Beantwoorden
marceau
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

NAS wake-on-lan in lokaal netwerk

Situatie:

  • Telenet geïntegreerde modem/router
  • TP-link (unmanaged) gigabit switch verbonden met Telenet router
  • PC verbonden via ethernet kabel verbonden met switch
  • NAS (openmediavault op oude hardware) via ethernet verbonden met switch

Wake-on-lan werkt slechts in de eerste minuten na het uitschakelen van de NAS.

 

Na wat onderzoek lijkt het me meest waarschijnlijk dat de NAS uit de ARP tabellen van de Telenet router gewist wordt, en het krijgt geen wake-on-lan magic packet. Het magic packet wordt evenwel verstuurd over het gehele subnet (255.255.255.0).

 

Een voorgestelde fix hiervoor is typisch om een statisch ip toe te wijzen op de router voor de MAC van de ethernet poort van de NAS. Dit kan echter niet op de Telenet router. De NAS zelf is ingesteld om statisch 192.168.0.33 te gebruiken (in de speciale non-DHCP range op Telenet routers).

 

Daar stopt mijn kennis/ervaring een beetje. Ik lees hier en daar suggesties om over te stappen op een modem van Telenet en een eigen router te kopen. Dat is voor mij niet onbespreekbaar, maar als het niet noodzakelijk is hoeft het voor mij niet meteen.

 

Wat ik me dan afvraag:

  • is dit inderdaad een probleem met ARP cache op de router?
  • kan dit liggen aan de NIC hardware van de NAS (en niet aan de router)?
  • op welke manier kan ik dit probleem verder diagnosticeren en hopelijk oplossen?

Alvast bedankt.

0 Likes
3 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

NAS wake-on-lan in lokaal netwerk

@marceau  er zijn 4 dingen dat je kan nakijken.

1. Staat Wake on lan actief in uw openmediavault ? (als je meerdere nic's hebt allemaal actief laten staan)

2. Ondersteund uw NIC wake on lan? 

3. Als je een oude pc gebruikt (veronderstel ik) heb je wake on magic packet aanstaan op deze NIC

4. staan alle interfaces op je device (NAS) actief?

 

Succes!

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
marceau
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

NAS wake-on-lan in lokaal netwerk

@kristofDW 

 

Op al deze vragen is het antwoord ja: wake-on-lan is actief in BIOS en in OpenMediaVault, en de NAS start na het versturen van een magic packet vanaf een PC op het interne netwerk. Dat opstarten werkt echter enkel kort na het uitschakelen van de NAS, en niet langer na een periode van een paar minuten.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

NAS wake-on-lan in lokaal netwerk

Dit heeft misschien te maken met een bepaalde trigger van wake on lan die de firewall verdacht zou vinden en blokkeerde? Als het even wel werkt kan het daar aan liggen?

Ben gewoon aan het meedenken wat het kan zijn. Het moeilijkste daarvan is dat je niet kan zien op het aparaat zelf wat er mis mee is. Je kan ook packet sniffing doen terwijl je wake on lan doet, zo zie je wat er kan geblokeerd zijn.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.