Beantwoorden
Xaviervm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IP adressen statisch maken

Probleem: Ik heb sinds 2 jaar 2 Somfy indoor camera's die werken met DHCP. Ze krijgen maw een dynamisch IP adres. Na een bepaalde tijd valt één van de twee camera's altijd uit. het is te zeggen, ik kan de camera niet meer zien in de app. Als ik de camera opnieuw opstart (stroom er af en er weer op) dan verschijnt hij opnieuw. Het lijkt of er gedurende een standby periode, zijn IP adres aan een ander toestel wordt bedeeld. Logische redenering leek me dan ook om de camera's een vast IP adres te geven. Na meerdere zoektochten online zie ik niet direct dat de camera's deze optie hebben en dat ze standaard op DHCP zitten. Nu is de vraag of ik dit geregeld krijg via mijn Telenet modem docsis 3.1 modem. Ik ken het MAC adres van de camera's dus ik zou de modem moeten instellen dat hij voor deze 2 MAC adressen een bepaald vast IP adres moet voorzien en geen random meer. In alle instellingen van Telenet gezocht maar buiten het blokkeren van MAC adressen niets gevonden hoe ik dit kan doen?

 

Alvast bedankt

0 Likes
7 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IP adressen statisch maken

Helaas ondersteunen de Telenet HGW's (routers/modems) geen DHCP reservaties. Een ietwat complex alternatief is het aanschaffen van een eigen router. Die sluit je dan aan achter de HGW, en je camera's en andere apparatuur op de LAN van deze router.

Voor deze opstelling is de Telenet CV8560E HGW het meest geschikte model.

Telenet heeft wel plannen om DHCP reservaties te gaan ondersteunen op hun HGW's, maar daar is geen tijdlijn voor bekend. Zal dus niet voor de korte termijn zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IP adressen statisch maken

Heb je al eens geprobeerd of je op hun instelpagina geraakt via het huidige ipadres? Dat moet je doen via je browser 192.168.0.x. Met een beetje geluk heb je dat. Anders zijn dat weer van die producten die de klant zoveel mogelijk aan zich willen binden via hun cloud toepassingen wat in mijn ogen verwerpelijk is en niet aan te raden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Xaviervm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IP adressen statisch maken

Dag igvfer,

 

hier had ik ook aan gedacht.. spijtig genoeg geen reactie via browser 😞 

0 Likes
Xaviervm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IP adressen statisch maken

Dag Arnie,

 

bedankt voor je antwoord. Er zit niets anders op vrees ik. Heb je een voorstel van type router? Als ik het goed versta moet ik dan mijn Telenet modem ook laten vervangen?

 

Grt

 

Xavier

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IP adressen statisch maken


@Xaviervm  schreef:

bedankt voor je antwoord. Er zit niets anders op vrees ik. Heb je een voorstel van type router? Als ik het goed versta moet ik dan mijn Telenet modem ook laten vervangen?


Het aanbod van routers is erg groot. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Fritzbox modellen, bijvoorbeeld de 4040, maar er zijn veel alternatieven op de markt. Omdat ik meer opties wilde hebben, en de voorkeur geef aan een rack-model heb ik nu zelf een Unifi UDM pro in gebruik. Misschien is dit ook een moment om voor een router + wifi mesh oplossing te kiezen?

Het is niet nodig de HGW te vervangen. Beetje technisch; aangezien de HGW een NAT router is, ontstaat er dubbel-NAT wanneer je hier een eigen router achter plaatst. Dit heoft geeen probleem te zijn, maar de configuratie van bijvoorbeeld port-forwarding wordt iets complexer. Daarom dat ik zou aanraden de HGW om te ruilen voor het CV8560E model (ookwel e-router genoemd). Met dat model is het mogelijk NAT uit te schakelen voor één specifiek MAC adres (dat van je eigen router), zodat er geen sprake is van dubbel NAT.

Je kunt eerst met je huidge HGW van start gaan. Eventueel vervangen kun je op een later moment doen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

IP adressen statisch maken

Er zijn geen reservaties ondersteund, maar wel port forwarding. Dus er moet een mogelijkheid bestaan om toestellen een vast IP te geven.

Ik neem aan dat indien een interne toestel een adres van 192.168.x.0/24 manueel heeft ingesteld, zou de DHCP server dat kunnen zien en dit adres dan niet zelf uitdelen. Meeste dhcp servers werken op dit manier.

Of de camera een mogelijkheid heeft om manueel IP te zetten in plaats van DHCP is met Somfy te onderzoeken.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IP adressen statisch maken

De DHCP pool van de HGW start bij 192.168.0.100 (tenzij je via mijn telenet de .0. veranderd hebt in een ander getal voor je subnet). Het is aan te raden de vaste adressen te kiezen in de range van 192.168.0.2 - 192.168.0.99 om conflicten met de dynamisch toegekende adresen te voorkomen.
Vast adressen zijn inderdaad nog altijd mogelijk, mits je ze op het apparaat zelf kan installen. Het gaat niet via DHCP reservaties.

 

PS. Conflicten kunnen door DHCP voorkomen worden indien het apparaat met het vast IP adres aangeschakeld is. Is dit echter tijdelijk (voor een iets langere periode) uit, dan zullen problemen ontstaan wanneer je die terug aanzet, terwijl hetzelfde adres ook dynamisch aan een gebruiker is toegekend via DHCP. Daarom best vaste IP adressen buiten de DHCP pool houden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.