Beantwoorden
Levi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party!

Instellingen DNS/DHCP

Ik ga even beginnen met mijn uiteindelijke vraag: Kan ik een andere DNS instellen die via DHCP aan de verbonden apparaten gegeven kan worden of kan ik een andere DHCP server gebruiken dan die van de router?

 

Ik zou deze instellingen namelijk zelf willen instellen omdat ik niet helemaal met de instellingen van telenet tevreden ben (lang verhaal). Even wat achtergrond ik weet weldegelijk mijn weg in netwerken (Cisco student CCNA) alleen weet ik niet veel van de telenet apparaten... De wifi staat al uit btw, vervangen door een eigen gigabit access point.

 

Als deze instellingen niet mogelijk zijn zou een eigen router achter de router (mits goed ingesteld) problemen kunnen geven met de digibox? of blijft deze werken zo lang hij internet heeft?

 

Alvast merci!

Tags (3)
0 Likes
7 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Instellingen DNS/DHCP

Als je een HGW (Home Gateway of modem/router) hebt van Telenet, dan kan je daar bij mijn weten geen andere DNS servers instellen. Een HGW in combinatie met een router is op zijn best als de router is ingesteld als Access Point. Op die manier heb je 1 netwerk. Wil je toch met je eigen router (en eigen DNS) werken, dan schakel je misschien beter de HGW uit (wat tot gevolg heeft dat je geen recht meer hebt op TelenetWiFree). <oei> Ik lees juist dat je de WiFi al hebt uitgeschakeld. Volgens mij heb je dan geen toegang meer tot TelenetWiFree (overal, niet enkel thuis).

 

Wat de Digibox betreft: die moet rechtstreeks verbonden zijn met de HGW, desnoods via Powerlines.

 

Maar als je zoals je zelf zegt goed thuis bent in netwerken, dan ruil je misschien beter die HGW in voor een modem-only. Dat kan gratis in een Telenet Center, al doen ze er soms wat moeilijk over. Die modem-only kan je dan verbinden met een switch, die op zijn beurt verbonden is met de Digibox én jouw router.

 

Gewoon uit interesse: welke DNS servers wil je instellen? Als je snelheden wil testen, dan kan dat gratis met deze tool: https://www.grc.com/dns/benchmark.htm


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen DNS/DHCP

De Home Gateway van Telenet is zoals je als IT-er hebt opgemerkt een vereenvoudigde versie van een router (toch wat instelmogelijkheden zijn). Dus kan je beter een modem only nemen met een eigen router en dan is het die router die de DHCP bepaalt. Tenzij je natuurlijk een server staan hebt, dan kan je de DHCP op de router uitschakelen en de server laten de DHCP doen. Ik meen zelfs dat als je een cisco router neemt , je de DHCP zodanig kunt vertragen dat de server eerst de kans krijgt om zijn adressen uit te delen en als die het niet doet je alternatieve adressen krijgt van de router. Anders is het de snelste DHCP die de IP-adressen uit deelt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Instellingen DNS/DHCP

digicorder of digibox moeten direct of via een switch verbonden zijn met de HWG.

DNS op andere toestellen kan je per toestel instellen zoals je wil, ik  heb enkele DNS benchmarks gedaan en telkens was de telenet DNSserver de snelste.

Netwerk beheerd door HWG bv 192.168.0.xxx.

Je kan uw router toch aansluiten op de HWG (IP laten geven door DHCP van HWG) en de router laat je een eigen net beheren bv 192.168.1.xxx. De DHCP van uw router kan je dan zelf beheren zoals je wil.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Instellingen DNS/DHCP

Een andere DNS op de HGW is niet mogelijk. Je kan deze per toestel wel aanpassen in de IP Adres instellingen (naar bijvoorbeeld 8.8.8.8). Maar het is begrijpelijk dat dit wat werk kan zijn. Met een eigen router is dit zo opgelost door je DHCP instellingen erin aan te passen e.d.

 

Indien je toch zou kiezen voor een eigen router achter de modem (zowel gewoon, als modem-only) raad iedereen aan om de digibox rechtstreeks op deze modem aan te sluiten.

Toch is het mogelijk om deze digicorder achter een router te plaatsen indien deze bridge / vlan mogelijkheden heeft. Zo kan je eigenlijk de poort van de digibox op je router direct bridgen met je WAN interface van je Router, die dan naar de modem gaat. Zo wordt traffic direct doorgestuurd naar je modem.

Uitleg is reeds bestaande op Netweters: https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Digicorder-achter-2de-router-gt-IPTV-configuratie/...)

Let wel op: bovenstaande oplossing geldt best alleen voor Modem-Only setups. Aangezien met een gewone modem je dan met LAN / DLNA problemen zal zitten. Je digicorder komt dan niet terecht in je LAN maar wordt direct doorgestuurd naar je WAN).

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
Levi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party!

Instellingen DNS/DHCP

Ik heb de gewone wifi (intern netwerk) uitgezet, homespot en wifree staan nog aan, dat zal niet meer mogelijk zijn met een modem alleen neem ik aan... Maar een modem heeft toch normaal geen firewall etc.? dan zou de digibox gewoon op WAN staan en de interne apparaten alleen achter de eigen router (misschien niet slecht).

Ivm de DNS eigenlijk ging het gewoon om een interne DHCP/DNS, ik zet graag enkele vaste IP's en ik heb enkele tijdskritieke applicaties (voornamelijk DLNA) die als eens durven stoppen/traag opkomen door trage hostname resolutie. En met een eigen dns kan je natuurlijk andere leuke dingetjes doen... 😛

Thnx voor je input!

0 Likes
Levi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party!

Instellingen DNS/DHCP

@igvferTuurlijk heb ik een server staan. Windows server 2016 om precies te zijn... 😛

"Tenzij je natuurlijk een server staan hebt, dan kan je de DHCP op de router uitschakelen en de server laten de DHCP doen. "
Als ik het goed begrijp vertelde je dat ik de DHCP op de router kan uitzetten, dat zou perfect zijn! Ik heb dat zelf niet gevonden (persoonlijk vind ik de interface van mijn telenet een echt doolhof), of bedoelde je enkel met die vertragende router ertussen? Dan zou ik weer op dezelfde topologie komen...

Dus als ik alles goed begrijp zal ik zowiso deze topologie moeten creëren:
Modem/Router => Switch met digibox => Router intern (+Gb wifi :p) =>  Switch pc's intern
Technisch gezien heb ik daar alles al voor in huis moest het niet zijn dat deze router de andere kant van het huis staat en de digibox halverwege Smiley Erg vrolijk...
Ik denk dat ik dan maar beter kan beginnen met wat kabeltjes te leggen... Smiley Knipoog
Bedankt iedereen, jullie hebben me allemaal goed geholpen!
PS: ik kan precies niet "liken" of is dat alleen op andermans posts?
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Instellingen DNS/DHCP

Niet op de router van Telenet, die is heel beperkt. En aangezien je toch met een eigen router wil werken dan vervang je die van Telenet door een modem only. In elk Center kan je die normaal gezien gaan inwisselen. Bovendien zal je dan terug toegang hebben tot de hotspots, homespots van Telenet. En "mijn telenet" is heus niet zo moeilijk hoor. In een aangekochte router heb je veel meer mogelijkheden.

Werk aan de winkel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes