Beantwoorden
Smoke2021
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Onstabiele verbinding (packet loss , alleen upload TX)

Ik heb sinds deze morgen opeens een onstabiele verbinding. Ik heb het eerst gemerkt door VPN voor het werk, die regelmatig uitviel of als het niet uitviel merkte ik haperingen tijdens acties op een remote desktop.

Ik heb telenet reeds gebeld en ze sturen een technieker naar me thuis, maar ben vrij zeker dat het probleem niet bij me thuis ligt.

 

Ik heb problemen op WIFI en kabel en heb ook geprobeerd met een nieuwe kabel van 1m meteen geplugged in modem, zelfde issues. Ik heb ook TV met een kaartje dat dus meteen aan de coax hangt en niet via de modem en als ik van zender verander, vooral de eerste seconden en daarna af en toe tijdens het kijken, zie je de digital artifact blokjes van transmissie problemen. Dit had ik ook nooit ervoor. Dus er is volgens mij al iets mis met het signaal dat men huis binnenkomt.

 

Als ik pathpings doe : heb ik meteen packet loss naar de eerste node en gigantisch packet loss naar de volgende (zie hieronder) . 

Als ik die node (D5E0C991.access.telenet.be) traceroute vanuit een online tool vanuit verschillende landen i.p.v. bij mij thuis, hebben de meeste ook 75% packetloss eens ze aan die node raken. 

 

Verder heb ik startrinity continuous speed test constant laten draaien op UDP/TCP met 100 mbit download en 20 mbit upload testen en zie ik regelmatig de pieken packetloss in TX opkomen tot 100% , RX blijft netjes op 0%.

 

Dus het lijkt dat alleen de upload erg veel packet loss heeft. Dat verklaart ook waarom als ik ik een video call deed. Ik de persoon aan de andere kant in perfect beeld kon zien en horgen, maar zij hoorden me constant haperen en lage kwaliteit en haperend beeld langs hun kant.

+

dit lijkt dan ook logisch waarom VPN dan zoveel problemen heeft, aangezien dit meer een two-way traffiek is dan gewoon surfen of netflix kijken. Het is ook veel gevoeliger aan connectie problemen.

 

Ik versta dat ze eerst iemand naar me thuis willen sturen. Maar wat zeg ik best tegen die technieker en hoe krijg ik dit het snelst ge-escaleert zodat dit opgelost geraakt, aangezien dit in thuiswerk-tijden erg lastig is om op half uur, 17 keer VPN verbinding kwijt te spelen.

 

Ik vond niet meteen een weg om ze meteen iets aan hun infrastructuur te laten nakijken.

 

capture-telenet2.JPG

 

pathping naar een.be

capture-telenet3.JPG

 

en vanuit andere landen traceroute naar die access.telenet.node met packet loss.

vb frankfurt, maar elk land had er problemen mee.

capture-telenet4.JPG



 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onstabiele verbinding (packet loss , alleen upload TX)

@Smoke2021  Begrijpelijk dat ze eerst een technieker bij u thuis sturen. Problemen los je op bij de start en dan kijk je verder. Eerst kijken of de modem OK, dan kijken of de connecties binnen en buiten OK zijn en dan kunnen ze verderop kijken naar de nodes. Heb het ook voorgehad. Bleek uiteindelijk de dichtsbijzijnde node (of versterker) te zijn en uiteindelijk nog een node verder. Ze gaan er wel uitkomen hoor. Maar problemen oplossen is nog el dikwijls try and error.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Smoke2021
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Onstabiele verbinding (packet loss , alleen upload TX)

de technieker is niet komen opdagen. Heb telenet whatsapp na 18h dan maar gecontacteerd en ze zeiden dat technieker zou hebben laten weten dat het een algemener probleem was. Maar heb niets gehoord. Dus niet echt een idee hoe ik nu verder op de hoogte blijf voor een oplossing.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onstabiele verbinding (packet loss , alleen upload TX)


@Smoke2021  schreef:

de technieker is niet komen opdagen. Heb telenet whatsapp na 18h dan maar gecontacteerd en ze zeiden dat technieker zou hebben laten weten dat het een algemener probleem was. Maar heb niets gehoord. Dus niet echt een idee hoe ik nu verder op de hoogte blijf voor een oplossing.

 


Goed mogelijk dat de technieker bij het op voorhand testen al iets gemerkt heeft. Misschien moet hij daarvoor achterliggende techniekers contacteren. Alleen jammer dat hij u daar niet heeft van verwittigd. Zou wel zo netjes zijn. Toen ik ooit ook eens zo'n problemen had heeft de technieker mij opgebeld om te zeggen dat het onnodig was dat hij langs kwam omdat het ergens op straat moest opgelost worden. Dat vond ik wel OK. Al heeft het dan wel 14 dagen geduurd voor het opgelost was.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Smoke2021
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Onstabiele verbinding (packet loss , alleen upload TX)

Ja 14 dagen ga ik niet wachten, dan bestel ik andere isp. Ben als IT te afhankelijk van degelijke connectiviteit. Momenteel gaat men 4g op aan video calls, dus ik betwijfel dat telenet me korting gaat geven op men maandelijkse factuur voor men extra 4g traffiek aankopen die ik moet doen 😉

0 Likes