Beantwoorden
Filp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

Als gezin van 6 met 4 studerende kinderen was onze Proximus Tuttimus verbinding te traag en te onbetrouwbaar.

Daarom heb ik sinds kort ook een Telenet All-Internet (300Mbps) abonnement erbij genomen.

 

Ik beschik over een unmanaged 20-poorts gigabit switch waarop alle toestellen en APs zijn aangesloten.

 

Zowel de Proximus modem als de Telenet DOCSIS3.1 hangen ook op deze switch, elk met een cross-cable.

De Proximus modem handelt de DHCP (incl. reservaties) af.

Bedoeling is door het adres van de Default Gateway te bepalen welke toestellen via Proximus naar buiten gaan, en dewelke via Telenet.

 

Vraag: Hoe/waar kan ik het interne adres van de Telenet modem wijzigen naar bvb 192.168.1.2 ?

Ik lijk enkel het subnet te kunnen veranderen, maar niet het eindadres dat standaard op 192.168.0.1 staat.

0 Likes
10 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

Klopt, het is enkel mogelijk het subnet te veranderen, niet het hostnummer. De router zelf zal altijd .1 gebruiken.

Daarnaast is het niet mogelijkde DHCP server uit te schakelen. Er zal dus een conflict situatie gaan ontstaan, waarbij zowel de Telenet alsook de Proximus router op de DHCP requests zullen gaan antwoorden.

Eigenlijk heb je een eigen router nodig, om een persoonlijk LAN te koppelen aan twee WAN providers.

Of gewoon de twee netwerken volledig gescheiden van elkaar houden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Filp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

Bedankt Arnie, ik vreesde al iets in die richting...

 

Mijn opstelling zou dus als volgt moeten aangepast worden:

Filp_0-1606300561569.png

 

Wat ik me nu afvraag is het volgende:

  1. Moet de router over 2 WAN poorten beschikken?
    (1 voor verbinding naar LAN poort Telenet, en een andere voor verbinding naar LAN poort Proximus)
  2. Moet de router best in een ander subnet (192.168.2.x) zitten dan de 2 modems?
  3. Mijn unmanaged switch beschikt over SFP poorten; kan ik dan de verbinding met de router over SFP maken indien beschikbaar?
  4. Ik overweeg de aanschaf van een Unify Dream Machine Pro: ervaring of mening over dit toestel?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@FilpIk vermoed dat je eerder met een managed switch gaat moeten werken. Want als je 2 modem routers (want ik begrijp dat je beide abonnementen houdt) op 1 dergelijke switch aan sluit, Je echt in een conflict situatie komt. Een managed switch kan je VLAN inrichten. Bijvoorbeeld VLAN10 is je proximus, VLAN 20 is je Telenet. En dan de nodige routing instellen.

Je maakt het jezelf niet echt makkelijk hoor. Zelfs met eigen routers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?


@Filp  schreef:

Bedankt Arnie, ik vreesde al iets in die richting...

 

Mijn opstelling zou dus als volgt moeten aangepast worden:

Filp_0-1606300561569.png

 

Wat ik me nu afvraag is het volgende:

  1. Moet de router over 2 WAN poorten beschikken?
    (1 voor verbinding naar LAN poort Telenet, en een andere voor verbinding naar LAN poort Proximus)
  2. Moet de router best in een ander subnet (192.168.2.x) zitten dan de 2 modems?
  3. Mijn unmanaged switch beschikt over SFP poorten; kan ik dan de verbinding met de router over SFP maken indien beschikbaar?
  4. Ik overweeg de aanschaf van een Unify Dream Machine Pro: ervaring of mening over dit toestel?

 


Ik vermoed dat je wel degelijk over 2 WAN poorten gaat moeten beschikken. Of zoals ik reeds heb gezegd een managed switch en VLAN inrichten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden:

  1. je kunt een eigen router gebruiken met twee fysieke WAN poorten, en deze zo aansluiten als in je tekening (je hebt dan geen managed switch of VLAN's nodig - kan natuurlijk wel)
  2. een eigen router met 1 fysieke WAN aansluiting, die je als trunk kunt configureren met 2 logische WAN poorten - in dat geval heb je wel een managed switch nodig, die dan de trunk kan uitsplitsen naar de twee routers van de provider.

Het is correct dat je voor de drie verschillende netwerken, ook drie verschillende subnetten gebruikt zoals in de tekening.

Al met al wel een redelijk complexe configuratie, waarvoor ook nog een beetje investering nodig is. Wel interessant natuurlijk als je redudantie wilt hebben, mocht Telenet uitvallen.

Persoonlijk zou ik eerder opteren om Proximus op te zeggen, en deze besparing te gebruiken voor een gigaboost upgrade.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@Filp 

Ik ben volledige akkoord met de 2 vorige posters: een eigen dual WAN routertje tussen de 2 provider modems en de switch is de beste oplossing.

  • WAN1 (Proximus) kan je instellen met PPPoE, zodat WAN1 een extern IP krijgt
  • WAN 2 (Telenet) op DHCP client laten, maar als je de Docsis 3.1 CV8560E als modem gebruikt, dan kan je de bridge (Mac passtrough) activeren, zodat WAN2 ook een etxern IP krijgt.

Bij de meeste dual WAN firewalls kan je dan kiezen of de 2de lijn gebruikt als fail-over of als load balancing.

 

2. Moet de router best in een ander subnet (192.168.2.x) zitten dan de 2 modems?

Best wel, maar als beide WAN poorten een extern IPv4 adres krijgen, dan zouden er geen conflicten mogen zijn.

 

3. Mijn unmanaged switch beschikt over SFP poorten; kan ik dan de verbinding met de router over SFP maken indien beschikbaar?

Ja inderdaad

 

4. Ik overweeg de aanschaf van een Unify Dream Machine Pro: ervaring of mening over dit toestel?

Er zijn wellicht goedkopere dual WAN routers op de markt dan een UDM Pro van 400€. Maar deze heeft natuurlijk vele mogelijkheden

pas op: deze router is wel dual WAN, maar heeft maar één ethernet WAN poort, de 2de WAN is een SPF poort.

Er is ook één SPF LAN poort (verbinding met jouw switch)

 


@Filp  schreef:

Vraag: Hoe/waar kan ik het interne adres van de Telenet modem wijzigen naar bvb 192.168.1.2 ?

Ik lijk enkel het subnet te kunnen veranderen, maar niet het eindadres dat standaard op 192.168.0.1 staat.


Ik vraag me af of dat niet mogelijk is met de B-box3?

Dan zou je inderdaad aan de hand van de default gateway het verkeer kunnen splitsen tussen de 2 modems zonde rgebruik van een extra router ...

Filp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@Ex-Netweter 

Bedankt voor je inzichten!

De Unify Dream Machine Pro heeft idd als nadeel dat slechts 1 vd 2 WAN poorten RJ45 is.

Zowel de B-box3 als mijn CV8560E hebben enkel RJ45 en geen SPF...

Dus eigenlijk onbruikbaar in mijn geval, tenzij ik door de Managed Switch functionaliteiten (ben een VLAN-leek...) toch iets kan forceren d.m.v. de juiste configuratie van een LAN poort waarop ik dan 1 vd 2 modems op kan aansluiten.

 


@Ex-Netweter  schreef:

Ik vraag me af of dat niet mogelijk is met de B-box3?

Dan zou je inderdaad aan de hand van de default gateway het verkeer kunnen splitsen tussen de 2 modems zonde rgebruik van een extra router ...


Dat is exact wat ik heb geprobeerd:

  • B-box3 op 192.168.1.2
  • CV8560E op 192.168.1.1

De B-Box3 heeft IP reservaties op basis van MAC adressen voor die toestellen die als break-out naar Internet de Proximus verbinding gebruiken.

De toestellen die ik specifiek via de Telenet verbinding naar buiten wil laten gaan hebben een statisch IP adres, en als Default Gateway de Telenet modem: 192.168.1.1

 

Eerste probleem was echter dat onze 2 Proximus TV decoders niet meer in staat waren om opgenomen programma's van de online Proximus servers te halen.

Workaround =

  1. Proximus TVDecoder uitzetten
  2. cross-cable tussen CV8560E en unmanaged switch loskoppelen
  3. Proximus TVDecoder opnieuw aanzetten, en laten verbinding maken via B-Box3
  4. cross-cable CV8560-switch terug inpluggen

Ik dacht eerst dat bovenstaand fenomeen (connectie verlies Proximus decoders) te wijten was aan de dagelijks nachtelijke reboot van de B-box3. Maar tests wijzen uit dat dit niet daaraan gelinkt is.

 

Sinds vanochtend heeft de B-box3 zijn configuratie verloren, en zit ie terug op 192.168.1.1.

De CV8560E zit ook nog op hetzelfde adres, en dus draait alles nu in de soep.

 

Al vanalles geprobeerd vandaag om de B-box3 terug op 192.168.1.2 te krijgen, maar dat weigert hij halsstarrig.

 

Belangrijk te weten is dat ik AL mijn toestellen wil kunnen laten afdrukken op een bedrade netwerkprinter.

 

Ik zal dus eens moeten zoeken naar een alternatieve dual WAN router met 2 RJ45 WAN poorten.

Als iemand hier enig idee of een tip kan geven, niet aarzelen!

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@Filp   Ik zie hier bijvoorbeeld een heel betaalbare oplossing waar je geen been mee hebt gebroken als het niet lukt. Voor minder dan 60€ kan je experimenteren. Wifi zit er niet op maar dat is op te lossen met AP's te plaatsen. Kan blijkbaar niet als failover gebruikt worden wel voor load balancing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@Filp  Blijkbaar hier op voorraad. Jammer dat ik geen 2 aansluitingen heb. Zou er toch eens mee experimenteren. Laat ons in ieder geval uw bevindingen weten. We zijn benieuwd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Filp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe intern adres DOCSIS 3.1 aanpassen?

@igvfer  ik heb na wat verder grasduinen op verschillende fora en websites je suggestie gevolgd en de TP-Link TL-R605 Omada SDN (SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN router) besteld om mee te experimenteren.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!