24748
netweters
|
152264
antwoorden
|
20686
vragen
|
Heel geregld krijg ik spam in mijn spamfolder. Na elke dag zitten er wel 2-3 berichten in.
Het kan heel irritant worden om deze altijd te moeten verwijderen. Bestaat er een manier om deze mails automatisch PERMANENT te verwijderen? Als ze niet permanent verwijderd worden, ze naar de prullenbak automatisch verplaatsen zou ook al een goed begin zijn. Dan hoef ik enkel de prullenbak te legen.
Is hier een instelling voor of kan er hier een regel oor worden ingesteld worden. Zo ja; welke regel?
Hartelijk bedankt.
Johan
Opgelost! Ga naar oplossing.
Met welke mailclient werk je, @Johan9 ?
Via Mijn Telenet > Mijn Internet > Mailbox beheren > Opties
Heb je 3 keuzs:
De beste instelling, in mijn ogen, is: Anti-Spam Aan, [spam] in het onderwerp.
Ik gebruik Mozilla Thunderbird als (gratis) mailclient en heb een regel ingesteld "INDIEN [spam] in het onderwerp DAN markeer als gelezen en verplaats naar Junk map". In principe kan je een regel aanmaken om dit soort mails automatisch te verwijderen. Ik gooi ze liever in een map die ik regelmatig controleer en waarin mails ouder dan xx dagen automatisch verwijderd worden.
Daarnaast heeft TB een zelflerende spamfilter én een filter gebaseerd op ofwel SpamPal, ofwel SpamAssassin. Toch geef ik er de voorkeur aan om spam niet automatisch te verwijderen. Waarom? Omdat je zo nu en dan een zgn. false positive tegenkomt. Een mail die als spam gemarkeerd wordt, maar dat in feite niet is. Mijn ervaring is dat zoiets nogal eens gebeurt als je ergens registreert of als je iets koopt/bestelt via een website.
Aan jou de keuze...
Mijn persoonlijk zicht op SPAM.
Al die maatregelen is dwijlen met de kraan open.
Wat helpt echt :
- Mailbox waarop SPAM komt opgeven of degraderen naar 2de of 3de mailadres.
- Nieuwe mailbox maken voor privé mails, dus heel voorzichtig zijn met dit adres op het internet en dus nooit in klaartekst vermelden op een site of in een bericht op het internet.
- 2de mailadres voor nieuwsbrieven ed, zodat een mail meer of minder geen probleem is.
- 3de mailadres voor forum en nog riskantere aktiviteiten op het internet.
Mails van het priveadres behandel ik de eerste 6 maanden in mijn mailprogramma. Als de mails (ontvangen en verzonden) ouder zijn gaan ze maar een archief. Als de mails in dat archief ouder zijn dan 3jaar gaan ze naar een 2de archief.
De mail voor mijn 2de en 3de adres worden na 6 maan den gewoon verwijderd uit het mailprogramma.
DE archieven heb ik enkel op mijn desktop maar voor de rest volg ik de mails ook op mijn tablet en smartphone.
Het gaat om de webmail van Telenet zelf. Ik zal het dus gewoon laten zoals het is en steeds mijn spam uitlegen. Ikzelf heb nog maar weinnig een false positive gehad. Slechts 1 of 2 keer is dat al gebeurd in de 6 jaar dat ik webmail gebruik. Ik zal ook Mozilla Thunderbird als optie bekijken.
Heel erg bedankt voor de informatie.
Je kan, zoals aangegeven, verschillende dingen doen. In de eerste plaats je eraan ergeren maar ik denk dat het is zoals met files. Je kan er alles aan doen om eraan te ontsnappen maar je moet aanvaarden dat je er toch soms in staat en dan moet je rustig blijven.