Beantwoorden
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Met mijn vroegere (eigen) router kon ik vanaf een PC alle andere apparaten 'zien' met het programma 'IP scanner'. Sinds ik overgeschakeld ben op Whop heb ik een Telenet Modem met ingebouwde router. Ik kan via IP Scanner enkel nog de eigen computer zien en de gateway (= telenet modem).

Ik heb deze week een nieuweWin10 PC opgenomen in het netwerk, maar ik kan geen verbinding ernaartoe maken vanaf mijn laptop, noch met RDP noch met file manager. Rapporteert dat hij het toestel niet vindt. Gek genoeg vindt hij mijn bestaande apparaten wel over RDP en met File Explorer. Ook PING geeft een timeout.

 

Mijn vraag: ligt dit aan de firewall vd Telenet modem? Kan ik die instellen zodat alle toestellen alle andere op mijn LAN kunnen' zien'? Ik vind geen relevante firewall instelling op Mijn telenet (inkomende PING requests binnen LAN toelaten).

 

Iemand een idee? Dank op voorhand!

Paul

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7781
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Uw windows PC in dezelfde werkgroep gestoken?

Ik heb daarnet genoemd programmaatje gedownload en gebruikt en ik zie wel al mijn toestellen.

Mijn PC is win 10 en ik heb ook een home gateway. Staat er wel bovenaan dat hij moet scannen van 192.168.0.1 tot 192.168.0.255



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Bedankt voor je antwoord.

 

De werkgroep is op al mijn toestellen de zelfde. Ik kan de shares op mijn Win7 laptop bereiken van/naarr mijn Win10 PC en kan ook naar/vanaf alle toestellen succesvol pingen.

De scan range van IP Scanner is ingesteld op 0..255. Alle toestellen konden vroeger elkaar zien, ook vanaf mijn Android telefoon (met app Net Scan). Nu kunnen ze nog altijd communiceren maar ze kunnen elkaar niet detecteren. De wereld op zijn kop :o(

 

Voordat de Telenet modem werd vervangen werkte ik met een afzonderlijke router. Toen werkte detectie wel. Voor ik weer een router aanschaf wil ik erachter komen wat er precies scheelt. Ik dacht aan een firewall instelling vd Telenet gateway (wireless modem 3.0 DOCSIS) maar als ik hem (tijdelijk) uitschakel verandert er niets. Mysterie...

0 Likes
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Zit je wel te scannen in het juiste subnet?

Standaard is dit bij de HGW van Telenet 192.168.0.x (enkel het laatste cijfer wijzigt) en tenzij je dit hebt gewijzigd die je de ARP-scan dus van 192.168.0.1 tot 192.168.0.255.

Er is in de HGW niks dat deze scan tegenhoudt. Sowieso zou je de HGW zelf moeten kunnen pingen (192.168.0.1)

 

Ik gebruik Fing, en die ziet al mijn devices in elk geval.

0 Likes
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Gianni bedankt voor je antwoord.

Subnet is inderdaad 192.168.0.x. IP adressen van al mijn toestellen (pc, laptop, Android tablet, smartphone) vallen in die range.

Ik kan de HGW probleemloos pingen, ook de andere apparaten in mijn LAN. Het programma IP Scanner (op Win7) laptop geeft enkel 2 resultaten: eigen laptop + HGW maar NIET de andere computer (Win7 PC, 192.168.0.184).

Ook mijn Android smartphone is niet te zien met IP Scanner, en toch kan ik hem probleemloos pingen.

Ik heb ook geprobeerd met de Android 5.1 app Net Scan. Zelfde resultaat als met IP scanner op PC (Win7). Voor ik overstapte op Whop gebruikte ik een aparte Wifi router en daarmee zag ik alle live apparaten, zowel bedraad als wifi.

 

Nieuws heet van de naald (net geprobeerd): met IP scanner op Win7 vind ik nog steeds enkel mijn computer plus de HGW. Maar via de Android app (Net Scan) zie ik nu ineens ook andere apparaten die aanstaan: smartphone, HGW, mijn laptop en de digibox; maar NIET mijn desktop PC (bedraad).

 

Heb via Mijn Telenet de firewall rules (ip v4) proberen te bekijken maar daar is geen GUI voor. Met IPv6 ben ik niet vertrouwd.

 

PS: alles is begonnen met mijn nieuwe Win 10 PC. Ik wilde RDP proberen vanaf mijn laptop (RDP is enabled op Win10 PC) maar kreeg het niet aan de gang. Dan met IP Scanner gecontroleerd of de PC wel zichtbaar was op het netwerk, en dan merkte ik dat er bijna niets meer gevonden werd.

 

Ik sta voor een raadsel :o((

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7781
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Raar ik heb ook win 10 op mijn PC en met IPscan zie ik perfect al mijn devices. Ook deze met een vast IP adres. Die zag zelfs mijn 2 digiboxen ( Lan adres 192.168.0.x niet de 10.x.x.x)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Ik heb Fing geinstalleerd op mijn laptop. Bij de 1e scan rapporteert hij slechts 2 hosts: gateway en de laptop waarop Fing loopt. Dus precies wat IP Scanner weergeeft.

Mijn android phone en mijn desktop pc vindt hij niet.

MAAR... als ik Fing 5-15 min. laat lopen (1 scan per minuut) vindt hij ineens mijn desktop pc (die continu aanstaat). Na nog wat minuten komt de phone erbij. Soms vindt Fing mijn wifi printer en soms niet. Ik kan alle devices pingen zonder probleem.

Ik word er helemaal gek van. Iets in het netwerk moet in een foutieve toestand zitten, maar wat? Hoe is het vreemde gedrag van Fing te verklaren? Hoe kan ik mijn hele LAN resetten, ik bedoel meer doen dan alle toestellen zonder stroom zetten?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7781
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Ik zou al mijn devices loskoppelen en kijken of er nergens een UTP kabel in een lus zit. Laatst nog bij een klant moeten zoeken voor dergelijke rare problemen. Bleek uiteindelijk een losse kabel die in een lus zat op een switch. Klant had een losse kabel gezien en gedacht dat hij die per ongeluk uitgetrokken had.

Ik zeg niet dat het dat is. Het is maar een suggestie waar je kan zoeken. Het zijn soms stomme dingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

 
0 Likes
Pauliglot
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd!

Kan andere toestellen in LAN niet zien

Oeps, de tabel met Fing resultaten is de mist ingegaan bij het posten. Nieuwe poging:

 

@igvfer  Dank voor je antwoord. Miijn LAN is zeer eenvoudig, er zijn 3 toestellen verbonden met kabel, de overige zijn draadloos. Geen lus gevonden.

Hier het resultaat van Fing, op zijn minst merkwaardig te noemen als je naar de kolom 'last change' kijkt.

 

Fing werd gestart om 11:30. Alle toestellen stonden aan en er werd niet aan geraakt. Fing doet een scan om de minuut.De Last Change kolom duidt het tijdstip aan waarop een wijziging werd waargenomen. Maar er was helemaal geen wijziging! (*). Het laatste toestel vond hij pas na 19 minuten.

NB: Een leeg vak betekent dat het apparaat bij de 1e scan werd gevonden (11:30). Dat zijn er slechts 2: modem/router en laptop waarop Fing draait. Die is verbonden met wifi. Er zijn maar 2 toestellen bedraad: een pc en de digibox. De rest is wifi (2,4 GHz)

| State | Host           | MAC Address       | Last change |
|  UP   | 192.168.0.1    | 5C:35:3B:BD:C8:A6 |             |
|  UP   | 192.168.0.73   | 68:63:59:2C:AD:B5 | 11:49:48    |
|  UP   | 192.168.0.107  | 28:80:23:EE:35:C5 | 11:39:42    |
| DOWN  | 192.168.0.177  | CC:C3:EA:38:AB:35 | 11:38:52    |
|  UP   | 192.168.0.184  | 00:1D:09:79:9D:7A | 11:33:50    |
|  UP   | 192.168.0.226  | D8:50:E6:7D:18:0F | 11:32:40    |
|  UP   | 192.168.0.227  | 90:4C:E5:51:4F:67 |             |
|  UP   | 192.168.0.233  | 74:DA:38:5F:26:F2 | 11:32:38    |

 

* Uitzondering: één PC ging in automatische slaapmodus na 8', vandaar de aanduiding DOWN.

 

Iemand een verklaring voor dit bizarre gedrag?

 

0 Likes