Beantwoorden
EddieCoyle
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

TP-link deco S4 mesh + Docsis 3.1 E-router (CV8560E)

Al meermaals besproken, ik weet het, maar ik had enkele bijkomende vragen en wou wat kwesties dubbelchecken- merge gerust met een ander topic indien nodig! 

 

Ik heb een Mesh-systeem dat ik in router mode wil gebruiken (omwille van de Qos en parental control-functies). Setup is als volgt: CV8560E -->main S4--->unmanaged switch-->andere S4meshsatelieten + computers+domotica etc.

 

Er is dus maar één poort van de CV8560E in gebruik. Momenteel gebruik ik géén bridging. 

Welke problemen kan dat opleveren in de huidige setup? En wat als we bovenop de bestaande setup een computer aan zouden sluiten op één van de andere poorten van de CV8560E? 

 

Ten tweede: waar dient de WAN-poort voor op de CV8560E? 

 

Ten derde: welk MAC-adres moet ik gebruiken in Mijn Telenet als ik wil bridgen: dat wat op de meshsateliet gedrukt staat of het adres dat ik bij de verbonden gebruikers vind in Mijn Telenet? Er verschilt één cijfer. 

 

 

 

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TP-link deco S4 mesh + Docsis 3.1 E-router (CV8560E)

@EddieCoyle  Punt 1. Het zal perfect werken je maakt het alleen wat moeilijker bij bereik van buitenaf. Je hebt nu 2 LAN netwerken. Eentje 192.168.0.0 de standaard Telenet LAN na de HGW en daarbinnen het netwerk 192.168.x.0 de LAN gemaakt door uw router. Als je een PC aansluit op een van de vrije gele poortjes komt die binnen het eerste netwerk te zitten (192.168.0.0) wat ervoor zorgt dat je bijvoorbeeld uw printer op het netwerk achter uw router moeilijk of niet gaat bereiken. Door de firewall in uw eigen router. Omgekeerd is dit minder een probleem.

Punt 2. Die bijkomende WAN poort is niet in gebruik.

Punt 3. Wil je het juiste MAC adres weten van je eigen router? Kijk dan naar zijn WAN IPadres, dat zal iets zijn in de zin van 192.168.0.x en zoek dan in "Mijn Telenet" bij aangesloten toestellen welk macadres op dat IP is aangesloten. En dat moet je dan gebruiken om te bridgen. Je zal ziet dat het WAN adres op je router zal veranderen naar een publiek adres. Dus geen 192.168.0.x meer.

Normaal gezien staat het mac adres ook op de doos en/of op de router zelf. Altijd kijken naar het WAN mac adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-link deco S4 mesh + Docsis 3.1 E-router (CV8560E)

Zonder gebruik te maken van "bridging" op de CV8560E zal deze NAT gebruiken, net als je TP-link mesh router. Twee keer NAT achter elkaar dus.

Dit werkt wel, maar kan problemen geven. Op de site van Netgear staat er een goed artikel:

https://kb.netgear.com/30186/What-is-Double-NAT

Scenario 2 is in dit geval van toepassing, de HGW van Telenet is immers een combinatie modem/router.

Ik ben geen liefhebber van dubbel NAT. Het is alsof je een brief in een omslag steekt met een adres, en die vervolgens weer in een andere omslag steekt,


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.