Beantwoorden
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hallo,

 

Sedert de installatie van Safespot ondervind ik regelmatig een probleem met Time Machine.

Om de zoveel dagen krijgen we de melding "Time Machine voltooide de controle van uw reservekopieën. Ter bevordering van de betrouwbaarheid moet Time Machine een nieuwe reservekopie voor u maken".

Dit gebeurde eigenlijk nooit voor we Safespot hadden.

 

Iemand enig idee hoe dit zou komen of hoe we dit kunnen verhelpen ?

Tags (2)
0 Likes
16 reacties
gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hi,

ook voorgehad en telenet op de hoogte gebracht dat er een probleem was met de Timemachine.

Het is nu al meer dan één maand geleden en nog geen antwoord ontvangen. De dienst ging mij telefonisch op de hoogte brengen als er een oplossing zou zijn.

Safespot is verwijderd bij mij.

 

Gui

0 Likes
Snerual
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Play Fit Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem Time Machine na installatie Safespot

volgens mij maakt je time machine dit altijd al op meerdere tijdstippen maar krijg je er nu gewoon een melding van omdat hij onder controle staat van safespot.

 

Ik zou er niet van wakkerliggen. Dit wil vooral zeggen dat safespot zijn werk doet

0 Likes
gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

@Snerual 

Een nieuwe reservekopie maken duurt wel heel lang hoor.

Als men telkens een nieuwe kopie moet maken van de hele schijf, sorry maar dat is niet de bedoeling van een timecapsule.

0 Likes
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hallo,

 

Bedankt voor je feedback ! 

Wel vraag ik me dan het volgende af...  

Volgens uw feedback zou dit vroeger ook al het geval zijn, maar is deze melding nu gewoon "zichtbaar" door Safespot.  

Ik had echter de indruk dat Time Machine vroeger wel gewoon backups maakte (misschien op een later tijdstip).  Met de boodschap die ik nu krijg "Time Machine voltooide de controle van uw reservekopieën. Ter bevordering van de betrouwbaarheid moet Time Machine een nieuwe reservekopie voor u maken" geeft TM me enkel de mogelijkheid om uit te stellen (dan krijg ik die morgen weer) of een nieuwe reservekopie te laten maken (weer paar uur werk).  Ik heb niet de indruk dat als ik de boodschap gewoon negeer hij de volgende keer de draad weer opneemt.  Of hebben jullie een andere ervaring ?

 

0 Likes
gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hi,

ik moest dus eerst een volledige nieuwe reservekopie maken en na een bepaalde tijd goed te draaien kreeg ik weer die melding.

Boodschap negeren helpt niks.

Spijtig maar om goed te werken met de timecapsule moest ik safespot verwijderen.

Dit is wel mijn werkwijze.

 

 

0 Likes
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hallo gui1,

 

Dus bij jou was het uiteindelijk opgelost door Safespot terug te laten verwijderen ?

Spijtig natuurlijk, maar ik vind het ook wel belangrijk dat m'n Time Machine goed werkt..

0 Likes
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Kan iemand dit nog bevestigen ?

0 Likes
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hoi,

 

De fout is idd niet normaal. Time Machine neemt ieder uur een backup (als je Mac en Schijf aanstaan) en geeft daar geen boodschap over. De melding die je krijgt is omdat Time Machine een controle van de backup doet en ziet dat er iets niet in de haak is. Daarom doet hij (telkenmale) opnieuw een volledige backup wat een paar uur kan duren.

 

Er zijn nogal wat problemen met Safespot en Safespot guard, het forum staat er vol van.

Echter er zijn twee zaken.

1.Er is Safespot Home die op je modem staat en je beschermt tegen allerlei "aanvallen" van op het internet voor het in je netwerk komt.

2. Er is ook Safespot Guard en dat is de app die je geïnstalleerd hebt op je Mac / SmartPhone.

 

Als je Time Machine schijf met een kabel aan je Mac hangt dan zal Safespot Home (op je modem) niet het probleem zijn maar wel Safespot Guard (op je Mac). Je kan al eens proberen met dat te verwijderen (of uit te schakelen) maar Safespot Home (op je modem) te laten staan. Zo ben je wel beschermt op modem niveau maar heb je geen virusscanner op je Mac staan. 

 

Indien je Time Machine hierna terug werkt zou ik contact opnemen met de Telenet helpdesk en ze uitleggen dat Time Machine niet meer werkt na het installeren van Safespot Guard op je Mac..

 

Is je schijf via WiFi verbonden aan je Mac dan kan het ook Safespot Home op je modem zijn die problemen veroorzaakt. Dan dien je eerst te controleren of je Mac en je Schijf zich wel in dezelfde zone bevinden (van je Safespot app). Is dit wel het geval dan zal er niets anders opzitten dan ook Safespot Home uit te schakelen volledig van je modem.

 

Indien je Time Machine hierna terug werkt zou ik contact opnemen met de Telenet helpdesk en ze uitleggen dat Time Machine niet meer werkt na het installeren van Safespot Home op de modem.

 

 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hallo Aldeg,

 

bedankt voor je uitgebreide en zeer bruikbare feedback !

 

Het probleem doet zich zowel voor als de Mac verbonden is met een ethernetkabel als wanneer verbonden met wifi.

 

Ik heb geen problemen gemerkt wanneer ik Time Machine laat draaien op een losse harde schijf die verbonden is met USB (dus in principe geen tussenkomst van het netwerk).

 

Op basis van deze info, zou je me dan de stappen aanbevelen die je hebt beschreven ?

 

0 Likes
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Dus het probleem doet zich enkel voor als je de Time Machine Schijf niet met de USB maar via wifi doet ? Je kan je schijf via USB laten werken of als het moet met Wifi dan:

 

Dan zou ik eerst kijken of je Mac en je Schijf in de Safespot app in dezelfde netwerkzone staan.

Indien dat zo is zou ik proberen om

 

1.de Safespot Guard op je mac zelf af te zetten of te deïnstalleren en te zien wat dat geeft.
Indien OK bel je naar Telenet dat het aan Safespot Guard ligt. 

 

Indien nog altijd niet OK dan verwijder je de Safespot Home (modem). Indien dit de oplossing is bel je naar Telenet en zeg je dat Safespot Home (modem) het probleem is.

 

Daarna is het aan Telenet om een oplossing te zoeken en je te zeggen wanneer Safespot home of guard terug mag aanzetten.

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

Hallo,

 

het probleem doet zich voor via wifi en ook indien verbonden met een netwerk kabel.  Backup gebeurt op harde schijf via Time Capsule.  Ook geprobeerd via NAS met hetzelfde probleem.  Ik heb het probleem niet als ik een externe harde schijf rechtstreeks aansluit op m’n Mac, dus niet via het thuis netwerk.

 

Ik probeer even je tips en laat nog iets weten...

0 Likes
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

 

Het lijkt te werken door Safespot Guard van de betreffende computers te deactiveren/verwijderen.

Fingers crossed de komende dagen ... 🤞

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

@XD1971 @gui1 ik heb deze thread intern ook eens doorgestuurd naar de collega's die met Safespot bezig zijn. Zij hebben dit zelf getest en zijn dit momenteel verder aan het onderzoeken. 

 

Iemand van hen heeft een ook melding gekregen van Time Machine.

Gaat het bij jullie ook over deze melding? 

Suzy_0-1583507263419.png

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
XD1971
Freshman Weetjesweter
Berichten: 19
Dag van de Chocolade Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem Time Machine na installatie Safespot

@Suzy 

dit is geen screen shot van mij, maar ik heb inderdaad een gelijkaardige melding gekregen als ik het probleem had...

0 Likes