem/router verbonden is maar niet kan verbinden met de Growatt-server. Ik heb de dongle gereset, de modem heropgestart en de dongle opnieuw verbonden maar helaas zonder succes.
Ik heb niks aan de configuratie van mijn modem of dongle veranderd dus ik heb geen idee waar het probleem ligt.
Nu merk ik in het Growatt-dashboard dat de dongle verbinding maakt met de Growatt-server via poort 1031 - als ik tenminste goed interpreteer: bij ip-adres en poortnummer van de dongle staat "178.118.xxx.xx:1031", waarbij het "178..."-adres het ip-adres van mijn Telenet-modem is. Als ik nu een poortcheck doe via https://www.canyouseeme.org/, dan merk ik dat poort 1031 gesloten is.
Ik heb de firewall op de modem even uitgeschakeld, maar dat maakte geen verschil.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen? Port-forwarden naar 1031 op het ip-adres van de dongle?
En ook: heeft Telenet iets gewijzigd waardoor poort 1031 gesloten is? (Misschien een domme vraag, maar zo'n netwerkexpert ben ik helaas ook niet ...)
Alvast bedankt voor jullie hulp!