24804
netweters
|
152811
antwoorden
|
20742
vragen
|
Dag,
De voorbije week / weken heb ik in centrum Leuven opmerkelijke storing ondervonden met mijn telenet internetverbinding. Ik zie een zeer onstabiele verbinding tussen 10-30 Mbps waar ik 95-100 Mbps gegarandeerd heb!
Enkele feiten:
Er zijn nu al zes andere mensen in de regio die hebben bevestigd dat ze ook serieuze problemen hebben ondervonden de voorbije weken. Telenet zelf zegt dat ze geen storingen zien op de node.
Iemand suggesties?
Even een kleine opmerking.
Telenet garandeert geen bandbreedtes (snelheden). Zij doen dat alleen voor zware businessabonnementen.
Wat niet wegneemt dat Telenet, in tegenstelling tot andere providers, meestal 90% van zijn beloofde bandbreedte waarmaakt.
Dus speedtest uitvoeren (bekabeld) en de resultaten opslaan (uur enz.) en door geven naar Telenet.
Heb je een Internet Fiber of Whop(pa) abonnement? Want zoals igvfer zei, krijg je daar geen gegarandeerde snelheid bij en is het ook geen fiber die de kamer binnenkomt, enkel coax. De fiber eindigd in de node waar het signaal voor de laatste mijl over coax wordt gestuurd. Enkel bij een iFiber abonnement krijg je glasvezel tot in je kamer en een gegarandeerde snelheid, maar de prijzen zijn ook +1000 euro per maand, laat staan de graafkosten. De naamkeuze van Telenet zijn abonnementen is inderdaad wat verwarrend.
Maar even ter zake:
Een maand geleden had ik ook een zeer onstabiele verbinding in centrum Leuven, waarbij de snelheid tijdens het downloaden met een regelmaat van 15 min. naar 0 Mbps zakte. Bleek dat de signaalsterkte te hoog was op de binnenkomende coax voor gans het gebouw. Nadat de technieker een nieuwe modem had geplaatst en er enkele aanpassingen op straat werden gedaan door Telenet, heb ik geen problemen meer. Dus het kan inderdaad aan je verbinding liggen.
Misschien moet je eens bijhouden op welke tijdstippen dit gebeurd? Is dit enkel tijdens piekuren (12u-24u) of ook tijdens daluren (0u-12u)? En is de snelheid constant tussen 10-30 Mbps of daalt deze plots, al dan niet met een regelmaat?
Als dit bv. constant lager is tijdens de piekuren, dan zal de node waarschijnlijk overbelast zijn, aangezien je geen gegarandeerde snelheid krijgt. Hier kan je niet veel aan doen, tenzij vragen aan Telenet om de node te ontdubbelen, zodat er weer meer capaciteit is voor iedere gebruiker. Telenet zal dit enkel doen indien er een grote vraag naar is en het probleem veel gebruikers van dezelfde node treft.
Je kan ook eens kijken op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed om te zien welke snelheid Telenet verwacht op jou aansluiting tijdens piek- en daluren. Probeer daarnaast inderdaad ook enkele speedtests te doen (bv. speedtest.net) op verschillende tijdstippen. Ook zei je dat je zowel via kabel als via WiFi hebt getest. Heb je al eens geprobeerd met een andere kabel of andere desktop/laptop rechstreeks op de modem?
Als je dan nog steeds problemen hebt, kan je het beste contact opnemen met de klantendienst en vragen of ze de modemwaarden willen nakijken. Als dit in orde blijkt te zijn, vragen of er toch geen technieker wil langskomen, maar houd er rekening mee dat als er iets aan je eigen netwerk scheelt, je € 85 of meer moet betalen voor deze interventie. Als het probleem bij Telenet ligt, is de interventie natuurlijk gratis.
Bedankt voor de respons.
Inderdaad - er komt coax tot in de kamer. De naamgeving zorgt zeker voor verwarring. Ik maak vooral gebruik van het internet thuis tijdens de 'piekuren'. En tot heel recent was dit ook nooit een probleem en kreeg ik een steady 90-95 Mbps minimaal. Heb het even opgezocht met het tooltje dat je linkte:
De speedtest heb ik regelmatig uitgevoerd en het was duidelijk dat de verbinding helemaal niet stabiel was. De grafiek geeft heel goed weer hoe ik het heb ervaren met normaal surfgedrag (vooral merkbaar bij YouTube buffering):
Vanavond ga ik nog enkele diagnostics uitvoeren om te zien of ik er toch niet iets aan kan doen: volledige reset modem, derde toestel, andere slot/kabel.. Een technieker laten komen zie ik niet echt zitten als ze er 100 EUR voor aanrekenen en ik er een avond moet vinden om de hele avond beschikbaar te zijn.
Nog enkele metingen. Dezelfde resultaten op smartphone en na veranderen kabel en volledige reset van de modem.
Er zijn vandaag al minstens vijftien mensen uit de regio die melden hetzelfde te ondervinden.
Dit ziet er inderdaad meer een probleem uit met je verbinding dan een overbelaste node. Ook de latency is erg hoog. Ik haal in Leuven centrum zowel in mijn zaak als thuis een latency van rond de 10 ms en bijna steeds de maximale snelheid, zowel in dal- als piekuren.
Ik zou hiervoor zeker nog eens contact opnemen met de klantendienst en melden wat je waarden zijn, van zowel de latency als de download- en uploadsnelheid en zeggen dat je al de kabel hebt verwisseld en de modem hebt gereset. Ze zullen waarschijnlijk een technieker willen sturen, maar als het probleem bij Telenet zelf ligt (wat hier waarschijnlijk het geval is), dan zullen ze je geen kosten aanrekenen hiervoor. Misschien dat de modem vervangen het probleem al verhelpt. Daarnaast kan de technieker ook even controleren of het signaal goed is (niet te zwak/sterk).
@Raven stuur die foto's die je hierboven hebt gezet anders eens via facebook/twitter naar Telenet? Als ze dat zien dan denk ik wel dat ze het verder gaan onderzoeken 🙂