Beantwoorden
petervercruysse
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

Ik draai nu een tijdje HA op een raspberry pi 

Nu zou ik een stap verder willen gaan en HA op een NUC  installeren - zie onder 

Intel Celeron Dualcore NUC Compleet met 16GB RAM en 500GB SSD - J4025 2GHz - WIFI/Bluetooth - 2x HDMI - Win11 PRO

Nu hoorde ik dat dit kan via proxmox maar dat enkel HA op een nuc overkill is .

daarom wou ik er ook Windows 11 op .

zijn er mensen die dat , eventueel mits betaling , kunnen installeren en ter gelijker tijd  ook uitleggen .

 

0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

Afkortingen, de gesel des tijds. Weet iedereen wat met HA en NUC bedoeld wordt? HA = Home assistant = prog. voor automatisatie in huis. NUC = soort mini PC. Proxmox een open source server oplossing.

Op dergelijke NUC kan je perfect windows 11 zetten. Ik gebruik dit al een 4 tal jaar. eentje met Win 10 en een nieuwere met win11. Draait HA onder windows? Trouwens wat is er mis met HA op een raspberry PI? Je hangt dit ergens naast je modem als onderdeel van je netwerk. Perfect aanspreekbaar van op je NUC met windows11 aanspreekbaar.

Winsows11 installeren is trouwens niet moeilijk hoor. Downloaden, een sleutel kopen, als je wat uitkijkt koop je al een legale sleutel voor de pro versie voor een 30€. zoals hier https://onlinekeys.nl/product/windows-11-professional/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kcquipor
Freshman Meerweter
Berichten: 62
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

Ik denk dat proxmox redelijk overkill is, en zelfs niet kan werken omdat deze NUC geen virtualisatie ondersteunt in de bios.

wat beter is voor met de Raspberry PI of zelfs met een NUC is werken met Docker, kan je ook HA installeren in tussentijd ook andere containers zoals PiHole, PiVPN, keuze zat met Docker en zeer weinig overhead 🙂  

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

Er zijn verschillende versies van HA (Home Assistant) beschikbaar. De meest gebruikte vorm is een gecombineerde met een compleet OS (Operating Systeem). Deze HA-OS kun je dan direkt op de hardware installeren, zoals een Raspberry Pi, of op een vritual machine.

Vandaar de vraag naar Proxmox. Dat is virtualization software, vergelijkbaar bijvoorbeeld met vmware ESXi. Proxmox is gebasseerd op Debian/Ubuntu en wordt als OS op de NUC geinstalleerd. Vervolgens kun je één of meerdere virtual machines aanmaken en daar Windows op installeren, en op een andere vm Home Assistant Operating System (Generic x86-64).

Persoonlijk lijkt het me ook overkill om een dure NUC voor HA te gebruiken.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop


@Kcquipor  schreef:

Ik denk dat proxmox redelijk overkill is, en zelfs niet kan werken omdat deze NUC geen virtualisatie ondersteunt in de bios.


Er zijn toch veel websites die dat tegenspreken, bijvoorbeeld deze:

Yes, Intel NUC can be used as a virtualization platform. In fact, it’s one of the best mini-PCs on the market for this purpose. It has a powerful processor and plenty of RAM, which makes it perfect for running virtual machines.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

ik draai hassio gewoon in windows hyper-v vm, dat werkt makkelijk en tot nogtoe geen problemen. dit kan op een dedicated pc of maar moet zelfs niet, zolang hij maar blijft aanstaan.. een nuc zal zeker beter zijn dan een raspberry, bij het laden van grafieken van verbruik temperatuur ed over langere periodes zoals het jaargemiddelde tonen , helpt het wel als het systeem wat sneller is. ook makkelijk backups van de gehele vm te maken in zo 'n vm. wel de pro versie van windows voor nodig .

 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Proxmox op een NUC met Homeassistant en Windows erop

kan misschien ook in freenas maar nog geen ervaring mee

0 Likes