Beantwoorden
Red_Baron
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
All I want for X-mas is YOU Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Telenet Speedtest

Waarom kan Telenet Speedtest de resultaten niet in praktische cijfers weergeven?  Wat ben ik met '82.24  Mbps'?  Waarom niet gewoonin MB per seconde?  Hoe kom ik daar nu?  8224000 gedeeld door 8 en dan maal 1024?

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet Speedtest

Omdat iedereen het heeft over Mbps???

Lijnsnelheden worden nu eenmaal uitgedrukt in Mbps omdat de omzetting naar MBps niet eenvoudig is.

Delen door 8 klopt zeker niet want dat is afhangkelijk van de protocols op de verschillende niveaus.

Als je dus naar een netto bedrag aan Bytes wil komen is dat onbegonnen werk.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Speedtest

Zoals al werd gezegd: omdat men nu eenmaal Mbps gebruikt om de snelheid uit te drukken. Wil je weten hoeveel dat is in MiB/sec. ? Open dan een zoekmachine en zoek op convert mbps to mb. Er zijn verschillende online tools die je met de berekening kunnen helpen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Speedtest

Misschien ook om de providers wat mooiere cijfers te kunnen laten afdrukken. Zeg nu zelf het klinkt toch mooier 50 Mbps dan 6 MBps (kort door de bocht). Sommige providers zouden zo maar heel magere getallekes kunnen afficheren.Gefrustreerde smileySmiley LOL

En zoals je zelf aanhaalt deel het door 8 en je zal zo ongeveer de snelheid in BYTES hebben en niet in Bits. Want tot nader order is 1 Byte nog altijd 8 bits

@Red_Baronhet is 82,24 *1024 * 1024 en dan delen door 8 om BYtes te hebben te hebben. En dan terug delen door 1024 en nogmaals 1024 om MBps te hebben.

En voor zover ik weet gebruikt Telenet de standaard 1024 (2^10)en niet de tiendelige standaard .



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet Speedtest

1 Byte zijn 8 bits dat klopt, maar er worden geen bytes verstuurd.

Er wordt een string van bits verstuurd omdat alle berichten gecomprest zijn en na decompresie heeft nog altijd geen gewone bytes. Een foto blijft een jpeg string van bits en geen bytes.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Red_Baron
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
All I want for X-mas is YOU Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Telenet Speedtest

Ik zou het gewoon makkelijker vinden om de snelheid uitgedrukt te zien in MB/s om de simpele reden dat de grootte van bestanden steeds wordt uitgedrukt in MB en niet in Mb.  Muziekbestanden, foto's, video's, noem maar op,  allemaal worden ze uitgedrukt in MB.  Op die manier heb je een gedacht hoe lang een download gaat duren.  Ook de downloadsnelheid  in browsers (en de geschatte resterende tijd) worden weergegeven in MB.  Dus waarom dat geklooi met Mb..

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Speedtest

Ik begrijp niet goed waarom je je druk maakt; zoals je zelf al aangeeft geven bijv. browsers ook de downloadsnelheid weer in MiB/sec. Wat maakt het dan uit dat zo'n snelheidstester het in Mbps weergeeft? In de praktijk maakt dat toch niet veel uit, alleen als je je snelheid echt wil testen. En dan is Mbps ok, want op de pagina's van TN worden die snelheden ook in Mbps weergegeven.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet Speedtest

Als je de grote van een te downloaden file kent en uw downloadsnelheid dan kan je enkel de minimum benodigde tijd berekenen.

De nog onbekende factoren voor de berekening:

- protocol overhead (meestal mim 10%)

- de vertraging op het net (uw provider, andere providers en internationaal)

- mogelijke opstroppingen op het net tijdens de download

- De snelheid waarop de server de gegevens op het net plaatst


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Speedtest

Het klopt dat alle bovenstaande factoren in invloed hebben op de tijd die een file nodig heeft om op uw computer te verschijnen.

Maar de snelheidstest zegt enkel hoeveel Mbits per seconde er op uw aansluiting  kunnen doorkomen. 1 Mbps zegt enkel dat er 1024 x 1024 bits kunnen passeren. Dat is zoveel nulletjes en eentjes per seconde of positieve en negatieve elektrische pulsjes.

Eigenlijk is "snelheidstest" een slechte omschrijving het moet eerder als "capaciteitstest" gezien worden. Vergelijk het met watertoevoer. Hoe hoger de maatschappij de druk opvoert hoe meer water je binnenkrijgt per minuut maar een buis heeft ook maar een maximum doorvoercapaciteit.

Desalniettemin er zitten nog altijd 8 bits in een byte. En een gecomprimeerde file van 10 MB gaat er dubbel zo snel door als dezelfde file, niet gecomprimeerd, van 20 MB.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.