Beantwoorden
freddyh
Professional Weetjesweter
My smart Valentine Trick or treat? De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag

Netwerknaam van powerline andere naam geven

Heb dus een powerline set in gebruik, werkte goed tot ik mijn rolluiken automatiseerde met een Shelly2PM gen3. wanneer ik de wifi inschakel van de powerline dan is de Shelly die zich dichter bij de wifi van de powerline bevind niet meer verbonden. even Gemini gevraagd en deze geeft aan dat hij beide wifi bronnen ziet staan die dezelfde naam heeft en daardoor in de war geraakt. Eigenlijk zou ik de Powerline een andere naam moeten geven, maar ik vind dit in MyTelenet niet terug. Volgens Gemini is dit beveiligd door Telenet, klopt dit en zou ik op een andere manier moeten gaan wijzigen.

33 reacties
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@freddyh  schreef:

Een ander ip adres 192.168.1.??? zowel zender als ontvanger maar verschillend. De vraag stellen aan Telenet, die reageren nooit op een chat.

Dat is mogelijk, waarschijnlijk heb jij in "Mijn Telenet" de IP range van jouw modem ooit veranderd?

Standard staan Telenet modems in de range 192.168.0.1, bij jou is dit dus 192.168.1.1 ...

De Powerline (PG-9072-LG) werkt als volgt:

• in eerste plaats als DHCP client: indien er een DHCP server staat in je netwerk, ontvangt hij een (dynamsich) IP adres van de server.
  • als er geen DHCP server gevonden wordt, dan geeft hij zichzelf een vast adres 192.168.0.52

Er zijn dus ook 2 manieren om toegang te krijgen:

• via het IP adres dat je terugvindt in jouw netwerk (192.168.1.xxx)?
  • indien dat niet lukt, zou ik de Powerline uit het netwerk halen:
    • trek de beide Powerline (zender/ontvanger) uit het stopcontact.
    • verbind je PC/laptop met de Powerline (PG-9072-LG) via een netwerkkabel.
    • stel jouw PC in met een vast IP in de range 192.168.0.1 (bijvoorbeeld 192.168.0.10)
    • steek de WiFi Powerline terug in het stopcontact.
    • Gezien hier geen DHCP server is, zal de Powerline nu wel bereikbaar zijn op 192.168.0.52

Via de webbrowser inloggen met gebruikersnaam "admin" en paswoord "pasword"

Je zal nu in principe toegang hebben tot de WiFi instellingen van de Powerline.

Daarna beide Powerlines herstarten, en niet vergeten om de netwerk instellingen van jouw PC/laptop terug op dynamisch IP zetten ...

freddyh

Heb Telenet sinds 2014, verschillende modems gehad ondertussen, nooit iets aangepast in MyTelenet maar inderdaad mijn IP adres  192.168.1.XXXen beide toestellen van de Powerline hebben een IP adres met 192.168.1.XXX.

Heb in verleden nog cursus gevolgd over netwerken maar is jaren geleden, maar ga het eens opfrissen. Als ik de powerlines aan een laptop hang zoals je uitlegt zal ik daar een andere SSID kunnen aangeven zodat deze zichtbaar wordt als apart netwerk.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@freddyh  schreef:

Als ik de powerlines aan een laptop hang zoals je uitlegt zal ik daar een andere SSID kunnen aangeven zodat deze zichtbaar wordt als apart netwerk.

Je zou dan volgend scherm moeten krijgen, waarbij je:

1. ieder WiFi netwerk (2.4 Ghz en 5 Ghz) een aparte SSID geven.
  2. of ook de 5GHz uitzetten (zodat jouw Shelly alleen met 2.4Ghz kan verbinden).

Geen idee of Telenet deze dan terug overschrijft met dezelfde SSID als de modem, maar je kan het proberen ...

Schermafbeelding 2026-04-17 165922.png

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Dan zou het bij u in principe op 192.168.1.52 zijn. Lukt het daar niet, probeer dan de hele 50 reeks (192.168.1.50 tot 192.168.1.59).

Vlieg je er direct uit, een paar keer herhalen. 

flip1953
Experienced Meesterweter

@janne_man  schreef:

Dan zou het bij u in principe op 192.168.1.52 zijn. Lukt het daar niet, probeer dan de hele 50 reeks (192.168.1.50 tot 192.168.1.59).

Vlieg je er direct uit, een paar keer herhalen. 

Neen, zo eenvoudig werkt dat niet 😀.

Maar hij weet het IP adres, staat in Mijn Telenet onder de verbonden toestellen (192.168.1.xxx).

Het probleem is dat hij niet kan inloggen via dat IP adres (heeft hij hierboven al gezegd).

Vandaar mijn tip: loskoppelen uit zijn netwerk, eventueel een volledige reset (via het reset gaatje), en dan via 192.168.0.52 inloggen (PC eerst op vast IP zetten).

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Mijn powerline werkt en ik bereik die op 192.168.0.52, maar in mijn telenet schittert die door afwezigheid.

freddyh

Ik zal het volgende week eens proberen. Laat het weten als het gelukt is.

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@flip1953 We hebben, na controle, vastgesteld dat jouw foto onterecht was goedgekeurd. Er is namelijk een MAC-adres zichtbaar dat we niet mogen accepteren. Kan je dit bewerken in de afbeelding door de eerste 3 bytes te maskeren? 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

freddyh

Hallo, krijg nu dus het inlogscherm, gebruiker en paswoord, admin en pasword werkt niet, op de poweline staat een paswoord heb ik ook geprobeerd met admin, dit werkt ook niet, geraak er dus niet in.

flip1953
Experienced Meesterweter

@ChristofM  schreef:

@flip1953 We hebben, na controle, vastgesteld dat jouw foto onterecht was goedgekeurd. Er is namelijk een MAC-adres zichtbaar dat we niet mogen accepteren. Kan je dit bewerken in de afbeelding door de eerste 3 bytes te maskeren? 

met deze

Schermafbeelding 2026-04-17 165922.png

flip1953
Experienced Meesterweter

@freddyh  schreef:

Hallo, krijg nu dus het inlogscherm, gebruiker en paswoord, admin en pasword werkt niet, op de poweline staat een paswoord heb ik ook geprobeerd met admin, dit werkt ook niet, geraak er dus niet in.

al eens een reset geprobeerd?

Links onderaan zie je een gaatje naast de security knop - met daaronder het woordje "RESET"

Druk met  een potloodpunt of een geopende paperclip in dat gaatje op de reset knop - en lang genoeg ingedrukt houden - tot de powerline opnieuw opstart ...

freddyh

OK ga ik proberen, maar vandaag andere verplichtingen, laat weten of het gelukt is.

janne_man
Professional Superweter

password is met twee keren de letter s.

Een paar keer proberen. 

freddyh

Had ik al opgemerkt, is gelukt om de SSID te veranderen, met wifi analyzer zag ik direct mijn nieuwe SSID staan, maar van korte duur, werd weer aangepast naar de SSID van Telenet. Kan ik dit voorkomen?

janne_man
Professional Superweter

Geen flauw idee. 

Wat je kan proberen is het wachtwoord veranderen 

janne_man_0-1777826166578.png

Zorg er wel goed voor dat je het nieuwe wachtwoord niet vergeet.