24784
netweters
|
152658
antwoorden
|
20727
vragen
|
Dag allemaal.
Eind oktober vorig jaar zette mijn router op een dag alle poorten open, waardoor alle lokale pagina's te bereiken waren vanop het internet (upnp stond uit voor zij die nieuwsgierig zijn.) Ik heb toen de klantendienst gebeld en de man wist mij toen te vertellen dat hij veel error events zag staan en dat ik een nieuwe moest installeren. Sinds die nieuwe router werkte alles naar behoren tot eergisteren. Mijn instellingen zijn sindsdien ongewijzigd gebleven, maar alle poorten zijn in de werkelijkheid plots gesloten sinds eergisteren. Op de klantendienst weigerden ze mij te helpen omdat het om een 'persoonlijke instelling' zou gaan. Best vreemd na 6-7 maand correct werkend te zijn maar toch moest ik het hier vragen. Dus bij deze hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. ik heb reeds geprobeerd:
-modem herstarten (op mijn telenet)
-modem fysiek herstarten
-poorten allemaal verwijderen en terug instellen
-firewall en upnp aan en uitzetten
-poorten allemaal verwijderen en 1 maar instellen (deze gaat ook niet open in werkelijkheid)
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Gast1 Spreek je nu over de modem/router (HGW) van Telenet of heb je er ook nog een eigen router achter.
Spreek je van "mijn telenet" waar je de poorten forward?
Heb je uw toestellen vaste IP's gegeven of verkrijg je IP's via DHCP.
En wat wil je forwarden en naar waar?
Ik gebruik enkel de router van telenet als router, erachter staan enkel acces points en switches. 2 routers achtereen aansluiten zou vragen voor problemen op hetzelfde subnet. De port forwarding doe ik inderdaad in 'mijn telenet'. De telenet router ondersteunt geen statische ip's dus ik probeer zoveel mogelijk op client side statisch ip's toe te wijzen. Bij sommige apparaten is port forwarden niet nodig of zijn statische ip's zetten niet mogelijk en deze krijgen hun ip inderdaad via dhcp.
Ik heb verschillende dingen die ik wil port forwarden. Om het probleem te vinden heb ik alle regels weggedaan zoals gezegd en probeer ik nu eerst enkel 192.168.0.149 te port forwarden: dit is mijn Home assistant server met een statisch ip die ik port forward op 8123 tcp zowel intern als extern (dit heeft enkel over tcp (https) dus dat is voldoende). Deze bereik ik dan extern met een domeinnaam die verwijst naar een ddns die automatisch update wanneer mijn externe ip-adres verandert. Deze verwijzingen kloppen allemaal nog steeds. Het probleem is de poort, wanneer ik deze vanuit buitenaf check is deze dicht terwijl hij wel op actief staat in 'mijn telenet'.
@Gast1 schreef:Om het probleem te vinden heb ik alle regels weggedaan zoals gezegd en probeer ik nu eerst enkel 192.168.0.149 te port forwarden: dit is mijn Home assistant server met een statisch ip
Statisch IP?
Dit IP adres zit in de DHCP range van de HGW!
Kies voor statische IP adressen 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.50
Dank voor het antwoord. Dit klinkt logisch aldus waarom dit zo lang wel werkte. Kan ik deze range ergens vergroten of terugvinden? ik kan dit precies niet direct terugvinden in 'mijn thuisnetwerk'.
Je mag gerust tot 99 gaan. Als je de huidige powerlines van Telenet hebt, moet je een beetje opletten. De wifi powerline heeft een vast ip-adres, doorgaans 52. Het volstaat om dat effe na te kijken of de 50 reeks niet gebruiken, dan heb je nog altijd 87 vaste ip4 adressen.
@Gast1 schreef:Dank voor het antwoord. Dit klinkt logisch aldus waarom dit zo lang wel werkte. Kan ik deze range ergens vergroten of terugvinden? ik kan dit precies niet direct terugvinden in 'mijn thuisnetwerk'.
Omdat de Telenet modem heel random IP adressen uitdeelt vanaf 192.168.0.100
De kans van een IP conflict is klein, maar niet onbestaande. Dus ooit loopt het eens fout 🤔.
Het is dus altijd good-practice om vaste IP adressen te geven buiten de DHCP range van de router.
Nog iemand 'Mijn thuisnetwerk' is al enkele dagen niet beschikbaar.
ONEup.
Terug in orde,contact gehad met Telenet.