Beantwoorden
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

Hallo, ik heb net een nieuwe modem met wifi docsis 3 ( wat ik hiervoor ook al had )

 

Nu heb ik een probleem ik heb een nas staan waar ik extern aankan via portforwarding dit werkt perfect.

 

Pingen vanaf een extern toestel naar mijn wan werkt perfect.

 

Binnen in mijn netwerk ( zowel achter mijn accesspoint als de modem zelf ) werkt zowel surfen als pingen naar mijn extern ip niet..

 

Hiervoor ging dit jaren.. Iemand een idee want de klantendienst lukt er niet in dit te vinden of zelfs nog maar te snappen...

 

Ik heb toestellen via zowel intern als extern automatisch backuppen naar mijn nas doormiddel van mijn domein gekoppeld aan mijn wan maar dit lukt dus intern niet meer.. Aangezien het laptop zijn en ze extern moeten kunnen backuppen kan ik ze ook niet op het intern 192.168.x.x adres instellen..

 

Mvg.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
Tags (4)
0 Likes
24 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ping naar WAN

UPnP zou wel eens een oplossing kunnen bieden. Maar juist omdat het automatisch toegang geeft van buitenaf tot een bron binnen wanneer er om gevraagd wordt maakt dat het een potentieel gevaarlijk iets is. Niet alle UPnP implementaties zijn veilig en goed geïmplementeerd.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping naar WAN

Ik heb nog eens zitten denken. Ik vermoed dat de laptop ingesteld staat om via DHCP verbinding te maken met het netwerk. Dat zijn dan automatisch de DNS servers van Telenet. Als je DHCP laat aanstaan maar eens vaste, alternatieve (Niet-Telenet), DNS servers in stelt, brengt dat dan geen oplossing?

Als je verbinding maakt met een domeinnaam moet er eerst een DNS verzoek gestuurd worden naar een DNS server om het IP adres te weten. Dat is dan uw publiek IP adres.

Vermits het bij mij wel lukt en ik gebruik alternatieve DNS servers.

Is het cloud sync van Synology dat je gebruikt?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

Dat zou misschien wel eens kunnen nu ik erover denk had ik altijd een Pi-hole staan om ads eruit te filteren op dns niveau dat was dan de DNS server die is nu al een tijdje weg weg.. Maar alles draaid hier op DDWRT of OPENWRT zolang ze niet afstaan en steeds dezelfde verbindin maken naar mijn domein onthoud hij misschien de route.. Straks eens testen want IPv6.. Lukt ook van geen kanten nu lukt het intern wel maar extern niet xD poorten staan open maar request blocked -.- welke dns gebruik jij ? 8.8.8.8/8.8.4.4 ? Enja ik gebruik cloud sync

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

DNS hielp niet maar ik heb een workaround, ik heb nu een static IPv4 en IPv6 op mijn nas gezet en deze toegevoegd aan mijn domein. Hierdoor kan ik nu als ik extern surf naar mijn domein erop ( deze krijgt een IPv4 verbinding ) intern lukt dit niet dus schakelt hij over op het intern IPv6 adres.

 

Ik probeerde eerst alles op IPv6 maar dit ging niet echt goed.. forwards die in de mist sloegen enzo uiteindelijk kon ik er intern aan maar extern niet meer.. maar dus bij deze, voor mensen met hetzelfde probleem ( je weet maar nooit ) stel een static IPv4 en IPv6 adres in en koppel deze beiden aan je domein.

 

Alvast iedereen bedankt als ik eens met iets kan helpen let me know.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping naar WAN

Klein vraagje. Intern heeft je NAS nu een static IP. Volgens mij is dat een 192.168.X.X. Hoe kan je dat aan je domein koppelen? Voor een IPv6 kan dit lukken via de AAA records.

Ik leer graag bij, vandaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

port forwarding van HGW

 

Extern IP Telenet -> forwarding port 5000 en 5001 naar intern IP NAS

 

Het externe IP is ingesteld op het domein via A record

Het Interne IPv6 is gekoppeld aan het domein via AAAA record

 

Externe IP is van overal toegankelijk behalve bij mij intern

Intern IPv6 is extern nergens toegankelijk maar word intern herkend door de DNS

 

nu kan ik zowel intern al extern erop 😛 nu nog wel een klein probleem met mij VPN die erop draaid dat hij het IP-adres van mijn IPv6 laat zien maar dat zoeken we nog wel uit in de firewall 😛

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping naar WAN

Je zal voor je IPv6 ook de portforwarding moeten instellen. Maar het probleem is dat daar nog altijd moeilijkheden mee zijn. Het verschijnt wel in je instelling maar de poort(en) gaan niet open.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

Die mag juist niet naar buiten van mij 😛 alles gaan over een VPN behalven de IPv6 dat kan synology blijkbaar niet aan. Maar aangezien mijn IPv4 wel werkt extern moet mijn IPv6 enkel intern worden gevonden.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping naar WAN

VPN gaat over bepaalde poorten. Als je wil verbinding maken naar een VPN server moeten de poorten openstaan. Voor uitgaand verkeer staan altijd alle poorten open tenzij je er bepaalde geblokkeerd hebt. Uiteraard is een IPv6 bereikbaar intern, zou er nog maar dat moeten aan mankeren. En daarvoor moet je geen poorten instellen. Dat is misschien de reden waarom bij mij alles lukt uitgezonderd de ping naar mijn publiek IP adres vanuit mijn intern netwerk. Ik heb al een heel tijdje mij intern netwerk IPV6 gemaakt, naast IPv4.

Denkwijze over een publiek IP adres moet veranderd worden.

Bij IPv4 is het de router die een publiek IP adres krijgt en dan verder routeert naar interne IP adressen.

Bij IPv6 krijgt elk device een "publiek" IP adres. Samengesteld uit de prefix (toegekend door de provider) en een toegevoegd gedeelte toegekend door SLAAC, DHCPv6 of manueel.

Dus als je met uw NAS een VPN verbinding wilt opzetten moet je een een bepaalde poort openzetten naar het publiek IPadres van je NAS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Ping naar WAN

Ik zou ook alles omschakelen naar IPv6 moest Synology het ondersteunen alle traffic van IPv6 door een VPN te duwen, momenteel ondersteund enkel IPv4 dit nog maar.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes