Beantwoorden
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Hallo,

 

Kan iemand me vertellen als het redundant maken van mijn netwerk mogelijk is met mijn huidige setup. Nl

  • Telenet modem cv8560E 1 WAN 3 LAN
  • DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) 1 WAN (bezet, komende van modem), 3 LAN
  • 4G Modem/router combinatie van een concurrent. 1WAN 3 LAN
  • Internet only fibernet business
  •  

Concreet is mijn vraag: kan ik de 4G box op de WAN poort van de modem aansluiten of tussen de modem en de router?
Zoniet, kijk ik dan best voor een vervanging van de docsis of geeft dit problemen bij telenet?
Zoja, waar let ik dan best op?

Hartelijk dank om mee te denken!

 

 

0 Likes
22 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@Krisädapt  Lijkt mij een rare set-up? Heb jij 2 abonnementen? Want je spreekt hier van ten 1e een modem/router (cv8560E) en ten 2e modem/router (Docsis 3.1E-router) of bedoel je een eigen router van een bepaald merk die via mac bridging een eigen publiek IP adres krijgt aan de WAN zijde. Ik zie ook dat je spreekt van 3 LAN bedoel je poorten? Want op hetgeen je vermeld kan je telkens maar 1 LAN netwerk hebben. Niet elke poort is een eigen netwerk. Al zeker niet op de cv8560E. Op een andere router kan je eventueel op elke poort een ander netwerk maken (Meestal VLAN's genoemd)

Maar kortom ik zie je geen redundant netwerk maken met hetgeen jij opnoemt. Het schakelt niet automatisch over.

Wat wel zou kunnen is dat je een router koopt die zowel op je cv8560E is aangesloten en intern ook een simkaart heeft voor mobiele data. Deze router kan je dan zo instellen dat die altijd je aansluiting op de cv860E gebruikt en als die verbinding uitvalt je overschakelt op je mobiele data eventueel zelfs van een andere provider.

Nog even dit:

Telenet heeft geen modem only's meer. Ze leveren altijd een modem/router met een ingebouwde 4 poort switch en WiFi Acces point.

Een modem only heeft maar 1 poort.

Wat Telenet levert is een 4 in een toestel.

Dus modem + router + switch + Accespoint.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Hi @Krisädapt,

 

Volgens me en zoals @igvfer al zei, voor een "4G failover" zou je voldoende moeten hebben aan de DOCSIS 3.1 E-ROUTER en 4G Modem/router.

 

Bvb:

4GRedundancy.jpg

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@KelvinUceta   @Krisädapt  Dan moet de router er wel eentje zijn waarbij je elke poort afzonderlijk als WAN poort kunt gebruiken/instellen. En waar je kan instellen dat de voorkeur WAN poort die op de kabel aansluiting is en automatisch overschakelt naar de WAN poort waar de 4G router mee is geconnecteerd. Je zal al in de professionele router richting moeten zoeken en die hebben geen WIFI. Dus zal je extra AP's moeten plaatsen. Wifi op de 4G router en de kabel modem/router zeker al uitschakelen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@igvfer  schreef:

@KelvinUceta   @Krisädapt  Dan moet de router er wel eentje zijn waarbij je elke poort afzonderlijk als WAN poort kunt gebruiken/instellen. En waar je kan instellen dat de voorkeur WAN poort die op de kabel aansluiting is en automatisch overschakelt naar de WAN poort waar de 4G router mee is geconnecteerd. Je zal al in de professionele router richting moeten zoeken en die hebben geen WIFI. Dus zal je extra AP's moeten plaatsen. Wifi op de 4G router en de kabel modem/router zeker al uitschakelen.


@igvfer Ik weet niet wat voor business @Krisädapt heeft of zijn netwerk "continu" internet toegang nodig heeft maar in principe heb je maar 3 toestellen nodig: 4G modem, DOCSIS modem en router,  beide modems hoeven niet perse gekoppeld zijn aan de router, als ééntje uitval, kabel vervangen en klaar, je router instellingen wijzigen niet, enkel je WAN.

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@KelvinUceta : handmatig kan er meestal eenvoudig vanalles overgeschakeld worden, en dat op verchillende hardware- en/of software- matige manieren, maar, automatisch in beide richtingen overschakelen, zoals @igvfer terecht aangeeft, lijkt me toch soms wat ingewikkelder. Bijvoorbeeld als niemand terplaatse is om de overschakeling te doen. Onder andere ook met kabel fixed IP, want: 4G is geen fixed IP. Lokale aparatuur met een fixed IPv6 adres gaat het dan misschien lastig krijgen bij overschakeling van kabel naar 4G (want de prefix delegatie verandert en is niet meer fixed). Zelf heb ik een 'OpenWRT Telenet 4G dual stack router' geconfigureerd om handmatig van de bestaande 'OpenWRT router + Telenet kabel modem' over te nemen moest de kabel (of kabel modem, of router zelf) geruime tijd uitvallen. Het zal me terplaatse zeker wel vrij snel lukken, moest het ooit nodig zijn, maar niet automatisch.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@igvfer  schreef:

@KelvinUceta   @Krisädapt  Dan moet de router er wel eentje zijn waarbij je elke poort afzonderlijk als WAN poort kunt gebruiken/instellen. En waar je kan instellen dat de voorkeur WAN poort die op de kabel aansluiting is en automatisch overschakelt naar de WAN poort waar de 4G router mee is geconnecteerd. Je zal al in de professionele router richting moeten zoeken en die hebben geen WIFI. Dus zal je extra AP's moeten plaatsen. Wifi op de 4G router en de kabel modem/router zeker al uitschakelen.


De Asus Aimesh router die ik heb (gt-ac2900) kan prima dual wan aan. Failover/failback en load balance.

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@NofanTasi  schreef:

@KelvinUceta : handmatig kan er meestal eenvoudig vanalles overgeschakeld worden, en dat op verchillende hardware- en/of software- matige manieren, maar, automatisch in beide richtingen overschakelen, zoals @igvfer terecht aangeeft, lijkt me toch soms wat ingewikkelder. Bijvoorbeeld als niemand terplaatse is om de overschakeling te doen. Onder andere ook met kabel fixed IP, want: 4G is geen fixed IP. Lokale aparatuur met een fixed IPv6 adres gaat het dan misschien lastig krijgen bij overschakeling van kabel naar 4G (want de prefix delegatie verandert en is niet meer fixed). Zelf heb ik een 'OpenWRT Telenet 4G dual stack router' geconfigureerd om handmatig van de bestaande 'OpenWRT router + Telenet kabel modem' over te nemen moest de kabel (of kabel modem, of router zelf) geruime tijd uitvallen. Het zal me terplaatse zeker wel vrij snel lukken, moest het ooit nodig zijn, maar niet automatisch.


Ooook, 'tuurlijk kan je van alles handmatig overschakelen maar als je de hardware niet klaar hebt moet je dat ook nog doen, daarom zie ik dat ik niet wist wat voor business @Krisädapt heeft en of het 100% connectiviteit nodig heeft maar met zijn huidige hardware zou hij al één of ander kunnen doen, om dit te automatiseren gaat hij nieuw hardware moeten kopen.

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@nickw  schreef:


De Asus Aimesh router die ik heb (gt-ac2900) kan prima dual wan aan. Failover/failback en load balance.


@nickw  : Interessant, maar, als ik (weiswaar op cooblue) naar de specificaties kijk van de gt-ac2900 zie ik:

 

Automatisch wisselen naar 3G/4G : - (=niet)
WAN-poorten : 1

 

Misschien kijk ik verkeerd? Of misschien gebruik je alternatieve firmware?

 

Heeft jouw Asus Aimesh router bij aankoop 4G backup ingebouwd? Laat eventueel in PM weten waar je die kocht.

 

Ook, mijn OpenWRT x86_64 router heeft 'maar' 2 GigEth interfaces (het is een mini-pc) waarvan een naar Telenet modem en een naar LAN. Natuurlijk, mits een extra interface (e.g. een simpele USB3-GigEth converter) naar een extra backup 4G dual stack modem kan OpenWRT ook failover/failback en load balance configureren. Maar de statisch(kabel)/dynamisch(4G) IP overgang blijft (in mijn geval toch) steeds parten spelen.

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Hoi @NofanTasi 

 

Ik baseerde me puur op bovenstaande afbeelding.

 

4G backup met sim card slot zit er inderdaad niet in. Niettemin wel "Switch to USB mode to use a 3G/4G USB wireless dongle or Android phone as a USB modem".

https://youtu.be/t2kW0SBmTjI

 

Aimesh dual wan
https://www.asus.com/support/FAQ/1011719/

 

Emulator

https://demoui.asus.com/

 

Groeten

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@Krisädapt  @KelvinUceta  Redudant maken van je internet of netwerk verbinding houdt voor mij in dat je automatisch overschakelt van het ene naar het andere als het ene uitvalt. Dus niet dat je ergens een kabel moet versteken. Als je een zaak hebt zal je ITer maar net weg zijn als het voorvalt en laat een bediende dan maar op zoek gaan waar die moet gaan wisselen.

Dat heeft niets te maken met het soort abonnement je hebt. Maar in het geval van internet moet je wel zien dat je minstens 2 verschillende aansluitingen hebt. Kabel + 4G, kabel + xDSL of xDSL + 4G.

Telenet biedt dit ook aan, aan zijn businessklanten als pakket. In dit geval de kabelaansluiting en een xDSL lijn die ze huren bij de conculega.

Je moet er wel rekening mee houden dat een 4G aansluiting bijna nooit externe toegang toelaat naar uw eigen server. U krijgt op een 4G aansluiting bijna nooit een publiek IPadres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@nickw 

 

Die GT-AC2900 configuratie mogelijkheden zijn inderdaad indrukwekkend wat meerdere WAN interfaces features betreft.

 

{*niet* 'like'-en aub}
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@igvfer  schreef:

[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat een 4G aansluiting bijna nooit externe toegang toelaat naar uw eigen server. U krijgt op een 4G aansluiting bijna nooit een publiek IPadres.


Klopt, en, evenzo voor de delegeerbare IPv6 prefix die je via een 4G aansluiting krijgt (probeer maar eens je smartphone IPv6 adres te bereiken). 4G valt dus moeilijk een volwaardig transparante failover backup te noemen in vergelijking met xDSL of kabel alternatief. Ik zie het dan eerder ook uitsluitend als een snelle, hopelijk tijdelijke, disaster recovery failover backup, die, met wat geluk, te automatiseren valt. Ik heb daarvoor alvast een simpele extra gigabit PCIe Ethernet kaart voor onze x86_64 OpenWRT router besteld om daarop (met mwan3 package) dergelijke failover backup te implementeren (via een, eveneens OpenWRT, 4G dual stack 'router' die ik dan als 'modem-only' L2 bridge wil configureren).

{*niet* 'like'-en aub}
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup


@igvfer  schreef:

@Krisädapt  @KelvinUceta  Redudant maken van je internet of netwerk verbinding houdt voor mij in dat je automatisch overschakelt van het ene naar het andere als het ene uitvalt. Dus niet dat je ergens een kabel moet versteken. Als je een zaak hebt zal je ITer maar net weg zijn als het voorvalt en laat een bediende dan maar op zoek gaan waar die moet gaan wisselen.

Dat heeft niets te maken met het soort abonnement je hebt. Maar in het geval van internet moet je wel zien dat je minstens 2 verschillende aansluitingen hebt. Kabel + 4G, kabel + xDSL of xDSL + 4G.

Telenet biedt dit ook aan, aan zijn businessklanten als pakket. In dit geval de kabelaansluiting en een xDSL lijn die ze huren bij de conculega.

Je moet er wel rekening mee houden dat een 4G aansluiting bijna nooit externe toegang toelaat naar uw eigen server. U krijgt op een 4G aansluiting bijna nooit een publiek IPadres.


@igvfer terminologie "Redudancy" is het zorgen voor een minimale "downtime", alles hangt af van de toepassing en dus van het budget dat je in wilt zetten.

 

In de meest van gevallen hebben bedrijven geen 0% downtime nodig, het is handig maar altijd het geld waard? Als je 0% downtime moet hebben het is niet enkel je netwerk, bijvoorbeeld, een stroomstoring komt vaker voor, maar niet alle bedrijven hebben UPS systemen, toch!?

 

 Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@KelvinUceta  Idealiter moet men inderdaad alles dubbel hebben (zelfs al gebruikt men 90% ervan nooit). Sommigen gaan inderdaad zo ver. Ik kan er van meespreken.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes