Beantwoorden
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Hallo iedereen,

 

ik ben in volle eindspurt wat betreft mijn nieuwe woning, maar qua thuisnetwerk opzet moet ik alles nog even op een rijtje zetten en het totaalbeeld checken of dit klopt met de richtlijnen. 


Ik heb vanuit de meterkast 2 UTP (Cat6) naar mijn centrale hok op zolder laten leggen, waar ik mijn eigen serverkast wil gaan opzetten. Op zolder komt elke utp van de wandcontactdoosjes ook aan.

 

Mijn idee is dit: 

ik zou graag een modem-only setup hebben via Telenet, waarbij ik dan met 1 UTP uit de meterkast naar mijn eigen router kan, en de andere UTP gebruik voor een kleine switch waarop ik de UTP kabels wil aansluiten die bedoelt zijn om de digicorder op aan te sluiten. 

Dan krijg ik dus dit: 
Modem TN > UTP > Eigen router
Modem TN > UTP > Switch > 2 UTP > Wandcontactdoos > Digicorder

 

Een aantal vraagjes hierover:

- klopt mijn redenering tot nu toe? Kan ik 2 UTPs vanuit een Telenet Modem aansluiten? 

- Kan ik zelfs een eigen modem gebruiken, zodat ik geen Telenet Modem hoef? 

- Is het nog steeds zo dat de digicorders best rechtstreeks aangesloten worden op de modem? 

 


Vanuit de eigen router zou ik dan twee switches voorzien van internet, een switch voor elk verdiep in huis. Daarop komen dan alle UTPs van de wandcontactdozen. 

Klopt deze setup dus? Of vergeet ik nog iets cruciaal? 


Alvast bedankt!

0 Likes
20 reacties
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Hi iedereen,

 

dit weekend ben ik bij het Telenet Center in de buurt langs geweest om mijn HGW modem te vervangen met de zwarte EMTA modem-only. Dit zonder problemen verkregen.

 

Thuis heb ik dan mijn internet opgezet via de EdgeRouter X en de AP Lite op gelijkvloers. Via de basic wizard en video tutorials van YouTube ben ik erin geslaagd om Wifi te verkrijgen en het internet te doen werken via bekabeld netwerk! Smiley Vrolijk

 2017-06-19 12_02_06-Netwerk-overzicht - Word.png

 

Bijgevoegd is de setup zoals ze nu is, en werkt. De bedoeling is dat op het eerste verdiep een netwerkprinter komt en mijn PS4 bedraad wordt aangesloten. Ik ga dan waarschijnlijk vaste IP's moeten instellen voor deze zaken. Heb momenteel eth0 als PoE In via die PoE adapter, eth4 als PoE out voor de AP op gelijkvloers en eth1 in gebruik waar een unmanaged switch op hangt voor oa raspberry pi op glkvlrs. Blijven dus vrij op de router: eth2 en eth3.

 

Op eth2 ga ik de printer aansluiten, op eth3 dan mijn PS4. Later ga ik wel een NAS aanschaffen, die moet dan best ook een vast IP krijgen? Werk ik dan best met een managed switch?

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten


@sclarebout schreef:

Hi iedereen,

... 

Later ga ik wel een NAS aanschaffen, die moet dan best ook een vast IP krijgen? Werk ik dan best met een managed switch?


De IP adressen worden beheerd vanuit je router, je hoeft dus eigenlijk niets extra aan te kopen om je NAS aan te sluiten. Je kan die gewoon in een vrije poort van één van je switch steken.

Die zal initieel waarschijnlijk  een IP adres krijgen van je router via DHCP, maar door configuratie van de NAS kan je dan wel instellen dat die zijn eigen IP adres heeft. Het hangt af van je domein dat je hebt ingesteld en welke range je gebruikt voor DHCP, welk IP adres je hiervoor kan gebruiken (meestal 192.168.0.2 tot 50.).

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m7007
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
TV-box / TV-app / telenttv.be Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

 
0 Likes
m7007
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
TV-box / TV-app / telenttv.be Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

 

 

Sorry voor dubbele post.

0 Likes
m7007
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
TV-box / TV-app / telenttv.be Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Ik overweeg een heel gelijkaardige set-up.

 

Heb je geen last van 'double NAT-ing'  omwille van die twee routers (TN router en persoonlijke router) ?

Of heb je NAT afgezet op je persoonlijke router ?

 

Ik zou de EdgeRouter X voornamelijk gebruiken om te kijken wat er zoal gebeurt op het netwerk en het bandwidth gebruik per device te monitoren.

Is de EdgeRouter X daarvoor geschikt ?

 

Thanks !

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Oude topic, maar ik gebruik gewoon aan ASUS router voor alles en mijn Digicorder krijgt een IP van Telenet door een poort op IPTV te zetten. De rest is gewoon interne LAN en mijn NAS is zelfs in LAG gekoppeld (2Gb)

 

0 Likes