Beantwoorden
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

NB-IoT

Ik heb al verschillende keren meer informatie gevraagd in verband met NB-IoT aan Telenet.

Ook heb ik gevraagd om een telenet IoT SIM te kaart te kopen.

Steeds zonder resultaat.

Wat moet ik doen?

Tags (1)
0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NB-IoT

Iot. Internet of Things. Voor zover ik begrepen heb is zo'n NB IoT netwerk een netwerk van verschillende nodes (AP's als het ware)  die onderling met elkaar in verbinding staan via een andere frequentie dan het reguliere GSM netwerk. Dit om het reguliere GSM netwerk niet al te belasten. Die verzamelen en versturen data van verkeerslichten, verkeerstellers, toepassingen in auto's enz. In die zin dus niet rechtstreeks bedoeld voor de particuliere gebruiker.

Een onderdeel van IoT die je nu al kunt gebruiken is een MQTT broker. Dit kan je perfect aanspreken via de mobiele data van uw GSM en je kunt er zelf toepassingen voor maken om je lichten, garagepoort, tot zelfs uw diepvries of frigo of wat dan ook mee te sturen op afstand. Dit zijn toepassingen die heel weinig dataverkeer genereren.

Kortom ik vrees dat je nog een tijdje zult moeten wachten tot je bij Belgische providers een simkaart gaat vinden om te gebruiken voor je eigen toepassing. Ze zijn nog volop bezig, zowel Telenet, Proximus of Orange met het uitbouwen van hun netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NB-IoT

Ik heb ondertussen ook dit gevonden. Maar blijkbaar alleen voor bedrijven.

https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet-of-things/iot-kaart-aanvragen/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PatriceDLT
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

NB-IoT

Ik heb de naam en het BTW nummer van een bedrijf ingegeven.

Als je dat niet ingeeft, kan je het formulier ook niet versturen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NB-IoT

Zoek je dit?

 

Maar als ik het goed begrepen heb, zou dat ook werken met een data only sim en zelfs met een gewone sim.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NB-IoT


@janne_man  schreef:

Zoek je dit?

 

Maar als ik het goed begrepen heb, zou dat ook werken met een data only sim en zelfs met een gewone sim.


Uiteraard werkt het daarmee. Het komt er kort op neer dat je MQTT broker moet hebben. Het is en blijft tenslotte een dataverbinding. Waarom willen ze dat via een aparte sim en via een apart netwerk? Vermoedelijk om het dataverkeer via de gewone mobiel data niet te verstoren en over te belasten. En zo'n sim maakt het vermoedelijk makkelijker om automatisch verbinding te maken naar de centrale MQTT broker.

Stel je een auto voor met dergelijke sim. Je start op en je bent automatisch verbonden en data wordt automatisch verstuurd. Uw auto stuurt snelheid, coördinaten enz. automatisch door. De broker registreert automatisch de laatst toegekomen data. Een client die ook aangesloten is kan à la minute de data opslaan en via uw programma verwerken. De broker zelf slaat geen data op.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes