Beantwoorden
Polten
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Port forwarding: niet stabiel

Ik heb op mijn telenet router een aantal poorten geopend om een aantal toepassingen in mijn netwerk ook van buiten beschikbaar te maken. Op mijn synology NAS draait een mail software die de verschillende email adressen uitleest en de mails met IMAP ter beschikking stelt.

Het gebeurt vaak dat ik mijn mail van buiten niet kan bereiken. Wanneer ik de telenet router herstart werkt het terug.
Ik zie in deze forums dat er wel meer mensen problemen hebben met port forwarding. Ik al telenet vragen om er naar te kijken maar verwacht hier niet veel van. Ondertussen kan ik niet anders dan de router af en toe te herstarten. Zou er een mogelijkheid bestaan om de router een keer per week 's nachts automatisch te herstarten?

0 Likes
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding: niet stabiel

Een eenvoudige manier is een tijdschakelklok in uw stopcontact te pluggen en daar uw HGW op aan te sluiten. Instellen op éénmaal per week ergens midden in de nacht of zo gedurende een kwartierke zonder stroom zetten. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Polten
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Port forwarding: niet stabiel

Het is een weinig elegante oplossing maar wel eenvoudig toe te passen. Ik ga ervoor.

Bedankt.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding: niet stabiel

Da's graag gedaan hé. En als het u niet stoort kun je hem evengoed meerdere keren per week even zonder stroom zetten midden in de nacht. Kwaad kan dat niet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Port forwarding: niet stabiel

Dag @Polten,

 

Port forwarding "niet stabiel"? Ik moet eerlijk zijn dat is het eerst keer dat ik daar van hoor. De Port Forwarding hoort Ja of Niet moeten zijn, nooit "misschien", toch?!

 

Ik ben benieuwd naar je instellingen, zou je ons meer details over jou setup kunnen geven, werk je met DDNS (Dynamic DNS) diensten zoals CHANGEIP.com of met A-records vanuit een Domein dienst?

 

In theorie, elke keer dat je modem herstart loop je de kans dat je WAN IP adres veranderd, is dat geen issue voor je setup?

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
Polten
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Port forwarding: niet stabiel

Beste Fulatins,

Ik gebruik DDNS. Het Telenet IP wordt up to date gehouden met een hartbeat  op mijn synology nas die altijd draait. Op zich is het dus geen probleem dat Telenet een ander IP toekent.

Eigenlijk heb ik de externe toegang niet zo dikwijls nodig. Ik ben gepensioneerd en dus veel thuis, maar af en toe is er vakantie …

Wat ik wel vreemd vind is dat ik thuis, op de gsm, de mail altijd zonder probleem binnenhaal. De instellingen sturen de mail cliënt naar polten.synology.me (is dus gesynchroniseerd met Telenet IP adres). Over WiFi geen probleem. Ik vraag me af of de router vast stelt dat het om lokaal verkeer gaat en dan rechtstreeks omleidt naar de juiste poort? Over het gsm netwerk lukt het niet altijd, maar inloggen op de router en die herstarten biedt soelaas. Alleen is dat inloggen met je telefoon vervelend, dus liever een andere oplossing.

zou de router ergens iets cachen waardoor hij in de war geraakt?

Groeten,

Paul

0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Port forwarding: niet stabiel

Dag @Polten,

 

Heb je over de Telenet [DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)] modem of zit er nog een andere toestel er tussen?

 

Port Forwarding is niet meer dan een omleiding van een WAN [Wide Area Network] verbinding naar LAN [Local Area Network].

 

IMAP port is 143/993, dus als je buiten 't huis bent gaat de WAN verbinding van je mobiel naar *.synology.me:143 van je router/modem en wordt omgeleid naar de LAN IP adres [192.168.0.*:143] van je NAS toestel, meer dan dat is het niet maar waarschijnlijk wist je het al.

 

Let op, *.synology.me is je werkelijk WAN adres.

 

Maak je gebruik van DMZ-adres misschien? Dit zou toch niet uitleggen waarom het soms niet doet, het lijkt meer inderdaad een cache probleem, in dat geval zou ik een nieuw modem aan Telenet vragen.

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
Polten
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Port forwarding: niet stabiel

Bedankt voor de tips. In de toekomst ga ik uitzoeken of ik een computertje (raspberry pi of zo ) kan gebruiken als dmz en daar dan een firewall op installeren en de nodige poorten forwarden …. 
Een mens moet zich ergens mee bezighouden 🙂

Paul