Beantwoorden
Jeroen_D_M
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Plex beschikbaar buiten netwerk

Hey,

 

Ik probeer plex beschikbaar te maken buiten mijn netwerk. 

Ik heb de port forwarding correct ingesteld en bij contact opname met de klantendienst kreeg ik de melding dat port forwarding niet verder ondersteunt wordt. 

 

"Dag Jeroen. Port forwarding is een optie op de modem die we niet verder ondersteunen. Je kan je vraag gerust op De Netweters stellen, ons online platform voor en door klanten: https://bit.ly/2ylNpQ0. Marianne"

 

Heeft er iemand een idee hoe ik dit anders kan oplossen?

 

Mvg,

Jeroen 

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Plex beschikbaar buiten netwerk

@Jeroen_D_M  Op welk toestel wil je dit gebruiken? Smartphone of iets dergelijks? Kan dit misschien helpen? https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/aan-de-slag-met-plex-media-server/ 

Op de meeste toestellen moet je wel een client installeren.

Dit is misschien ook nuttig. Let vooral op het blauwe vakje onderin. Daarin wordt gezegd dat je deze poorten moet open zetten op je computer. Is dat gebeurd? Meestal via windows defender als het op een PC draait.

https://support.plex.tv/articles/201543147-what-network-ports-do-i-need-to-allow-through-my-firewall... 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_D_M
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Plex beschikbaar buiten netwerk

Momenteel staat de plex media server op mijn pc met een static IP. 
Ik wil de media server via mijn laptop en smartphone kunnen raadplegen bij iemand anders. 

Dus op een ander netwerk of via 4g op de smartphone.

App is geïnstalleerd en binnen mijn eigen netwerk werkt alles naar behoren. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Plex beschikbaar buiten netwerk

@Jeroen_D_M   Goed dan zijn we al zover als het intern werkt. In die app heb je daar een IPadres moeten ingeven van je server? Dan moet je daar rekening mee houden dat dit je publiek ipadres moet zijn. Dat kan je her vinden: https://whatismyipaddress.com/ 

Nog beter is om een DDNS naam aan te vragen. Kan bij een flink aantal providers. En het bijhorende programmatje (DUC) te installeren die het publiek IPadres up to date houdt.

Onder instellingen bij geavanceerd kan je handmatige verbindingen configureren. En dan zal je vermoedelijk eronder onveilige verbindingen moeten aanvaarden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_D_M
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Plex beschikbaar buiten netwerk

Plex gebruikt het ip addres van mijn PC. Deze is static zodat er niet steeds bij het heropstarten aan de DNS server een nieuwe adres wordt gevraagd. In de modem van telenet verwijs ik bij het port forwarding naar dit specific ip adres. Normaal gezien moet de router dan voldoende weten en is het niet nodig om een publiek te nemen. Aangezien intern de mapping wordt gedaan om aan mijn plex te kunnen. Ik krijg gewoon de melding dat de poort niet open staat om naar plex te gaan. Terwijl deze is toegelaten zowel op de router/moden als de firewall. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Plex beschikbaar buiten netwerk

@Jeroen_D_M   Hier ga je wel in de fout hoor. Als je buitenshuis bent hoe kan je app weten naar welke server je wilt gaan? Een 192.168.x.x adres is niet toegestaan op publiek netwerk wat het internet is. Want ik kan net zo goed dat adres gebruiken, of je buur, of eender wie. Daarom zijn dit private adressen. Dus publiek IPadres is noodzakelijk want dat is je aansluiting op het net. Een beetje zoals een postadres. En je router (de receptie) stuurt dit dan intern naar de juiste kamer of bureau.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jeroen_D_M
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Plex beschikbaar buiten netwerk

Plex heeft weet van het publieke ip adres en weet het interne. Dus dat lijkt mij geen probleem.

OF ben ik hier ook verkeerd in?

Als ik in mijn router verwijs naar welke poort geluisterd moet worden op een specifiek ip adres stuurt hij de pakketen dan niet juist door? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Plex beschikbaar buiten netwerk

@Jeroen_D_M  Hoe weet Plex je publieke IPadres? Kijk eens in de app. Ik heb die op Android geinstalleerd. Een app gaat enkel op zoek naar je interne servers.

Uw router luistert naar inkomende verzoeken op zijn publiek IP adres, controleert of die poort open is en stuurt dan door naar het interne adres. En niet omgekeerd. Intern passeer je zelfs je router niet. Je passeert enkel het switch gedeelte van je router of van je AP (Acces Point).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Plex beschikbaar buiten netwerk

@Jeroen_D_M  

Als je VPN opzet naar je thuisnetwerk en je maakt daar verbinding mee dan is het of je thuis op je eigen netwerk zit.

Dan moet je gewoon Plex bereiken zoals je dat thuis zou doen. Dus met het lokaal IPadres. Dus geen extra poorten open zetten. Enkel lokaal IP adres 192.168.x.x

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes