Beantwoorden
KimVDB35
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Niet inloggen op de NAS via openmediavault en SSH

Ik werk met een DHCP server, heb een mediacenter via netwerk met een RP3 (die op Linux draait) en sambaserver. Er werd custom software geschreven voor Linux debion (waarvan ik de source code heb). Ik heb momenteel problemen met mijn NAS. Hij wilt mij via de 'openmediavault' niet meer inloggen, ook niet via Putty via SSH, alsook kan ik sinds kort af en toe niet meer op 1 of meerdere schijven in de NAS.

0 Likes
4 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Niet inloggen op de NAS via openmediavault en SSH

Uw vraag is me niet voldoende duidelijk. 

Als je de image van Openmediavault gebruikt zijn er twee verschillende manieren met totaal andere functionaliteiten op in te loggen. De eerste is met het ip-adres op te geven van de rpi. Waar je alle parameters kan ingeven voor de Openmediavault. De tweede is met ssh om in te loggen als root.

Gaat geen van beiden?

 

Je kan bijvoorbeeld Raspbian op een ander micro sd-kaartje installeren en daarmee eens opstarten om de schijven te controleren (zijn de schijven geformateerd als  ext, fat, ntfs ?).  In bepaalde gevallen kan een corrupte schijf zelfs het opstarten beletten. Al naar gelang het formaat van de schijven kan je die ook controleren op een ander systeem (Linux, Windows, ...). 

 

Is uw RPI ook uw NAS of zijn dat twee verschillende toestellen?

 

Heb je hier iets aan?

0 Likes
KimVDB35
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Niet inloggen op de NAS via openmediavault en SSH

Ik ben absoluut geen kenner. Mijn ex deed dat allemaal en heeft de source code ook zelf geschreven. Ik ben blij met mijn NAS en het mediacenter, maar zit er nu mee als er iets mis gaat, want ik weet er te weinig over.

 

Als ik via het IP-adres van de NAS (IP-adres gewoon in mijn browser ingeven) wil inloggen op Openmediavault dan doet ie niets (vorige week echter wel nog): ik geef als gebruikersnaam admin en dan mijn wachtwoord in, klik op 'aanmelden' en dan opeens staat hetzelfde inlogscherm er weer. Als ik een fout wachtwoord ingeef dan geeft ie wel melding dat het wachtwoord fout is.

Als ik via het programma Putty wil inloggen via root, dan krijg ik de kans zelfs niet. Ik open Putty, type bij Host name het IP-adres van de NAS, klik op open en het zwarte scherm verschijnt. Maar ik kan in het zwarte scherm niets typen. Ik heb al geprobeerd om gewoon te typen 'login as: root' maar die doet niets. En 10 seconden later zegt ie 'fatal error Network error: Connection timed out'.

De NAS bij mij is een toren met een 4-tal harde schijven in, staat in de hal. Ik heb een aparte modem en aparte router in hal, die via een devolo via het stopcontact verbonden zijn aan een RP3 in de woonkamer. Vanuit de RP3 krijg ik dan wifi naar alle laptops en printers (via een DHCP-server). De NAS zelf (die toren) is rechtstreeks verbonden met een internetkabel met de router.

Vorige week kon ik nog inloggen via openmediavault maar kon ik niet meer op de bestandenschijf. Ik heb toen de NAS enkele keren heropgestart en toen deed die het weer. Deze week kan ik niet meer op mijn backupschijf en kan ik niet meer inloggen op openmediavault. Ook lukt dus via SSH niet (vorige week niet geprobeerd). Heropstarten van de NAS verhelpt het deze keer niet.

Ik wil vermijden om de image van de NAS er weer op te zetten, want dat is een heel gedoe, hoewel ik er wel een goede handleiding voor geschreven heb, dus ik zou het wel kunnen.

 

Je schrijft: 'Raspbian op een ander micro sd-kaartje installeren en daarmee eens opstarten om de schijven te controleren' Ik wil dat wel doen maar heb geen idee hoe. Ik weet welk micro sd-kaartje van de RP3 je bedoelt, maar ik weet niet wat ik ermee kan doen.

De schijven geformateerd als ext, fat, ntfs? Die 'fat' zegt me iets, maar ben niet zeker. Hoe kan ik dit checken?

0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Niet inloggen op de NAS via openmediavault en SSH

Ik vraag me af of het mogelijks iets hiermee te maken heeft:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/HGW-crasht-bij-NAT-loopback-verkeer/m-p/7...

 

Lijkt hier ook om lokaal verkeer te gaan dat fout loopt met de Telenet modem.

0 Likes
KimVDB35
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Niet inloggen op de NAS via openmediavault en SSH

Bedankt voor je bericht. Het geeft echter niets met Telenet te maken.