Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

-Hello, Weet iemand van jullie of de Telenet server de unicode UTF-8 ondersteunt voor het uploaden van webpagina's. ? UTF-8 ondersteunt alle talen in de wereld, maar blijkbaar heeft de Telenet server zich nog niet aangepast aan deze codering. UTF-8 wordt gebruikt als de server dit ondersteunt, anders wordt de lokale tekenset gebruikt . Is dit het geval bij de Telenet server? Microsoft Expressionweb 4 heeft 3 opties bij de Overdracht type : Automatisch, ASCII en Binair. Welke optie moet ik kiezen om met UTF-8 te kunnen üploaden? grtz gigi--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Titel aangepast door @Tae-Yoon | vorige titel: Ondersteund de Telenet server UTF-8

0 Likes
31 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteunt de Telenet server UTF-8


@gigi  schreef:

Aan janne man,

Ik heb vorige week een medewerker van Telenet aan de lijn had. Hij kon me niet helpen op deze vraag en verwees me naar de netweters, voor meer inlichtingen over het al dan niet aanwezig zijn van utf-8 op de Telenet server. 

 

grtz,

gigi


Dat begrijp ik. Al wat hier verteld is in heel deze draad is ook chinees (of moet ik schrijven Cyillisch) voor de meesten. Codering wordt gewoon ondergaan, zonder dat men zich daar iets moet van aantrekken. Het vermoeden dat er is niet voldoende bijgewerkt is, volstaat niet. Ik denk, dat mijn verwijzing naar een voldoende geloofwaardige bron gaat. Tenslotte kan iedereen om het even wat vertellen. Pas sinds gisteren met het vinden van die pagina van FileZila weet ik dat een overdracht van bestandsnamen in UTF-8 norm is voor FTP. Vermits FileZila daarmee overweg kan, en de server van Telenet niet is alles duidelijk.

 

Ik wil je graag nog twee zaken meegeven die ik nu weet.

Het enige verschil tussen een binaire overdracht en een normale heeft enkel en uitsluitend te maken met de inhoud van bestanden. Windows systemen en Unix (Linux) systemen behandelen het einde van een lijn verschillend. Door de manier waarop systemen daar nu mee omgaan, bemerkt men dat bijna niet meer. Windows gebruikt twee tekens hiervoor en Unix één teken.  Volgens de norm moet een webserver de Windows methode gebruiken. Dus op een Windows is voor het einde lijn probleem zowel normaal als binair goed. Vertrek je van op een Unix systeem dan zal je normaal moeten kiezen zodat de inhoud van de tekstbestanden aangepast wordt naar de Windows- en Webservernorm. De oplossing van het einde lijn probleem, creëert echter een nieuw probleem. Niet zuiver tekst documenten worden ook aangepast bij een overdracht 'normaal'. Dit kan niet de bedoeling zijn. Daarom zal je ook overal kunnen lezen dat je foto's overzet als binair.

 

De tweede zaak nu. Ik herinner me dat je vroeger in de browsers kon kiezen voor het te gebruiken tekenset. Je kreeg enkele tekens die niet leesbaar waren en je koos een ander tekenset en het probleem was opgelost. Nu vond ik dat niet (Chrome, Firefox, Brave, Edge). Als je de extentie Charset download, krijg je een extra icoontje en kan je uw tekenset kiezen.

janne_man_0-1612858527333.png

janne_man_1-1612858643021.png

Op de eerste afbeelding zie het icoontje (grijzere achtergrond) voor de optie tekstcodering. Bij de eerste afbeelding stond het op Westers en bij de tweede op Unicode. Bij Chrome, Brave en Edge is het icoontje een ¶ teken. Westers betekend hier pc 1252 en Unicode staat voor UTF-8.

 

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Klopt allemaal. Kleine verschillen bij de uiteinden en de uitkomst is al heel anders. Wat is dus eigenlijk universeel te noemen?

 

Ik heb mijn gratis Telenet webruimte weer leeggemaakt. Daarna heb ik enkele webpagina's die gemaakt zijn met Microsoft Expression Web 4 gekopiëerd in Frontpage.

 

Dit bracht aan het licht dat Frontpage niet met UTF-8 overweg kan. De cyrillische teksten verschenen in code schrift die door UTF-8 wordt gebruikt op de webpagina

Dezelfde cyrillische teksten verschenen normaal op de webpagina die ontworpen is in Microsoft Expression Web 4.


Maar ik vraag me of het niet mogelijk is om een foto met een cyrillische file name te ontleden, en er een ascii bestand van te maken met westerse tekens?
Wat denk jij hierover?
grtz,
gigi

0 Likes