24749
netweters
|
152310
antwoorden
|
20690
vragen
|
Allen,
2 weken geleden kreeg ik een mail van abuse telenet, waarbij er stond dat er verdacht netwerk verkeer gedetecteerd was op mijn netwerk. Aangezien ik dacht dat het over phising ging had ik deze genegeerd. Nu 1 week later krijg ik een herinneringsmail, ik heb toen contact opgenomen met telenet en bleek het echt om communicatie van hen te gaan. Ze raden mij aan om contact op te nemen met abuse@telenetgroup.be.
Vandaag kreeg ik volgend antwoord:
Ik zet u alvast de logs over jouw IP-adres in bijlage.
In uw geval, gaat het hier over een ‘exposed service’ die op uw netwerk gedetecteerd werd.
In de logs vind ik volgende terug:
Description | Malware Family | Source Port | Type |
This host is most likely running a publicly accessible multicast DNS (mDNS) service, which can be abused by a third party. | 5353 | exposed service |
ik vermoed dus dat ergens poort 5353 openstaat?
Ik heb hierna een arp scan van mijn netwerk gedaan, maar geen device gevonden waarop deze poort openstaat.
Ik heb wel een oude WIFI router (netgear wac140) in mijn garage staan, maar volgens arp staat deze poort daar niet open.
Hoe los ik dit probeem op?
Voor zover ik begrijp is het dat vanaf uw netwerk door een of ander device (Gehackt? Malware?) via poort 5353 schadelijke dingen verstuurd worden. Dus van intern naar extern moet er daarom geen poort openstaan. Aan anderen om te zeggen of ik mis ben?
Als ik zoek op die Netgear en mDNS, dan zijn er een paar resultaten die uitwijzen dat dit iets zou kunnen zijn wat die Netgear ondersteunt. Als de firmware verouderd is en er is een veiligheidslek dat niet opgelost is? Je kan altijd kijken of je de firmware niet kan flashen naar DD-WRT of OpenWRT.
Model is wac104 typefoutje gemaakt