Beantwoorden
JKE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Modem only met twee routers

Beste

 

Ik heb een modem only via een Corporate Fibernet, bijgevolg heb ik dus ook 8 publieke ip adressen.

Is het mogelijk om na de modem eerst een switch te hangen en dan aan die switch 2 routers te hangen die elk hun eigen publiek ip krijgen vanuit de range van 8 beschikbare publieke ip adressen?

Dit zijn mijn adressen:

Coax gateway: 82.xxx.xxx.137

Router WAN: 82.xxx.xxx.138

Public range: 84.xxx.xxx.64/29

 

Momenteel heb ik 1 router die aan de modem hangt met adres 82.xxx.xxx.138 maar ik zou graag 2 routers aan de modem willen hangen met volgende adressen:

Router 1: 84.xxx.xxx.65

Router 2: 84.xxx.xxx.66

 

Weet iemand of dit mogelijk is?

Momenteel kan ik de public range gebruiken via mijn huidige router als Virtual IP maar dan heb ik steeds een router na een router nodig wat ik wil vermijden.

Alvast bedankt.

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only met twee routers

@JKE  Inderdaad je kan met behulp van een kleine switch 2 routers aan je modem hangen. En je hebt 1 vast IPadres dat je toewijst aan 1 router. Inbegrepen in je abonnement vermoed ik. En je hebt 8 publieke IPadressen maar die zijn variabel. Die kan je zelf niet kiezen die worden gewoon toegewezen door Telenet en die zullen elkaar niet noodzakelijk opvolgen denk ik. Maar je spreekt van corporate, had ik eerst niet op gelet,  en daar heb ik geen idee van.

Maar als ik zo de range bekijk die je aangeeft werk je met subnetmask 255.255.255.248 = /29. Dus mag je publiek IP adres eindigen op 64, 65,....71.

Proberen maar .

Al snap ik wel niet goed hoe je aan dit komt.

Coax gateway: 82.xxx.xxx.137

Router WAN: 82.xxx.xxx.138

Public range: 84.xxx.xxx.64/29 (vooral dit)

Want volgens de eerste 2 regels heb je inderdaad een IPadres 82.xxx.xxx.138.

Volgens de regels van een /29 is je netwerk ID:82.xxx.xxx.136, je gateway 82.xxx.xxx.137 en heb je nog de keuze uit 138, 139, 140, 141, 142, 143 voor je IPadressen.

Tenzij Telenet een truc toepast snap ik niet hoe ze aan een 84.xxx.xxx.64/29 range komen.

Ik verwacht dat je eerder succes gaat hebben  met IP adres 84.xxx.xxx.138 en 139.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JKE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Modem only met twee routers

@igvfer Alvast bedankt voor uw reactie.

Ik snap het ook niet.

In de mail die ik kreeg spreken ze wel over een public LAN range die /29.

Alsook de mask voor het public ip is /30 en geen /29.

Mijn netwerk ID is dus: 82.xxx.xxx.136/30 volgens de mail

met coax gateway 82.xxx.xxx.137 en wan ip 82.xxx.xxx.138 en 82.xxx.xxx.139 als broadcast.

Als ik een toestel aan de modem hang, zelfs een router, krijgt deze nooit een ip via dhcp ik moet dit altijd vast instellen op het 82.xxx.xxx.138 adres met als gateway 82.xxx.xxx.137.

 

Hieronder de info uit de mail:

U hebt gekozen voor een /29 subnet mask. Hierdoor beschikt u dus over een reeks van 8 publieke IP adressen.

Uw technische gegevens zijn:

Public LAN range: 84.xxx.xxx.64/29

COAX Gateway: 82.xxx.xxx.137

Router WAN: 82.xxx.xxx.138

 

Op een Cisco router ziet deze configuratie er als volgt uit:

"

interface GigabitEthernet0

description ### WAN ###

ip address 82.xxx.xxx.138 255.255.255.252

duplex auto

speed auto

!

"

De publieke LAN range kan u dus gebruiken op uw LAN zijde.
Dit wil zeggen dat alle toestellen die een IP­ adres uit deze reeks zullen ontvangen, ook publiek bereikbaar zullen zijn.
Het eenvoudigste is dat u het eerst bruikbare IP ­adres uit deze reeks gebruikt op de LAN interface van uw router. Dit wordt met andere woorden de gateway voor uw eigen netwerk.
Deze configuratie ziet er als volgt uit op een Cisco router:

"

interface Vlan1
description ### LAN ###
ip address
84.xxx.xxx.65 255.255.255.248

!

"

Om met deze LAN reeks nu op het internet te geraken, dient u een IP‐route mee te sturen in uw configuratie.
Deze IP‐route zal duidelijk maken aan uw netwerk, dat alle verkeer van binnen in uw netwerk (de LAN‐range) zijn weg via de COAX gateway naar buiten vindt, direct naar het Telenet netwerk.

 

Deze configuratie ziet er als volgt uit op een Cisco router:

"

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 82.xxx.xxx.138

"

 

Graag had ik dus die public LAN range gebruikt om 2 routers meteen aan de modem te hangen en niet een router aan een router zoals het beschreven staat in de mail zeg maar.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only met twee routers

Ondertussen via PM contact met de vraagsteller. Een en ander is duidelijk geworden als ik de volledige beschrijving van het netwerk zie. Komt erop neer dat je bij Telenet effectief maar 1 vast publiek IP adres krijgt. Maar je kan wel als corporate extra publieke IPadressen krijgen om te gebruiken in je VLAN's. Dus in dit geval kan de klant 5 extra VLans maken. Dus je gebruikt publieke IP adressen in je private LAN. Op de Telenet router waar je op aangesloten bent (zoals iedereen trouwens) wordt voor die klant een route ingesteld naar die publiek IPadressen.

Moeilijk te begrijpen en moeilijk uit te leggen.

Ondertussen begrijp ik zelfs beter waar de bottleneck zit voor het dataverkeer door een aantal dingen tesamen te nemen die ik hier op Netweters al heb gezien.

o.a. Dat corporate klanten met max. 64 op een router zitten. Consumenten met 1024 of 2048.

Het laat zich raden waar het rapst verzadiging op treedt als iedereen de maximum aan data gebruikt.

In wezen komt dit neer op de werkwijze bij IPv6. 1 prefix met verschillende subnetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only met twee routers

Omdat het mij mateloos intrigeert en ik nu eens de kans had om te zien wat ze bij corporate geven. Heb ik een schema gemaakt hoe je een en ander kunt configureren. NAT komt eigenlijk maar te pas op het laatste als je er een router aanhangt.

netwerkmet publiek IP.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes