Beantwoorden
KGTS
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Beste Netweters,

 

Ik heb de indruk dat Telenet de maximale snelheid per data-connectie toeknijpt, zou dat kunnen?

 

Een kennis van mij heeft net zoals ik thuis een Network Storage staan. Om onze gevoelige data (persoonlijke documenten, foto's, ...) veilig te stellen synchroniseren wij die met elkaar. Dan doen we via SFTP (dus via SSH, maar niet op de standaardpoort). Dat ging voorheen altijd zonder veel problemen en voor mij met mijn maximaal beschikbare snelheden (300Mbps down, 20 Mbps up). Eén SFTP-connectie, van bij mijn kennis naar mij, haalde makkelijk 250 Mbps. Mijn kennis heeft overigens glasvezel (Parijs, tot in zijn woning, kost iets van een € 30 per maand!) en zit rond de 1Gbps down en up. Het is jammer dat Telenet consequent vasthoudt aan hun zéér lage upload-snelheden, maar dat heeft dan weer iets met coax-bandbreedte te maken heb ik begrepen en heeft dus een technische uitleg die ik maar voor waar aanneem... Bon...

 

Nu kwam ik er vandaag achter dat de snelheid voor deze inkomende verbinding bij mij consequent wordt toegeknepen. En niet een beetje, maar echt naar ongeveer 15 Mbps of lager. De connectie begint aan nagenoeg maximale snelheid (rond de 300 Mbps) en wordt binnen één à twee seconden verlaagd.

 

Ik ben dat dan maar eens gaan testen vanop verschillende locaties naar bij mij toe, om enkele externe factoren (buitenland, intermediaire providers, ...) uit te schakelen. Via het werk hebben wij een hele omgeving staan in een datacenter waarop we een ruime 2Gbps-link hebben. Dat datacenter bevindt zich overigens in Antwerpen, en Telenet connecteert rechtstreeks met onze ISP (Combell). Er is dus geen "intermediate" provider.

 

De conclusie is dat HTTP en HTTPS-downloads kennelijk niet worden geknepen, maar alle overige connecties die ik heb getest wel. Als ik 10, 15, 20, ... connecties opzet, en dan blijkt elke connectie ook geknepen te worden maar dan gebruik je in totaliteit wel bijna 10x meer bandbreedte. Het is dus echt per connectie. Overschakelen naar HTTP/HTTPS is echter voor mij geen optie omdat daarop geen authenticatie zit. De standaard SSH-poort gebruiken doe ik liever ook niet want dat is niet veilig.

 

Dus stelt zich de vraag: waarom, als ik betaal voor een verbinding met een bandbreedte van 300 Mbps, worden downloads via niet-conventionele poorten toegeknepen naar onaanvaardbaar lage snelheden?

 

De 300 Mbps is uiteraard theoretisch, maar het mag dus heel duidelijk zijn dat er geen probleem met bandbreedte was! Als ik een gewone HTTPS-download aan maximale snelheid kan binnenhalen is daar dus helemaal niets mee aan de hand...

 

Als get nu zou gaan om het limiteren van Bittorrent-traffic zou ik er nog ergens iets van kunnen begrijpen. Maar waarom denkt Telenet zich te mogen moeien met de snelheid waarmee ik, nota bene via een geëncrypteerde SSH-verbinding, volledig legale data van de éne locatie naar de andere overdraag?

 

Heeft nog iemand hier ervaring mee, of kan misschien iemand van Telenet reageren die hier van af weet?

 

Als ik betaal voor 300Mbps/20Mbps, dan betaal ik dat voor alle verkeer dat ik daar over laat lopen, niet alleen voor HTTP en HTTPS.


Bedankt!

 

Kenneth

8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

@KGTS  Je moet opletten hoe je het bekijkt. Uw vriend die een upload heeft van 1 Gbps, dat zal geen probleem geven om jou toe te laten, om het downloaden van data van bij hem naar bij u aan 300 Mbps te laten doorgaan. Omgekeerd data die bij u vertrekt kan maar vertrekken aan 20 Mbps namelijk uw uploadsnelheid. Ongeacht hoeveel downloadsnelheid uw vriend heeft. Dus de synchronisatie ven bijkomende data van zijn opslagruimte naar de uwe zal rapper gaan dan de synchronisatie van bij u naar hem.

En inderdaad we zijn al langer in blijde verwachting voor meer upload. Eens al het analoog gedoe van de kabel is, komt er ruimte vrij maar het zal nooit zoveel upload dan download zijn.

Maar als het effectief zo is dat download via SSH gecapt wordt dan is er wel degelijk iets aan de hand.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Buiten dat je op smalband geraakt wegens je internet volume overschreden te hebben,knijpt Telenet de snelheid al lang niet meer.

0 Likes
KGTS
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat er een probleem is met veel TCP-retransmissions. Dit probleem bevindt zich kennelijk binnen het Telenet-netwerk. Ik zal een apart topic maken aangezien het een vrij specifiek issue is en ook verder niets te maken heeft met het afknijpen van de snelheid.

Ex-Netweter
 

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Telenet-netwerkbeheer

 

Eerlijke verdeling van vrije bandbreedte

  • Iedereen moet kunnen genieten van supersnel internet. Daarom verdelen we de vrije bandbreedte zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers
  • Concreet kunnen we (als dat nodig is) de bandbreedte tijdens de allerdrukste momenten beperken. Zo kan iedereen een minimum bandbreedte gebruiken.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Nog nooit ondervonden,en ik heb er al jaren wat TB's (Back_ups) opzitten.

Blijf van illegale site's weg,downloaden P2P fims games enz.......dan knijpen ze niet.

0 Likes
KGTS
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

Heeft zeker niet met iets illegaals te maken. Daar zou ik niet over komen klagen. 🙂

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?

En welke uren wordt er bij jou de snelheid verlaagt.

Tussen 24 en 17 uur. 

Of tijdens de piek tussen 17-24 uur.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Knijpt Telenet de max. snelheid per data-connectie toe?


@KGTS  schreef:

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat er een probleem is met veel TCP-retransmissions. Dit probleem bevindt zich kennelijk binnen het Telenet-netwerk. Ik zal een apart topic maken aangezien het een vrij specifiek issue is en ook verder niets te maken heeft met het afknijpen van de snelheid.


Is er eigenlijk een manier om te weten te komen waar de datapakketjes beschadigd geraken? Ze volgen een ganse route over verschillende netwerken en het Telenet grondgebied is niet groot, na een 2 tal hobs reizen ze al op een ander netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes