TP Link Deco P9 Parental Controls met Telenet Router
Hallo allemaal,
Vermits ik geen 1:1 antwoord vond op mijn vraag maar even snel een nieuwe. Ik ben verre van een netwerking expert, wel een beetje thuis in technologie.
Ik heb een standaard Telenet modem/router (zonder bridge modus) met een standaard abo (geen business). Ik heb geen safespot en voorlopig probeer ik liever mijn eigen oplossing te creëren dan me weer te verbinden aan een maandelijkse service.
Achter mijn Telenet apparaat staat nu een Deco P9 die -in router modus- over parental control features beschikt. Daarachter een unmanaged switch waaraan alle clients verbonden zijn (inclusief de Deco repeaters). De enige client die in de Telenet router is geprikt is dus de Main Deco, Wifi op de Telenet router/modem staat uit.
Telenet router geeft een IP 192.168.0.XXX aan de Deco P9 (static). De Deco P9 deelt adressen uit in de range 192.168.YY.ZZZ - YY verschillend van 0. De gateway voor de clients is 192.168.YY.1 (de Deco dus). Dit werkt allemaal goed, voorlopig geen IP conflicten en voor zover ik het begrijp op basis van andere forumposts zouden die er ook niet moeten komen op deze manier? (Volgens TP Link wel, maar ze kunnen me niet uitleggen waarom).
De reden om dit zo op te zetten is het gebruiken van de Deco Parental Controls (zowel qua inhoud als gebruikstijden).
Ik heb tests gedaan met de tijdbeperking op de Deco en die wert, maar inhoudelijk krijg ik er kop noch staart aan. Soms lijkt een bepaalde site geblokkeerd, op andere momenten niet. Nu vroeg ik me af welke firewall de clients in deze setup zouden zien. Ik neem aan dat dit is wat bedoeld wordt met double NAT, maar ondanks ettelijke uurtjes online door te brengen zie ik de mogelijke correlatie niet met mijn situatie.
Ik begrijp ook dat deze opstelling verre van waterdicht is vermits je nog altijd een client bedraad op de niet-vergrendelde Telenet router kunt aansluiten, VPN kunt gebruiken enz. Maar gezien de leeftijd van mijn kinderen is dit nog even niet aan de orde.
Mocht het belang hebben: ik test met name op de oudere Android toestellen van de kinderen.
Hebben jullie een idee?