Home Assistant benaderen via router na router
Hallo,
Ik zit al een poosje met het volgende probleem waarvoor ik maar geen oplossing kan vinden. Daarom kom ik even raad vragen op dit forum. Met hetgeen hier al geschreven is, geraak ik voor mijn geval niet verder... .
Alle oplossingen en adviezen zijn welkom, bedankt alvast ! Dirk
Uitgangssituatie:
- Home Assistant succesvol geïnstalleerd op een mini PC: toegankelijk via vast en wifi thuisnetwerk (PC, smartphone, …)
- Probleem om HA van buitenaf te benaderen (niet via thuisnetwerk, maar via mobiele data)
- Wireguard VPN en DuckDNS geïnstalleerd op HA server als add-on. Wireguard app op smartphone. Lijkt correct geïnstalleerd.
- Bijkomend:
- Ik zit met een eigen router na de Telenet router.
- In de Telenet router is de DMZ opengesteld naar vast IP adres van de eigen router en UPnP uitgeschakeld. Werkt prima voor internetverkeer in het algemeen.
- Volgens de vereiste Wireguard settings is in de eigen router dan port 81520 geforward naar het vast adres van de HA server op het netwerk van de eigen router. Poort 443 niet gespecifieerd.
Probleem:
- De mobiele verbinding via GSM werkt via Wireguard, maar valt na zekere tijd uit (steeds rond 0,5u). Er is geen verbinding meer is, noch met HA, en enige tijd erna, ook niet meer met het internet.
- Vreemd is dat de mobiele verbinding enkel dat 0,5u werkt als ik eerst verbinding gemaakt met HA via de wel werkende thuis wifi verbinding. Eens via wifi verbinding en dan die wifi uitzetten, geeft dus toegang tot HA via Wireguard gedurende nog 0,5u, alvorens die verbinding verbreekt. Later valt ook meestal volledige internettoegang uit.
- Start ik HA via Wireguard zonder eerst succesvol via wifi contact met HA gemaakt te hebben, dan krijg ik geen verbinding met HA.
Vraag:
- Wat zou ik moeten veranderen om de wireguard altijd werkzaam te krijgen in eender welke setting ?
- Zijn er alternatieve configuraties (ipv wireguard / DuckDNS die meer kans op succes geven (los van de HA cloud verbinding die ik in extremis misschien ga moeten voorzien) ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Labels: