24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Sinds een tweetal weken hebben wij enorm veel packet loss en zelf disconnects van games (ow2, valorant). Traceroutes gedaan met WinMTR, die lijken aan te geven dat het probleem zich buiiten ons huis situeert. Telenet wou eerst onze modem vervangen, dat dan maar gedaan. Dit heeft zoals verwacht niets geholpen en ons internet blijft onbruikbaar voor gaming. Ik voeg een log van WinMTR bij genomen met de nieuwe modem. Ziet er niet zo goed uit volgens mij.
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 0 | 889 | 889 | 0 | 1 | 5 | 1 |
| d51a47001.access.telenet.be - 2 | 831 | 816 | 8 | 14 | 100 | 19 |
| dD5E0CDEA.access.telenet.be - 3 | 824 | 807 | 9 | 15 | 112 | 20 |
| dD5E0F935.access.telenet.be - 100 | 181 | 1 | 0 | 20 | 20 | 20 |
| dD5E0F930.access.telenet.be - 99 | 181 | 2 | 0 | 37 | 56 | 18 |
| dD5E0F93C.access.telenet.be - 88 | 199 | 24 | 0 | 16 | 22 | 22 |
| 4.68.70.53 - 3 | 820 | 802 | 11 | 20 | 103 | 27 |
| ae1.3104.edge7.Amsterdam1.level3.net - 2 | 839 | 826 | 14 | 22 | 102 | 25 |
| BLIZZARD-EN.edge7.Amsterdam1.Level3.net - 2 | 831 | 816 | 15 | 24 | 107 | 25 |
| 137.221.78.29 - 10 | 582 | 529 | 21 | 505 | 4817 | 4817 |
| 137.221.65.77 - 8 | 671 | 621 | 14 | 139 | 4182 | 1540 |
| 137.221.78.55 - 2 | 828 | 812 | 14 | 20 | 56 | 24 |
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dankjewel voor je oproep. De modem is meermaals heropgestart, vervangen en de nieuwe modem ook meermaals heropgestart, coax kabel los gemaakt en terug goed vast gedraaid met sleutel. Probleem doet zich voor op 2 pc's die beide rechtstreeks met kabel verbonden zijn met Telenet modem. De Winmtr logs van mijn vrouw haar pc laten ook packet loss zien nadat ons signaal ons huis verlaten heeft en op het Telenet netwerk zit. Het gebeurde een week geleden met grotere intervals dat we lag hadden en soms alles signaal verloren. Nu kunnen we geen online game van 5 minuten spelen zonder lagspikes en zelfs volledig verbroken verbinding. Momenteel werkt het dus een paar minuten, dan dropped de connectie of de packet loss event van 15 seconden en dan werkt alles weer paar minuten normaal.
Morgen komt er een technieker van Telenet kijken, hopelijk komt er snel een oplossing want dit is momenteel onbruikbaar. Mijn vrouw werkt ook deels van thuis uit en moet soms hotspot via gsm gebruiken om de verbinding voor haar laptop stabiel te houden.
Ik kan er momenteel weinig uit concluderen. De packet loss is zeer klein en op alle hops aanwezig.
Welk type modem?
Graag ook een WinMTR-test naar Google.be om te kunnen vergelijken.
Dankjewel voor je antwoord! Hop 4 heeft 100% loss, Hop 5 99% loss en Hop 6 88%, dat lijkt me toch niet weinig of lees ik het fout? De eerste modem was CH8568L en de huidige F@ST3896LG-TN. Probleem doet zich voor op beide modellen.
De hops met meer dan 80% packet loss zijn het probleem niet. Die weigeren je WinMTR-verkeer.
De hops met 2% of 3% zijn het probleem, aangezien die packet loss op hop 2 begint, kan het ofwel een modem-probleem zijn of een probleem op de coaxkabel.
Op de Telenet-modem draait allerhande software die de processor belast, als de processor overbelast geraakt, kan dat ook de oorzaak van packet loss zijn.
Je kan als test het volgende proberen om de processor van de modem te ontlasten:
Een eigen (Wifi-)router in combinatie met de CV8560E (Telenet-modem zonder Wifi) in bridge-mode (MAC pass-through) is de beste kans om packet loss-problemen met bepaalde Telenet-modems te vermijden.
Wanneer het packet loss-probleem zich op de coaxkabel situeert, moet Telenet een SWAT-technieker sturen om de coaxkabel bij je thuis en in de straat uit te meten om de oorzaak te vinden.
De technieker is geweest, heeft een koppelstuk (dikke metalen cilinder) vervangen en hierin zag je dat er op het punt van aansluiting wat schade leek te zijn. Waarom dit jaren goed gewerkt heeft en nu per dag leek te verslechteren? Geen idee maar het lijkt momenteel opgelost.