Beantwoorden
Jethz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Port forwarding met nieuwe DOCSIS 3.1 modem

Ik heb net een nieuwe DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) gekregen en ben erin geslaagd om die in MAC Bridging te zetten. Mijn Mikrotik router erachter ziet het extern IP adres, maar komt nog steeds klagen dat de router zich achter een NAT bevindt. 

 

Ik heb een Raspberry Pi op mijn intern netwerk (192.168.88.x range) met een vast IP en op mijn Mikrotik stond een portforwarding aan om via HTTPS op een niet standaard poort naar die Raspberry Pi te gaan. Dat werkt nu niet meer.

 

Ik had toch gedacht dat als de MAC bridging werkt er geen dubbele natting meer is? Het rare is dat ik in mijn modem van telenet mijn Mikrotik router zie met een MAC adres van een poort die niet op de modem aangesloten is met een kabel.

Tags (2)
0 Likes
2 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Port forwarding met nieuwe DOCSIS 3.1 modem

Dan heb je vermoedelijk toch ergens iets mis ingegeven of aangesloten.

Of misschien staat je eigen router in bridging?

 

In principe moet je het mac adres van de externe interface van je eigen router ingeven op Mijn Telenet.  Die interface krijgt dan een publiek IP van Telenet via DHCP.

Andere interfaces van je eigen router sluit je niet aan op de Telenet modem (ook niet via een switch).

De enige toestellen die je op het Telenet toestel nog aansluit (buiten je eigen router) zijn typisch digicorders of TV boxen.  Of andere toestellen die je niet achter je eigen router wil hebben.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jethz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Port forwarding met nieuwe DOCSIS 3.1 modem

Momenteel heb ik het aan de praat.

 

Het rare is dat mijn Mikrotik niet alleen een extern IP ziet (voor DDNS), maar ook een intern IP. 

 

Dat intern IP heb ik als DMZ gezet in de router en dan de nodige portforwards in the Telenet router gezet gewoon van de externe poort naar dezelfde poort op dat interne IP.

 

Dus bvb als je poort 48569 wil gebruiken en het interne IP dat de router krijgt is 192.168.0.142 dan vul je volgende velden in.

 

Op de routerpagina in mijn telenet bij advanced settings voor IPv4:

 

192.168.0.142 in DMZ veld.

Port forwarding extern 48569 -> intern 48569  voor 192.168.0.142

 

Op de router zelf doe ik dan de port forwarding van 48569 naar bvb 443 op mijn intern IP van mijn device. 

 

Dat lijkt te werken. Ik weet niet of het zo moet, maar als ik de forwards in de router van telenet niet zet, dan staat de poort niet open als ik van buitenuit test. Dus zich gedragen als een modem only als je MAC bridging doet door het MAC adres in de router te zetten, doet die nieuwe DOCSIS 3.1 precies toch niet.

 

 

0 Likes