24755
netweters
|
152397
antwoorden
|
20699
vragen
|
Hi,
Ik heb onlangs een Sonos Play 1 gekocht, een speaker waarmee je muziek via wifi zou moeten kunnen afspelen. Echter, dit werkt blijkbaar draadloos niet via de Telenet router (zwarte modem/router in één, docsis 3.0).
Ik slaag er enkel in muziek af te spelen op mijn netwerk door de ethernetkabel in te pluggen in het toestel. Zodra ik draadloos probeer te connecteren, krijg ik de melding dat ik moet verbinden met een geschikt 2.4ghz b/g netwerk. Mijn netwerkinstellingen staan juist, op 2.4ghz b/g/n. Heb alle gedaan om te testen: 5ghz eens uitgeschakeld, wachtwoord uitgeschakeld, router herstart, router naar standaardinstellingen gezet, PnP staat ook aan... Heb eerst met de Sonoshelpdesk gebeld. Zij gaven me de tip om met m'n iPhone een wifi hotspot te maken via 4G en zo te testen of de Sonos Play 1 verbinding kon maken met de hotspot. Dat lukte, wat wil zeggen dat er geen hardware fout is. De sonoshelpdesk veronderstelt dat het ligt aan "AP isolation" in de router. Een functie die zou moeten uitgeschakeld worden. Deze functie is niet zichtbaar in Mijn Telenet.
Daarna contact opgenomen met de Telenet helpdesk met bovenstaande info. Zij konnen me niet verderhelpen. Over de functie AP isolation hadden ze nog nooit gehoord, bovendien deed de persoon aan de helpdesk alsof het wel degelijk aan het toestel lag, wat dus niet zo is.
Dus: weet iemand hoe ik toch mijn Sonos Play 1 draadloos kan aansluiten op mijn Telenet netwerk?
Normaal gezien zou er geen probleem mogen zijn met de Telenet router en SONOS.
Heb je toevallig nog een extra WiFi access point/router aangesloten, buiten de Telenet router dan?
Hoi @Ex-Netweter
Dat is lastig!
Kan je Sonos draadloos verbinden als hij dicht genoeg bij de Telenet router staat? Bijvoorbeeld in dezelfde ruimte?
Als dat lukt, is de afstand tussen de Sonos en de router misschien het probleem?
Omdat ik in huis geen stabiele verbinding kon maken tussen mijn Sonos en mijn netwerk, installeerde ik een Sonos Bridge. Helaas worden die toestellen niet meer gemaakt (misschien vind je er nog eentje tweedehands). Ze werden vervangen door de duurdere Sonos Boost.
De Bridge of de Boost verbind je met je router. Beide toestellen (Boost en Bridge) creëren een eigen krachtig draadloos netwerk voor Sonos-toestellen. Daarmee was mijn probleem indertijd opgelost.
Succes!
Beste @Ex-Netweter
Sonos moet normaal gezien verbonden worden met uw Wi-Fi, dit kan inderdaad zijn dat dit beter werkt op 2.4 GHz.
Ook moet u er voor zorgen dat u geen meerdere toegangen tot uw router heeft (sommige mensen hebben meerdere toegangen tot hun router doordat ze een groot huis hebben). Een Wi-Fi extender gaat al zeker voor problemen zorgen.
Omdat Sonos niet op RF of IR werkt maar op Wi-Fi, zou bereik alleen een probleem zijn in een massief groot huis, waar het bereik minimaal tot slecht is.
(Ik heb zelf met Sonos en Harmony producten gewerkt)
Ik heb even gezocht en bekijk even de reactie van @Ex-Netweter
https://community.telenet.be/t5/Kijken/Chromecast-kan-niet-verbinden-met-netwerk/td-p/8391
b/g/n-instelling geeft problemen met sonos ... zet je telenet " bak" enkel op b/g .... heb ik ook moeten doen ... probleem opgelost ...