Beantwoorden
DrBobke
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Home Assistant bereikbaarheid router na router

Hey Netweters,

Ik had een werkende connectie met Home Assistant (via een VM op zelfgebouwd Unraid systeem) en alles werkte via mijn unifi en Telenet EMTA router.  Toen kwam Telenet (zonder dat ik daarom gevraagd had), dat ze mijn 2 Telenet routers gingen vervangen (ik had 1 EMTA doordat ik zelf mijn unifi router volledig beheer) en dan een andere voor Telenet TV, omdat dat niet werkte op de EMTA (of in ieder geval niet toen deze hier geïnstalleerd werd).  Ik heb ook al gekeken op https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Home-Assistant-benaderen-via-router-na-ro... maar daar kwam ik ook niet uit.

Alle firewall settings etc staan juist voor alarm, synology, unraid, plex, Home Assistant, etc.  Na installeren van nieuwe modem van Telenet, werkte ineens niets meer.  Ik heb mijn unifi een fixed IP gegeven voor Primary Internet connection en gateway via Telenet router en vervolgens alle nodige poorten geforward in Telenet (via de fixed IP): alles werkte weer.  Ik kan ook aan Home Assistant, maar enkel als ik bekabeld aangesloten ben.  Via wifi op mijn MBP en de apps via mijn iPad en iPhone, geraak ik er niet op.  Even "on the side", ik heb geen nabu casa abonnement op dit moment, omdat ik eerst alles wil testen en goed zetten, dus gebruik nog homeassistant.local:8123.

Het probleem

Ik heb geprobeerd om van poort 443 te forwarden naar 8123 (zoals in mijn unifi firewall), maar dat geeft telkens een foutmelding.  8123 naar 8123, accepteert de telenet router wel, maar dan kan ik alsnog niet op Home Assistant via de app/wifi.

Ook heb ik geprobeerd om Firewall uit te zetten, zowel IPv4, als v6, maar dat lijkt geen verschil te geven.  Momenteel staat IPv4 firewall uit, en IPv6 aan. IPv4 UPnP staat uit.

Wat doe ik verkeerd? 

Alvast bedankt, 

groetjes,

DrBobke

0 Likes
31 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik kan helaas echt geen verklaring bedenken waarom de toegang tot HA niet werkt voor je mobiele apparaten, maar wel voor de Macbook Pro. Normaal gebruiken ze allemaal hetzelfde protocol en portnummer (8123). Als de MBP wel werkt lijkt dat er toch op te wijzen dat de port-forwarding rule in de config van de UDMP juist is. Zoals ook de andere port-forwarding regels voor andere toepassingen werken.

Het wordt al wat advanced, maar je zou kunnen proberen met tcpdump (standaard beschikbaar op de UDMP) een traffic-analysis te doen.  Je kunt dan inkomend verkeer op de WAN port capturen, vervolgens de file overzetten naar een PC en met bijvoorbeeld wireshark bekijken.

Connecteer je via het publieke IP adres, of gebruik je een FQDN (hostname)? In geval van het laatste is het misschien mogelijk dat de mobiele apparaten nog het oude publieke IP adres gebruiken? Bij de wissel van EMTA naar CV8560E is het publieke IPv4 adres wat je van Telenet ontvangt veranderd.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

veel leesmateriaal hier al , maar

kan je vanop de gsm als je een ping app installeert zoals ' ping & net ' , over via wifi, de homeassistant zijn ip bereiken met reply van de homeassistant?

ze zitten in 'tzelfde netwerk dus dit zou moeten lukken, zeker als de mbp dit wel kan?

als dit niet lukt misschien een ( random ) connectieprobleem met het wifi accesspoint waarvanoplangs je gsm thuis verbonden is via welk je probeert op dat moment?

en de macbook gebruikt een ander waarvan de verbinding wel ok is dan