Beantwoorden
Gino_vdm
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Hallo,

Ik heb al verschillende artikels gelezen hier op het forum, helaas is mijn kennis te beperkt om te begrijpen of mijn opstelling in de praktijk kan uitgevoerd worden.

Ik wil dus de zyxel AX1800 BG7510 router aansluiten op de telenet CH8568LG router.

De telenet router heeft wifi, die wil ik uitschakelen om de wifi van de eigen router te gebruiken, samen met de Zyxel mesh WX3100-T0 acces points die ik heb aangekocht.

Kan er me iemand uitleggen in "leken"-taal wat ik juist moet doen qua instellingen op beide routers aub?

Alvast bedankt!

 

https://www.zyxel.com/global/en/products/wifi-router/ax1800-wifi-6-gigabit-router-nbg7510

https://www.zyxel.com/global/en/products/wifi-extender/dual-band-wireless-ax1800-gigabit-access-poin...

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Zyxel router AX1800N BG7510 ipv telenet routr CH8568LG.

 

0 Likes
12 reacties
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Dan ruil je best je CH8568LG om naar een CV8560E.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Eerst en vooral uw bestaande Telenetrouter gaan omruilen voor de Telenet erouter/modem zonder wifi.

Als die netjes geactiveerd is zal je in "mijn telenet" de bridging kunnen ingeven/activeren door het mac adres van de WAN aansluiting van uw Zyxelrouter in te geven.

Als je dan het een LAN poort op de Telenetrouter verbindt met de WAN poort van uw Zyxel dan zal je zien dat uw Zyxel een purbiek IP adres heeft gekregen ipv. een 192.168.0.x adres.

En dan is het aan jou om alle aan te sluiten op uw Zyxel en deze correct in te stellen qua Wifi en dergelijke.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?


@Gino_vdm  schreef:

Ik wil dus de zyxel AX1800 BG7510 router aansluiten op de telenet CH8568LG router.


Je wilt dus de Zyxel aansluiten op je huidige Telenet modem. Eigenlijk moet je hiervoor niets instellen, alles zou gewoon moeten werken.

  • neem een LAN kabel, en sluit de WAN poort van de Zyxel (dat is de meest rechtse poort) aan op één van de (gele) LAN poorten van de Telenet modem.
  • sluit al jouw thuis apparaten aan op één van de 3 LAN poorten van de Zyxel.
  • indien je een Digicorder hebt moet je die wel direct op de Telenet modem aansluiten.
  • start beide toestellen opnieuw op, en alles zou moeten werken 😀.
  • de WiFi gegevens (SSID = Zyxel_XXXX) en paswoord staan op de label.

Instellingen Telenet modem:

  • via "Mijn Telenet" > geavanceerde modem instellingen, kan je de WiFi van de Telenet modem uitschakelen.
  • via "Mijn Telenet" > geavanceerde modem instellingen, kan je de Zyxel router in "DMZ" zetten.

Instellingen Zyxel router:

 

Tenzij je de eigen router een publiek IPv4/Ipv6 adres wilt toekennen, is er geen noodzaak om je huidige modem te ruilen voor de E-router. Ik zou je dat zelfs ten sterkste afraden, zolang Telenet niet alle issues opgelost heeft, en nog een backlog heeft met helpdesk aanvragen 😁

 

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

@igvfer zijn voorstel is beter,@Gino_vdm ga voor de CV8560E.

De rest heb je al en sluit het aan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

@flip1953  heeft wel een punt als het op de activatie van de nieuwe modem aan komt. Momenteel is het nog niet zeker dat alles werkt zoals het hoort.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?


@loti  schreef:

@igvfer zijn voorstel is beter,@Gino_vdm ga voor de CV8560E.

De rest heb je al en sluit het aan.


De topic starter vroeg duidelijk (zie titel van het topic) hoe "een Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG".

Ik heb dus correct op zijn vraag geantwoord 😊

Wat @igvfer1 voorstelt is inderdaad een goed alternatief, maar wellicht onnodig voor de topic starter.

En in de huidige omstandigheden is een modem swap absoluut te vermijden indien niet strikt noodzakelijk.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Met de CV8650E(bridging) is hij beter af dan met de CH8568LG(no bridging) .Zeker met zijn eigen Zyxel router AX1800N BG7510.

De huidige omstandigheden vallen best mee,zeker wanneer je voor een CV8650E gaat.

 

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 194
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Als je de huidige modem blijft gebruiken en de Zyxel erop aansluit gaat dat natuurlijk wel, kan je wat gaan doen met DMZ en/of dubbele NAT, maar zijn eerder lapmiddelen lijkt me, dus de betere keuze is de CV8560E aanschaffen.  Uiteraard spelen de huidige probs een rol, als de modem swap niet zou lukken bvb, maar dat kan ik van hieruit niet beoordelen.

Als de swap lukt en bvb de instellingen veranderen niet zou lukken, zou je je mesh devices nog altijd kunnen gebruiken zonder een router functionaliteit lijkt me, want dan worden die gewoon je wifi access.

0 Likes
Bernaar
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Hoi Gino,

Ben je zowiezo al zeker dat die access points als volwaardig mesh systeem zullen werken op die BG7510?

"t Zou niet de 1ste keer zijn dat ik ernaast zit,maar volgens mij heb je er daar 1 van de DX3301/DX3300/EX3301/EX3300-T0 Series voor nodig.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?


@BandR  schreef:

Als je de huidige modem blijft gebruiken en de Zyxel erop aansluit gaat dat natuurlijk wel, kan je wat gaan doen met DMZ en/of dubbele NAT, maar zijn eerder lapmiddelen


Het is niet DMZ "en/of" dubbele NAT 🤔

Dubbele NAT heb je altijd als je 2 routers achter elkaar aansluit, ook al heb je die in "DMZ" geplaatst. DMZ is gewoon een algemene portforwarding naar één IP adres. 

Dubbele NAT is geen "lapmiddel", voor de meeste users (die geen servers draaien of remote access nodig hebben) werkt dat perfect.

 

Mijn advies voor @Gino_vdm blijft:

Laat hem maar eerst zijn Zyxel router aan de praat krijgen, en zijn mesh systeem. Als alles naar behoren werkt, kan hij nadien altijd nog een modem swap doen.  Installatie van een nieuwe router, in combinatie van een modem swap, maakt de zaken alleen complexer (en het risico van een trage of mislopen activatie).

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 194
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Sorry, maar niet helemaal akkoord.

Dubbele NAT is echt niet ok voor alle toepassingen.  Een simpele web browsing zal ongetwijfeld wel lukken, maar je breekt de E2E connectiviteit, dus ook sommige toepassingen.  Denk maar aan SIP telephony.

Of je nu DMZ of portmap gebruikt, in the end is dat vrij gelijkaardig qua toepassing in iptables, enkel meerdere/alle poorten. DMZ is ook ineens uitzetten vd firewall richting die host.  OK als die host een goede firewall heeft, anders zet je de deur nodeloos open voor malicious users.

Zoals aangegeven kan je eerst je probs proberen op te lossen en nadien een modem swap naar een CV8560E doen, maar anderzijds is de swap de betere manier en vermijdt je nodeloze complexiteit om het in deze omstandigheden te laten werken.  

 

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Hoe Zyxel router AX1800N BG7510 aansluiten op CH8568LG?

Met de CV8560E ben je veel beter af.

Geen dubbele nat , bridge mode zelf in handen enz.....