Beantwoorden
SergeDM
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 default gateway ontbreekt

Geachte netweters. Sinds kort toont mijn pc dat hij geen IPv6 verbinding meer kan maken. Dit werd bevestigd door de IPv6 test op de website van Telenet.

Windows status Ehternet adapter:

SergeDM_1-1626787753187.png

Telenet IPv6 test

 

SergeDM_0-1626787694419.png

Wanneer ik dieper ga graven stel ik vast dat het IPv6 standaardgateway ontbreekt.

SergeDM_2-1626787843836.png

 

Hoe kan ik dit oplossen als u weet dat ik de pc op verschillende netwerken gebruik en ik dus geen vast adres in de interface kan programmeren?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Serge De Maseneer.

 

 

0 Likes
5 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 default gateway ontbreekt

Kun je je netwerk configuratie iets verder toelichten?

Is de PC direkt aan de Telenet HGW (Modem) verbonden, of gebruik je nog andere netwerk apparatuur er tussen, bijvoorbeeld een eigen router?

 

Normaal zal de PC via RA (Router Advertisement) berichten van de router, de IPv6 default gateway leren kennen. Om de één of andere reden lijkt daar nu iets mis te gaan.

Heb je al eens geprobeerd de HGW te herstarten (eventueel via mijn telenet)?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SergeDM
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 default gateway ontbreekt

Om mijn netwerk even te schetsen: het WLAN komt binnen via de telenetmodem. Ik gebruik de router van de telenetmodem. Daar hangen 3 unmanaged switches achter. Eéntje waar 4 servers aanhangen die Debian Buster draaien. De tweede switch wordt gebruikt voor een extra WiFi-AP en IoT apparaten. Aan de derde switch hangen 5 laptops (ik en de schoonzoon werken beide van thuis uit).

Dus er zitten geen extra routers tussen.

Sinds verleden vrijdag heb ik een nieuwe telenet modem (een DOCSIS 3.1) en die heb ik ondertussen al 3 keer herstart.

Zelf ben ik ingenieur in de elektronica dus ik mag wel zeggen dat ik enige kennis heb alhoewel mijn kennis van IPv6 aan een opfrissing toe is 😁.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 default gateway ontbreekt

Een herstart van de HGW biedt geen (tijdelijke) oplossing?

Betreft dit probleem alle PC's en servers (windows en debian)?

 

Je zou nog een factory reset kunnen proberen van de HGW (de reset toets een 10-tal seconden gedrukt houden). Behalve dat heb ik geen verdere suggesties dan de helpdesk te contacteren (015 666666), en hopen de juiste persoon aan de telefoon te krijgen die het probleem begrijpt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SergeDM
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 default gateway ontbreekt

Ik heb net de test gedaan en mijn linux toestellen werken allemaal netjes met IPv6. Ik vermoed dat er weer wat bugs bij Microsoft zitten. Als developper heb ik ondertussen zonder dat ik het wist, Windows 11 RC op mijn laptop staan. Met andere woorden ik ga eerst eens kijken of ik bij Microsoft gelijkaardige probleemmeldingen kan vinden. Dus alvast bedankt voor de hulp en wanneer ik een oplossing heb kom ik er zeker op terug.

 

SergeDM
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 default gateway ontbreekt

Het probleem zat dus wel degelijk bij Windows 11 RC. De driver van de Intel netwerk kaart had een upgrade nodig om correct te werken alleen kreeg ik die om een onduidelijke reden niet binnen samen met de upgrade van Windows. Het probleem is ondertussen dus opgelost.

 

Groetjes,

Serge