Beantwoorden
freddyh
Professional Weetjesweter
My smart Valentine Trick or treat? De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag

Netwerknaam van powerline andere naam geven

Heb dus een powerline set in gebruik, werkte goed tot ik mijn rolluiken automatiseerde met een Shelly2PM gen3. wanneer ik de wifi inschakel van de powerline dan is de Shelly die zich dichter bij de wifi van de powerline bevind niet meer verbonden. even Gemini gevraagd en deze geeft aan dat hij beide wifi bronnen ziet staan die dezelfde naam heeft en daardoor in de war geraakt. Eigenlijk zou ik de Powerline een andere naam moeten geven, maar ik vind dit in MyTelenet niet terug. Volgens Gemini is dit beveiligd door Telenet, klopt dit en zou ik op een andere manier moeten gaan wijzigen.

33 reacties
freddyh

Zal ik morgen proberen.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@freddyh  schreef:

Had ik al opgemerkt, is gelukt om de SSID te veranderen, met wifi analyzer zag ik direct mijn nieuwe SSID staan, maar van korte duur, werd weer aangepast naar de SSID van Telenet. Kan ik dit voorkomen?

• Leuk dat het eindelijk gelukt is om lokaal de SSID aan te passen 😊.
  • Maar jammer dat dit terug overschreven wordt door Telenet ☹️.

Volgens mij kan je daar niets aan doen:

• het paswoord van de lokale webinterface van de Powerline zou ik zeker niet wijzigen. Het is niet zo dat Telenet via deze weg toegang heeft tot jouw Powerline en zaken "pusht", het is de Telenet Firmware van de Powerline die ervoor zorgt dat de Powerline zelf een verbinding maakt met de Telenet servers ("calling home") en op die manier de instellingen ontvangt ...
  • je zou dus moeten kunnen vermijden dat de Powerline een internet verbinding heeft. Eerst zat ik te denken aan "MAC filtering" (via de "Advanced settings" van de modem in Mijn Telenet), maar MAC filtering kan alleen ingesteld worden voor draadloze toestellen, niet voor bedrade 🙁.

Maar gezien Telenet de SSID van deze Powerline kan overschrijven, moet het toch mogelijk zijn om deze Powerline via Mijn Telenet te "zien" en in te stellen.

Ga naar "Mijn Telenet" en kies "WiFi Network >"

Nu kom je in het menu "Mijn Thuisnetwerk", met volgende Menu Items:

Toplogie-Weergave

Modem

WiFi-paspoort

Access Point (in jouw geval komen hier de Powerlines)

Onder Topologie zie je schematisch jouw netwerk: modem > verbonden toestellen > access point > verbonden toestellen

Onder Modem zie je Algemeen, Netwerkveiligheid, Verbonden toestellen, Snelheidstest, Geadv. instellingen, Mac filtering.

Ga naar Geadvanceerde Instellingen en druk op Expertinstellingen ontgrendelen

Ga naar Netwerkveiligheid en schakel "Een WiFi netwerk" uit.

Nu kan je eventueel een verschillende SSID kiezen voor 2.4GHz en 5GH WiFi.

Onder Access Point (of WiFi Poweline?) zie je Algemeen, Netwerkveiligheid, Verbonden toestellen.

Ga naar Netwerkveiligheid:

- onder "Signaal >" kan je hier de 2.4GHz of 5GHz uitzetten.

- onder WiFi netwerk kan je een apart SSID ingeven voor jouw Powerline.

Nadat je alles bewaard hebt, zouden deze instellingen nu gepushet moetenen worden naar de Powerline (dat kan een tijdje duren).

Ik kan natuurlijk niet in jouw "Mijn Telenet" kijken, maar misschien helpen bovenstaande stappen?

freddyh

Hier een printscreen, zoals je ziet heb ik geen access point!

freddyh_0-1777883193479.png

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ik heb twee verschillende SSID's (dus één netwerk staat uit). In mijn Telenet zie ik dit:

janne_man_0-1777976927871.png

Ik kan niet doen aan de powerline. Het toestel waarmee ik reageer is nochtans aangesloten via wifi op de powerline. Alle toestellen aangesloten op de powerline vind ik onder verbonden toestellen bij de modem.