Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5248
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Dit bericht is naar aanleiding van het bericht van Chantal1:

Naar buitenland verhuizen

 

Is het mogelijk om de mails - én mappen - die op TN webmail staan te kopiëren naar een mailclient (bijv. Mozilla Thunderbird) via IMAP en daarna de mailclient instellen om dan POP in te stellen? En dat in combinatie met Gmail IMAP?

 

Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets als dit:

 

1. Mailclient installeren

2. Telenet mail IMAP instellen in TB, mails en mappen binnenhalen

3. Telenet mail POP instellen

4. Gmail IMAP instellen in TB

5. Mappen en mails van Telenet verhuizen naar (mappen) Gmail

(6. TB verwijderen en verder werken met Gmail webmail)

 

Hoe zit het overigens met het adresboek van Telenet webmail? Is dat makkelijk te exporteren/importeren?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
9 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2272
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Waarom het zo moeilijk maken?

TB instellen op IMAP voor Telenet en Gmail.

De inhoud van de Telenet mappen copieren en plakken in de overeenkomende mappen van gmail. Klaar

 

POP3 zou ik niet gebruiken omdat je het gevaar bestaat dat ge alle mails wist op de mailserver, als je vergeet om in te stellen dat de mails op de server moeten blijven dan worden ze gewist als je deze heb gelezen op uw pop3 mailclient.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Ik zie dat ik verschillende Imap accounts heb weliswaar in het mailprogramma Outlook . Ik kan perfect een mailje verplaatsen van de Postvak in van Telenet naar een andser postvak in van een ander account. Als ik dan in de webmail van dit 2e account ga kijken zie ik dat dit gesynchroniseerd is.

Dus volgens mij zal dit lukken voor mails. Zal er zelfs geen noodzaak zijn om POP te installeren .

Als het de bedoeling is om dan de Telenet mailbox te deactiveren zal dit op die manier wel lukken om je mails te bewaren.

Adresboek Telenet exporteren gebeurt door een csv bestand aan te maken en te importeren in het adresboek van uw mailclient. Je krijgt zelfs de optie thunderbird voorgeschoteld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5248
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

POP hoeft bij nader inzicht inderdaad niet. De account wordt echter wel gesloten, dus binnen enkele maanden zijn die mails sowieso niet meer beschikbaar voor de gebruiker. Vandaar een beetje dat ik met POP in mijn hoofd zat. Wat gebeurt er met een IMAP account in een mailclient als de (webmail) account niet meer beschikbaar is? Blijven die mappen en mails dan behouden in de mailclient? (Ik gebruik al jaren POP, heb geen zin in IMAP.)

 

Maar het KIS(S) principe is hier idd aan de orde: TB installeren, IMAP instellen voor TN en Gmail, mails en mappen kopiëren naar Gmail...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2272
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Vroeger gebruikte ik ook POP3 maar nu ben ik fan van IMAP geworden.

Waarom ? voor de voordelen

IK gebruik een desktop, een tablet , een smartphone en soms in het buitenland webmail vor mijn Telenet en Gmail accounts.

Op alle toestellen en met webmail heb ik nu dezelfde ontvangen en verzonden mails.

Als ik een mail verstuur van mijn desktop zie ik die ook op mijn tablet, smartphone en webmail.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Ik vrees dat eens de mailbox op de server wordt afgesloten je niets meer gaat zien op je computer want er is niets meer om te synchroniseren. Eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd.

Ofwel blijft het staan maar ga je telkens een foutmelding krijgen van je mailprogramma dat hij niet kan synchroniseren.

Wie heeft er tijd en goesting om een extra mailbox te maken onder telenet, deze te vullen met enkele mails, te synchron iseren op de computer in de mailclient en dan de mailbox te verwijderen en te kijken wat dit doet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?


@igvfer schreef:

Ik vrees dat eens de mailbox op de server wordt afgesloten je niets meer gaat zien op je computer want er is niets meer om te synchroniseren. Eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd.

Ofwel blijft het staan maar ga je telkens een foutmelding krijgen van je mailprogramma dat hij niet kan synchroniseren.

....


Het risico hangt natuurlijk af van de procedure die Telenet volgt bij het afsluiten van de mailbox. De opties die je omschrijft zijn mogelijk en ook veilig maar stel dat ze gewoon de inhoud deleten en de mailbox toch nog even laten openstaan? Wat er dan gebeurt is desastreus voor de inhoud van je IMAP client. Alles wordt dan gesync'ed met een lege server en je bent alles gewoon kwijt...

Ik denk niet dat het zo zal lopen maar in theorie kan het wel.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2272
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?


@Janneke_Dust schreef:

Waarom het zo moeilijk maken?

TB instellen op IMAP voor Telenet en Gmail.

De inhoud van de Telenet mappen copieren en plakken in de overeenkomende mappen van gmail. Klaar

 

POP3 zou ik niet gebruiken omdat je het gevaar bestaat dat ge alle mails wist op de mailserver, als je vergeet om in te stellen dat de mails op de server moeten blijven dan worden ze gewist als je deze heb gelezen op uw pop3 mailclient.

 


Verdere uitleg.

 

als je dit gedaan hebt dan kan je nog een doorsturen instellen in uw webmail. Als je dit instelt dan worden alle binnenkomende mails doorgestuurd naar dat nieuw (  Gmail adres)

Zie ; https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-de-optie-ontvangen-e-mails-doorsturen-bij-webmail/

 

Bij de meeste providers blijft een opgezegde mailbox nog minimum een 6 tal maanden bestaan. Als daar dan nog mails toekomen kan je die corespondent verwittigen om uw nieuw adres te gebruiken.

 

Als geen vertrouwen hebt in de bewaartijd van uw IMAP dan kan je alle te bewaren mails copieren in een lokale map zoodat die zelf offline altijd beschikbaar zijn. De meeste mailprogrammas zoals Thunderbird hebben lokale mappen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5248
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

We zijn aan het afwijken, maar soit... 🙂 Ik heb een desktop en een smartphone. Voor die smartphone heb ik een afzonderlijk Gmail adres aangemaakt, maar ik haal ook 3 mailboxen van Telenet binnen en 1 mailbox van m'n eigen domein. Die laatste 4 zijn POP, maar ze zijn allemaal ingesteld om de mail op de server te laten staan, tenzij ik de mail verwijder.

 

Op mijn desktop haal ik alles (behalve Gmail) binnen via Mozilla Thunderbird en elke week maak ik een backup van de profile folder. Ik heb méér vertrouwen in mezelf en mijn systeem dan in "the cloud". Ik zou ook dagelijks een backup kunnen maken met een schedule en de hele reutemeteut, maar voor mij is wekelijks genoeg.

 

Bon, ik ga eens kijken of Chantal1 het ziet zitten om het op deze manier (TB installeren, IMAP Telenet instellen, IMAP Gmail, mappen en mail van Telenet naar Gmail kopiëren) te doen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2272
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TN webmail via IMAP verhuizen naar mailclient?

Als er veel mails te kopieeren zijn dan kan het wel een tijd duren want al die mails moeten via het internet naar de Gmail postbus.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes