Beantwoorden
nhn2015
Experienced Weetjesweter
Trick or treat? It's your ninth party! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Telenet 360° Wifi: waarom werkt MAC-filtering niet?

Waarom werkt Mac filtering niet met 360 pods?

Is het minstens mogelijk om Mac adressen die op de modem zelf aangesloten zijn te filteren?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Telenet 360° Waarom werkt Mac filtering niet?

0 Likes
11 reacties
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ja dat is mogelijk via mijn telenet in je thusnetwerk.

janne_man_0-1707308144598.png

0 Likes
nhn2015
Experienced Weetjesweter
Trick or treat? It's your ninth party! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Op de pods werken deze instellingen alleszins niet, Ik ga de pods uit de stekker halen en zien of de gefilterde toestellen nog toegang tot het internet krijgen wanneer ze aangesloten zijn via wifi op de modem.

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe werkt dit scherm juist?

Als ik een MAC adres invul dan verschijnt deze beide bij 'toestaan' en 'blokkeer' en staat bij beide aangevinkt.

Als ik het uitvink dan staat deze beide bij toestaan en blokkeer uitgevinkt.

Hoe weet ik wanneer een MAC adres al dan niet toegestaan of geblokkeerd is?

Dit scherm is zeer contra-intuïtief

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als je MAC filtering gebruikt moet je de keuze maken tussen enerzijds enkel bepaalde MAC-adressen toelaten of anderzijds enkel bepaalde MAC-adressen niet toelaten (dus blokkeren). Je kan onmogelijk sommige toelaten en andere blokkeren. Je werkt met een positieve lijst toelaten of een negatieve lijst blokkeren.

Je vult de nodige MAC-adressen en voor elke ingevuld MAC adres kan je beslissen om dat lijntje te activeren of niet. Enkel de actieve lijnen volgen toelaten of blokkeren.

janne_man_1-1722546744349.png

In boven staand voorbeel is het eerste Mac-adres toegelaten. Het tweede is niet toegelaten. Een niet actieve lijn is hetzelfde als een niet ingevuld MAC-adres. Waarom dan inactieve lijntjes zetteen. Om het je gemakkelijk te maken een bepaald MAC-adres te activeren of te desactiveren. 

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter

Dit snap ik, maar als ik uit de geavanceerde instellingen ga, dan zet deze de radio button automatisch op 'uitgeschakeld' hoewel ik een mac adres bij blokkeren heb ingevuld en dit nadien had bewaard.
Als ik op de radio button 'toestaan' klik (terwijl ik expertinstellingen niet heb aanstaan) zie ik het mac adres dat ik bij blokkeer had ingevuld, klik ik op de radio button van blokkeer zie ik datzelfde mac adres ook aangevinkt staan.

Ik kan dus niet controleren of het mac adres dat ik heb geregistreerd toegestaan of geblokkeerd is.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter

Je beslist of je met een positieve lijst wil werken (Toestaan) of met een negatieve lijst (Blokkeer) of dat je geen van beide doet (Uitgechakeld). 

Eens je die keuze gemaakt heb blijf je van die button af, tenzij je op je vorige beslissing terugkomt.

Ik begrijp dat je met een negatieve lijst wil werken.

In expert instellingen kies je Blokkeer. Staat het mac-adres dat je wil blokkeren in de lijst, dan vul je de omschrijving in en klik je op de schuiver rechts van het juist ingevulde omschrijvingsveld. Staat het mac-adres niet in de lijst, klik dan eerst onderaan op toevoegen. Is uw lijst klaar, klik dan boven op Expertinstellingen uitschakelen.

Testen doe je niet met de lijst te bekijken maar met het toestel met het mac-adres dat je geblokkeert heb. Je kan dat ook met een ander toetel doen door dat toestel het geblokkeert mac-adres te geven. 

Je wenst te weten of het werkt en wil dat testen. Je gebruikt een toestel dat je met utp-kabel kan verbinden en met Wifi. Elk heeft zijn eigen mac-adres. Stel dat je met Wifi verbonden bent en je geeft uw eigen wifi mac-adres op als Blokkeer. Dan zal je niet meer kunnen verbinden met de Wifi op je router. Sluit je aan met een utp-kabel en je hebt terug verbinding en kan je test verder zetten door in expertinstelling de schuiver bij je mac-adres te klikken waardoor deze grijs staat (dus niet meer actief is)

Edit: @Ralse ik had eerst moeten testen voor ik dit (nutteloos) epistel schreef.  Het aanpassen is niet mogelijk op dit ogenblik.

@Moderator 

Er is een probleem met het instellen van de Mac-filtering. Ik vermoed dat een bewaarknop ontbreekt na het aanpassen van de lijst.

@Ralse heeft gelijk. Ofwel wordt er niets bewaard (waarschijnlijk), ofwel geeft de lijst niet weer wat men aangepast heeft (onwaarschijnlijk). 

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter

Om nog wat toe te voegen doch wat off topic:
Als ik wifi uitschakel staan er bij topologie nog steeds apparaten op de wifi connected.
Toegegeven, ik heb ook powerline, misschien kan ik die wifi via de portal niet uitschakelen, maar als dat zo is dan is ook dit scherm contraintuïtief.
Als ik op de powerline zelf klik om die geconnecteerde apparaten te zien, staat er maar 1.
Het lijkt er op dat wat ik in de portal ook doe, gewoon geen enkele invloed heeft in werkelijkheid.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter

De functie Wifi uitschakelen heb je enkel op de router (modem).

Bij de Wifi powerlines kan je kizzen tussen enkel een afzonderlijk SSID voor 4,2 GHz signaal en voor 5 GHz signaal of een zelfde SSID voor beide frequenties.

De Wifi van de powerline kan je uit- en aanzetten op de powerline zelf.

Als je wifi pwd een PG9072 is, kan je mogelijk inloggen op de powerline door 192.168.0.52 (of volledig http://192.168.0.52) in te geven in de adresbalk van je browser. (de eerste keer heb ik dat enkele keren moeten doen voor ik succes had). Je krijgt dan een inlogscherm en als user geef je admin en als wachtwoord password

Je hebt daar een aantal mogelijkheden, die je niet hebt via mijn telenet.

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter

Nog iets dat volgens mij niet werkt.

Als ik probeer het signaal op enkel 2.4 of 5ghz te zetten en dat bewaar met 'wijzigen', zet hij het terug op 2.4 & 5ghz.

Word zoiets niet getest voordat het live gaat?

Misschien beter om op te lijsten wat er nu wel werkt ipv wat er niet werkt.

Na veranderen van het wifi paswoord bleven een aantal apparaten nog steeds in de lijst van verbonden apparaten staan (ik heb nadien gewacht en de pagina refreshed).

Wat er wel werkte is de modem herstarten via de portal en wifi uitzetten.

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter

Kunnen we dit niet met een workaround doen via bv firewall regels?

0 Likes
Ralse
Freshman Beetjesweter

Excuses voor opnieuw replyen.
In context van opsporen van zo'n issues, kan telenet support makkelijk bekijken welke instellingen ik telkens heb gemaakt op mijntelenet?
Bv firewall regels die nadien gedelete zijn, hoevaak herstart etc...

0 Likes