Beantwoorden
janhenri
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

fileserver van Telenet-modem activeren

Beste allemaal,

 

Ik zou op mijn modem de fileserver willen activeren, om vervolgens een externe harde schijf aan te sluiten op de usb-poort daarvan. Bedoeling is gewoon om wat foto's, documenten en films te delen.

 

Moet ik hiervoor bepaalde instellingen op de modem (laten) wijzigen? De computer waar ik mee werk is een iMac 27" mid 2011 met Mac OS High Sierra. Dien ik op de computer ook bepaalde zaken te wijzigen of in te stellen?

 

Graag jullie advies.

0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

fileserver van Telenet-modem activeren

Ik vond deze link https://onlinehelp.cloud.telenet.be/index.php?ln=nl misschien kan je daarmee verder gaan. Hier een oude posting van hier https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Modem-als-file-of-FTP-server/td-p/54926 hier nog een https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Server-hosten/td-p/6619

 

Hopelijk zit de gouden tip er tussen voor jou ?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

fileserver van Telenet-modem activeren

@janhenri   Ik vrees dat dit op de huidige modems niet meer zal lukken. Op de vorige versies van de zwarte HGW lukte dat wel (Zwarte modem/router met 4 gele poortjes). Ik heb dit nog gedaan voor ik mij een NAS heb aangeschaft.

Dat ging eigenlijk heel simpel. Inpluggen en in verkenner onder netwerk gaan zoeken naar iets met een eigenaardige naam, letters en cijfers. Dit kon je dan eventueel veranderen. Daarop klikken en je zag direct je bestandssysteem. Of dit onder MAC ook zo was durf ik niet zomaar zeggen. Je kan er wel foto's, muziek enz. op opslaan maar die zullen bvb mogelijks niet bereikbaar zijn vanuit je TV of geluidsinstallatie.

 

Als ik je en goede raad mag geven. Koop je een goedkope NAS (1 bay of 2 bay) en steek er HDD's in. Als je eventueel een 1 bay koopt kan je eigenlijk je bestaande HDD gebruiken. (Demonteren uit de huidige case en monteren in de NAS). Dit kan je nu wel gebruiken als volwaardige mediaserver.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janhenri
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

fileserver van Telenet-modem activeren

Dag igfver,

 

De modem die ik heb, is wel degelijk zo een als jij in je bericht aanhaalt, een zwarte met 4 gele poortjes (in Mijn Telenet heet hij Wireless modem 3.0 (DOCSIS)). 

 

Ik heb eerst geprobeerd met een externe harde schijf (Mac OS (uitgebreid) journaled) in de usb-poort van de modem, en daarna met een usb-stick (NTFS). Maar mijn iMac herkent geen van beide, maakt ze ook niet zichtbaar in Finder, ook niet na een herstart van de computer.

 

Dus vrees ik dat ik toch eens over een Nas moet gaan nadenken. Misschien bouw ik hiervoor wel een oude pc om, die ik nog op zolder heb staan.

 

Toch van harte dank voor je tips!

0 Likes
janhenri
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

fileserver van Telenet-modem activeren

Hallo Herman58,

 

Ik heb alle links aandachtig bestudeerd, maar de gouden tip zat er helaas niet bij. Wellicht ga ik het later wel eens proberen met een Nas.

 

Nog beste dank voor de tips.

0 Likes
Ex-Netweter
 

fileserver van Telenet-modem activeren

Graag gedaan , sorry dat de gouden tip er niet tussen zat. Maar ik heb ook maar een zekere basis kennis en ik kan die maar gebruiken in wat ik denk dat het misschien kan zijn enz , en ik heb ook wel links en rechts dingen geleerd van zij die wel meer ervaring hebben dan ik en daarvan heb ik toch het een en het anders vast gehouden.

 

Wat ik misschien wel nog als tip kan mee geven is , ga ook opzoek via google met gerichte zoektermen over je probleem en dan kom je bij andere fora terecht en zo kan je het wel op lossen , daar heb ik al vaak gebruik van gemaakt en kwam er wel een oplossing naar boven. Zoek dus niet alleen hier maar ook op andere plekken , meer dan één is beter dan één alléén niet waar ?

 

Sterkte met je probleem ?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

fileserver van Telenet-modem activeren

@janhenri 

 

Mag ik u eens een tip geven?

 

Je doet dat heel goed, telkens aan het begin van een post de naam schrijven van degene tot wie ge u richt. maar je schrijft die naam gewoon zelf.

 

Niks mis mee, maar er is speciaal daarvoor een functie voorzien, die we "mentionen" noemen.

 

Daartoe plaats je eerst een apestaartje (@ dit dus) en dan verschijnt er een pop-up met alle namen van diegenen die reeds in deze thread iets gepost hebben. Gewoon de gewenste naam aanklikken en klaar is kees. Het resultaat zie je hierboven met uw naam. Heeft een andere kleur en is aanklikbaar.

 

Maar er is nog meer: wanneer je deze functie gebruikt krijgt die persoon een mailtje met daarin een bericht dat iemand hem vermeld heeft in een bericht. Daardoor weet die persoon dat en kan desgevallend ook nog eens terugkomen om te antwoorden.

 

Laatste voordeel: vermits je de naam maar hoeft aan te klikken hoef je hem zelf niet te schrijven en is hij steeds juist geschreven.

 

Om te besluiten: ik herhaal dat je dat heel goed gedaan hebt, die naam telkens in het begin zetten, goede punten voor u. En nu weet je hoe je dat nog eenvoudiger en efficiënter kan doen 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

fileserver van Telenet-modem activeren

@janhenri   Voor zover ik weet gebruikt een Mac een ander type filesysteem dan windows en ligt daar misschien de moeilijkheid. Een NAS gebruikt Linux.  En gebruikt de nodige software om alles op elkaar afgestemd te krijgen. Een stick of externe schijf is in feite maar een "dom" opslagmedium.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes