Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet WiFree en DMZ / firewall

Thuis kun je een DMZ instellen of poorten forwarden. Maar hoe gaat dat met Telenet WiFree? Bedoeling is op een tweede verblijf gebruik te maken van Telenet WiFree (werkt, dat is het probleem niet) en een site-to-site VPN in te stellen met het hoofdverblijf.

Van wat ik begrepen heb, moet ik bepaalde poorten open zetten daarvoor. Hoofdverblijf dus geen probleem, maar wat op het tweede verblijf...?

 

0 Likes
6 reacties
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Telenet WiFree en DMZ / firewall

Normaal gezien moet je enkel thuis, waar de VPN server gehost wordt, een DMZ of port forwarding instellen. Zodat deze binnenkomende VPN traffic toelaat.

 

Op je tweede verblijf verbind je dan gewoon met WiFree en zet je je VPN aan. Normaal wordt dit niet geblokkeerd op TelenetWiFree.

 

Andersom, dus een VPN server hosten, op een WiFree verbinding  gaat wel niet. Want je hebt geen configuratie toegang op WiFree.

 

Hopelijk helpt dit verder.

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet WiFree en DMZ / firewall

Je moet je VPN server thuis toegankelijk maken door de volgende poorten te forwarden naar het IPadres van de VPN server, hangt af van het protocol dat je gebruikt.

1701-1723 TCP/UDP

4500-5100 TCP/UDP

500 UDP

Staat bij mij toch zo en het werkt. Best ook een DDNS domeinnaam aanvragen (gratis of betalende toepassing)

Zoals @SjCr zegt, op je 2e verblijf of ergens anders moet je enkel een VPN verbinding maken naar je thuis adres. Dat is het makkelijkst met een DDNS hostnaam. Je kan dit eenmaal aanmaken en opslaan op je PC of tablet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Telenet WiFree en DMZ / firewall

Een VPN naar een machine in een DMZ is een 'contradictio in terminis'. 

Je wil een veilige netwerk verbinding maken naar een machine die je in je netwerk plaats in een zone die je minder beveiligd? Waarom in de DMZ?

 

Het is eenvoudiger en vééél veiliger om het gewoon te doen met port-forwarding zoals @igvfer beschrijft.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet WiFree en DMZ / firewall


@SjCr schreef:

 

Andersom, dus een VPN server hosten, op een WiFree verbinding  gaat wel niet. Want je hebt geen configuratie toegang op WiFree.


 

Dacht ik al, maar bij deze dus bevestigd.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet WiFree en DMZ / firewall


@igvfer schreef:

Je moet je VPN server thuis toegankelijk maken door de volgende poorten te forwarden naar het IPadres van de VPN server, hangt af van het protocol dat je gebruikt.

1701-1723 TCP/UDP

4500-5100 TCP/UDP

500 UDP

Staat bij mij toch zo en het werkt. Best ook een DDNS domeinnaam aanvragen (gratis of betalende toepassing)

Zoals @SjCr zegt, op je 2e verblijf of ergens anders moet je enkel een VPN verbinding maken naar je thuis adres. Dat is het makkelijkst met een DDNS hostnaam. Je kan dit eenmaal aanmaken en opslaan op je PC of tablet.


Bedankt voor de feedback - vraag was echter voor het opzetten van een site-to-site VPN. VPN als client van op een WiFree behoeft inderdaad geen netwerkconfiguratie aan WiFree kant.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet WiFree en DMZ / firewall


@BertXL schreef:

Een VPN naar een machine in een DMZ is een 'contradictio in terminis'. 

Je wil een veilige netwerk verbinding maken naar een machine die je in je netwerk plaats in een zone die je minder beveiligd? Waarom in de DMZ?

 

Het is eenvoudiger en vééél veiliger om het gewoon te doen met port-forwarding zoals @igvfer beschrijft.


Ik heb een eigen firewall met daarachter mijn thuisnetwerk, geen contradictie dus 🙂

0 Likes