Beantwoorden
HansNetwerk
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Port forwarding werkt soms wel en niet

Geachte heer en/of mevrouw,

Ik heb een korte vraag, maar eerst wat context....

Momenteel gebruik ik een Telenet modem die gekoppeld is aan Netgear NightHawk X6 R800 router/switch.

Het enige wat ik eigenlijk op het Telenet modem instel is port forwarding & een enabled firewall.

De Netgear router draagt zorg voor het uitdelen van de ip-adressen via DHCP en de port forwarding
Alle ingestelde ip-adressen op de Netgear router hebben een reservation (koppeling IP en naam/wil nog geen DNS gebruiken).

Nu heb ik de volgende vraag:

1. Ik zie dat het Telenet modem 192.168.0.x als lokaal IP-adres heeft.
Mijn Netgear router deelt adressen uit op 192.168.1.x
Mijn vraag is: mag ik op de Netgear router het 3 octet ook naar .0 zetten of andersom bij Telenet het derde octet naar .1 zetten (zonder een conflict op het vierde octet te veroorzaken). Dit geef mij namelijk een meer uniform beeld (beide dus naar x.x.0.x of x.x.1.x).

2. Mijn poort forwarding werkt wel op poort 8084 (Domoticz) en poort 8085 (Camera), maar waarom niet op poort (8086)? Dit is trouwens een aangepaste poort voor Home assistant. Ik heb de IP/poort informatie gecontroleerd via: https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ en What's my IP.

Ik snap vooral niet waarom port forwarding niet goed werkt.

Kan iemand mij a.u.b. mee helpen?

Zie de bijlage voor de config-settings.

netgear_config.pngtelenet_config.png

Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite!

 

Hans

 

0 Likes
2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1751
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding werkt soms wel en niet

Ik heb de afbeeldingen afgekeurd, omdat deze je publieke IP adres vermelden. Als je dat gedeelte weglaat, mag de rest wel.

Wat betreft je vraag;

Als je een eigen router gebruikt achter de Telenet HGW creer je een extra netwerk> Het is belangrijk er voor te zorgen dat de 2 LAN's gescheiden blijven. Je mag namelijk geen 2 DHCP servers binnen één netwerk hebben. Dat geeft problemen, omdat er een risiko bestaat dat sommige apparaten onjuiste IP informatie ontvangen (zoals bijvoorbeeld een fout gateway adres, waardoor ze dan niet op internet kunnen). Of andere IP conflicten.

 

De Telenet HGW deelt adressen uit, uit het 192.168.0.0/24 netwerk. Alle aangesloten apparaten ontvangen een 192.168.0.x adres. De Telenet HGW zelf heeft 192.168.0.1.

Ook de Netgear zal een 192.168.0.x adres dynamisch toegewezen krijgen voor zijn WAN aansluiting (belangrijk, je dient de WAN aansluiting van de Netgear aan te sluiten op één van de LAN poorten van de HGW). Het is echter aan te raden op de WAN poort van je Netgear router een vast IP te configureren, ergens tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99

Alle apparaten (behalve een eventuele digibox/digicorder) sluit je vervolgens aan op de LAN aansluitingen van de Netgear. Deze zullen een 192.168.1.x adres ontvangen.

Het is dus correct om 192.168.0.0/24 en 192.168.1.0/24 te gebruiken.

Via mijn Telenet kun je vervolgens het WAN adres van de netgear (dus bijvoorbeeld het vast geconfigureerde adres 192.168.0.10 als DMZ instellen). Dat wil zeggen dat de HGW al het inkomende verkeer aan de Netgear zal doorgeven. Vervolgens dien je op de Netgear specifieke poort-forwarding regels te configuren.

Met deze opstelling gebruik je twee NAT routers achter elkaar, wat de situatie complex maakt. Het is aan te raden je modenm bij Telenet om te wisselen voor een CV8560E exemplaar. Op dat type HGW kun je namelijk NAT uitschalen voor één specifiek apparaat (in dit geval je Netgear router). Dat type HGW heeft echter geen wifi.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HansNetwerk
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Port forwarding werkt soms wel en niet

Hoi Arnie,

 

Dit was het probleem. Hartelijk dank voor de snelle, goede en uitgebreide vorm van ondersteuning.

Ben helemaal happy! 🙂

0 Likes