Beantwoorden
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Hallo iedereen,

 

ik ben in volle eindspurt wat betreft mijn nieuwe woning, maar qua thuisnetwerk opzet moet ik alles nog even op een rijtje zetten en het totaalbeeld checken of dit klopt met de richtlijnen. 


Ik heb vanuit de meterkast 2 UTP (Cat6) naar mijn centrale hok op zolder laten leggen, waar ik mijn eigen serverkast wil gaan opzetten. Op zolder komt elke utp van de wandcontactdoosjes ook aan.

 

Mijn idee is dit: 

ik zou graag een modem-only setup hebben via Telenet, waarbij ik dan met 1 UTP uit de meterkast naar mijn eigen router kan, en de andere UTP gebruik voor een kleine switch waarop ik de UTP kabels wil aansluiten die bedoelt zijn om de digicorder op aan te sluiten. 

Dan krijg ik dus dit: 
Modem TN > UTP > Eigen router
Modem TN > UTP > Switch > 2 UTP > Wandcontactdoos > Digicorder

 

Een aantal vraagjes hierover:

- klopt mijn redenering tot nu toe? Kan ik 2 UTPs vanuit een Telenet Modem aansluiten? 

- Kan ik zelfs een eigen modem gebruiken, zodat ik geen Telenet Modem hoef? 

- Is het nog steeds zo dat de digicorders best rechtstreeks aangesloten worden op de modem? 

 


Vanuit de eigen router zou ik dan twee switches voorzien van internet, een switch voor elk verdiep in huis. Daarop komen dan alle UTPs van de wandcontactdozen. 

Klopt deze setup dus? Of vergeet ik nog iets cruciaal? 


Alvast bedankt!

0 Likes
20 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

De modem-only heeft maar 1 ethernetpoort want het is een modem. 🙂

 

Je doet beter dit:

Modem -> switch - router en digicorder

 

Je hebt een Telenet modem nodig maar je krijgt die gratis en werkt perfect dus een eigen modem kopen heeft geen nut.

 

De digicorder moet niet persé direct op de modem aangesloten worden als je IPTV instelt. Anders wel. Als je dat niet doet zul je geen interactiviteit hebben op je digicorder.

 

Welke router heb je/ben je van plan om te kopen?

 

Edit:

Waarom zou je 2 switches voorzien? 1 grote switch is meestal goedkoper en verbruikt minder energie.

 

 

Hier is een foto hoe ik het heb gedaan. (De 2e modem en de blauwe box is voor de telefooncentrale)

tmp-cam-657233862.jpg

 

 De switch linksboven is voor extern, die is rechtstreeks aangesloten op de modem en mijn 2 routers (2 gescheiden netwerken).

 

Dan heb je de Ubiquiti ER-X router die verbonden is met de grijze HP switch waar alle apparaten inzitten.

 

Mijn digicorder zit nu tijdelijk in de HP switch maar die moet normaal in de zwarte switch zitten want het lijkt mij niet op IPTV in te stellen op mijn router.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@Arthur2- Waarom niet

 

Modem > Router > Switch > Digicorder ( en andere toestellen)

 

?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@sb


@sb schreef:

@Arthur2- Waarom niet

 

Modem > Router > Switch > Digicorder ( en andere toestellen)

 

?



 dan krijgt de digicorder een locaal IP adres van je router en dat mag niet, die moet een IP adres van Telenet krijgen.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@sb

 

Dat mag als je IPTV kunt instellen maar dat gaat niet altijd

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@BertXL- Dat vermoedde ik al, maar deelt de switch op die manier ook interne IP adressen door aan andere toestellen die met de switch verbonden zijn?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten


@sb schreef:

@BertXL- Dat vermoedde ik al, maar deelt de switch op die manier ook interne IP adressen door aan andere toestellen die met de switch verbonden zijn?


Omdat de digirecoder een extern ip nodig heeft zit de switch voor uw eigen router.
De utp kabels die daaruit vertrekken gaan ofwel naar een digibox of naar je router.
Kabels naar de toestellen in je netwerk vertrekken altijd van uit de router.
Als de (in de meeste routers 4 poorten) vol zitten en je wil nog meer toestellen binnen je lokale netwerkt hebben is de configuratie als volgt.
TN modem > switch > router >switch > toestel in je netwerk

 

Zo zit mijn netwerk in elkaar:

netwerk.png

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

 


@Puch schreef:

@sb schreef:

@BertXL- Dat vermoedde ik al, maar deelt de switch op die manier ook interne IP adressen door aan andere toestellen die met de switch verbonden zijn?


Omdat de digirecoder een extern ip nodig heeft zit de switch voor uw eigen router.
De utp kabels die daaruit vertrekken gaan ofwel naar een digibox of naar je router.
Kabels naar de toestellen in je netwerk vertrekken altijd van uit de router.
Als de (in de meeste routers 4 poorten) vol zitten en je wil nog meer toestellen binnen je lokale netwerkt hebben is de configuratie als volgt.
TN modem > switch > router >switch > toestel in je netwerk

 

Zo zit mijn netwerk in elkaar:

netwerk.png

Dat is nu eens een deftig schema. Iedereen zou dit voor zijn eigen installatie moeten uittekenen en er ook de IPadressen bijzetten zeker voor vaste toestellen zoals Printer en NAS.


 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Omdat de digirecoder een extern ip nodig heeft zit de switch voor uw eigen router. De utp kabels die daaruit vertrekken gaan ofwel naar een digibox of naar je router.

 

Zo ver was ik al, maar het kan geen kwaad dat even te herhalen. 😉


Kabels naar de toestellen in je netwerk vertrekken altijd van uit de router.
Als de (in de meeste routers 4 poorten) vol zitten en je wil nog meer toestellen binnen je lokale netwerkt hebben is de configuratie als volgt.


TN modem > switch > router >switch > toestel in je netwerk

 

Bedankt! Dat is wat ik vermoedde, maar ik wou het graag bevestigd zien.

 

Zo zit mijn netwerk in elkaar:

 

Héél duidelijk. Nogmaals bedankt, @Puch. Ik heb weer iets bijgeleerd. 🙂

 

@sclarebout- Mijn excuses dat ik je draadje wat "gekaapt" heb, ik hoop dat je er ook iets aan hebt gehad. (?)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Allemaal wat duidelijker geworden, mijn idee klopt dus voor een stuk.
Ik had dit schema opgemaakt trouwens:

428X2nK.png

Ik moet dus 1 UTP van de modem naar de switch leggen, die van daaruit zowel naar mijn router als digitale tv aansluitingen gaat.

Ik dacht aan een netgear router, maar aangezien ik een AP van Ubiquiti wil aanschaffen denk ik er sterk over na om een EdgeRouter te kopen. Dan moet ik wel twee APs voorzien voor de wifi, want die EdgeRouter heef geen WiFi denk ik?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@sclarebout

 

Dat klopt! 🙂

 Een edgerouter heeft geen wifi.

 

Ik heb zelf een edgerouter X en 5 Unifi UAP-AC-lite's en 1 Unifi UAP (gewoon).

 

Het hang er vanaf hoeveel je er van kent. Een Edgerouter X is vrij moeilijk om in te stellen. (Voor mij toch).

Als je alleen echt basisrouter functies zoals dhcp en vaste ip's en port forwarding wilt doen dan zal het wel lukken (dat is vrij gemakkelijk als je het eenmaal door hebt) maar vanaf dat je iets geavanceerder wilt doen is het wat moeilijker. (Bijvoorbeeld IPTV instellen lukt mij niet.)

Als je wilt post ik enkele screenshots.

 

Zelfs met de ingewikkelde installatie heb ik het nog altijd liever dan iets voor consumenten omdat het altijd en stabiel werkt.

Ik heb een TP-Link, een D-Link en een Asus gehad. De TP-Link Wdr4300 was echt een ramp (maar dat is alleen mijn model dat bijna niet verkocht wordt) totdat ik er openWRT op heb gezet.

Met de Asus ac87u had ik enkele kleine problemen maar met AsusWRT-Merlin werkt het veel stabieler totdat hij op een dag gewoon kapot was.

De D-Link deed niet wat ik wou maar werkt wel vrij goed.

 

De Unifi ap's werken fantastisch 🙂

 

Met Netgear heb ik nog geen ervaring maar ik denk dat je evenveel betaalt voor een Edgerouter X en een Unifi UAP-AC-lite als een degelijke Netgear.

 

Edit:

Je hebt geen PoE switch nodig want er zitten adapters bij de Unifi ap's (behalve bij de 5-packs).

Als je een edgerouter wilt, koop dan de Edgerouter X (ER-X). De andere zijn voor glasvezel.

 

Nog een opmerking, je kan best de PoE adapter dicht bij de ap's zetten. Bv degene die je in de tuin plaatst, dat is mogelijk te ver. Maximaal is het ongeveer 50 meter.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

Bedankt voor de nuttige info. Ik wil straks bestellen, dus even overlopen wat ik in eerste instantie ga bestellen:

- 1x EdgeRouter X

- 1x Ubiquiti Unifi AC Lite vs PRO (weet iemand waarom je een PRO zou nemen)
- 1x Netgear ProSafe GS105 (5p switch)

Ik zou dus de TN Modem aansluiten op de 5p switch. Van hieruit ga ik naar mijn digicorder wandcontactdoos en EdgeRouter.
Ik heb mijn UTP kabels in mijn plafond laten werken, dus een PoE adapter daarbij zetten is een no-go. Daarom zou ik in eerste instantie de EdgeRouter PoE out port gebruiken om die UTP van power te voorzien en zo mijn AP Lite of PRO van voeding te voorzien.

Ik heb nog een 8p switch staan om mijn andere UTP bekabeling al op aan te sluiten.


0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@sclarebout

 

De Lite heeft passive POE en 2x2 antennes

de PRO heeft 802.3af PoE/802.3at PoE+ en 3x3 antennes

datasheet

 

De lite's zijn goed genoeg IMO.

 

Die edgerouter X POEpoort is POE passthrough, het levert op zichzelf dus geen stroom. Maar er zit een adapter bij de access point (behalve als je de 5-pack bestelt dan niet)

 

Dat je kabels in je plafond zitten is geen probleem. Je kan de kabel gewoon in de poort van de adapter steken en dan met een andere kabel naar je router.

 

EDIT:

Voordat je bestelt, wil ik nog even zeggen dat het echt niet gemakkelijk is.

Als je een gewone router niet kan instellen dan weet ik niet of dit wel een goede optie is. Maar ik zal je er in ieder geval bij helpen als het niet lukt. Ubiquiti heeft ook heel veel handleidingen waar alles goed uitgelegd staat en er is een forum waar je ook vanalles op kan vinden.

 

Edit2:

Die PRO heeft ook nog een 2e ethernet poort. Dat is gewoon een passthrough dus geen link aggregation of POE

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sclarebout
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Laat de zon in je hart! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@Arthur2

 

Bedankt voor de info 🙂 Ik heb gisteren wel al onderstaande zaken besteld. Het instellen van de Router zie ik wel als een uitdaging. Moest het niet lukken dan vraag ik hier wel om hulp.

En wat betreft die PoE, ik heb de LITE dus die adapter zal dan wel zijn werk hebben 🙂

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk: hoe alles opzetten

@sclarebout

 

Nog even een tip voor de router, volg gewoon de wizard's 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes