Beantwoorden
Levi
Experienced Beetjesweter
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party!

Trage Internet verbinding

Heyo,

Allereerst sorry dat ik met zo'n negatief onderwerp op de proppen moet komen Smiley Knipoog

Sinds enkele weken heb ik het fenomeen dat downloaden of zelfs youtube kijken traag gaat.

Als ik de speedtest van telenet gebruik krijg ik toch nog een ~100Mb/s te zien (we hebben woppa, zou 200 moeten zijn maar hebben we nog nooit gehaalt om eerlijk te zijn) maar enkele sites waaronder youtube lijken toch ergens last van te hebben...

Aan het intern netwerk kan het niet liggen, ja er zitten 2 * 1 Gb/s switchen tussen maar deze werken volle snelheid en kunnen het niet zijn (getest tussen computers, zijn allemaal cat 5e utp of cat 6 stp kabels, computer is een klein beestje Smiley Knipoog). Aangezien de speedtest toch nog een redelijke snelheid geeft vrees is een beetje dat het net iets moeilijker te vinden/erger is. De meeste sites geraken niet boven 1MB/s download (goed kan aan de site liggen) maar dat ik op youtube niet eens meer een 720p filmpje kan zien zonder bufferen vind ik niet kunnen. Er moet dus iets mis zijn... Misschien iets met UDP die er niet door geraakt, ik heb absoluut geen idee!

Weet iemand iets dat kan helpen/de oorzaak kan zijn?

Thnx,

Levi

Tags (1)
0 Likes
3 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Heb je je modem al eens uit- en aangezet? Welke modem (modem-only/HGW; Home Gateway of modem/router) heb je? Misschien heb je een ouder model dat niet geschikt is voor 200Mbps. Die 100Mbps die je haalt, dat is via kabel, vermoed ik? Met wat meet je de snelheid van die websites?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Levi
Experienced Beetjesweter

@sbschreef:

Heb je je modem al eens uit- en aangezet? Welke modem (modem-only/HGW; Home Gateway of modem/router) heb je? Misschien heb je een ouder model dat niet geschikt is voor 200Mbps. Die 100Mbps die je haalt, dat is via kabel, vermoed ik? Met wat meet je de snelheid van die websites?

ik heb een klassieke router, ik was van plan naar modem-only te gaan maar dat is afgeblazen... Ik zou nog eens moeten controleren maar ik denk dat het de witte is. Dat zou de laatste moeten zijn. Yup 100Mb is via cat5e of cat6 kabels, maar sommige sites lijken gewoon trager dan 100Mb te werken... Bij youtube zou dat toch niet mogen met die grote google servers... Snelheid meet ik met speedtest.telenet.be

0 Likes
Levi
Experienced Beetjesweter

Heb het druk gehad, sorry voor de late verduidelijking...

@sbschreef:

We hebben dus weldegelijk de zwarte router, zou dat invloed kunnen hebben? Op de site van telenet staat wel dat de zwarte tot 200Mb/s zou moeten kunnen gaan, maar dat halen we dus niet... Zelfs niet op dal momenten s'nachts... Maar het probleem met het UDP streamen is er nog steeds en irriteerd mij meer dan die 100Mb/s, ik heb nu kunnen bevestigen dat alle streams vertraging hebben/er slecht doorkomen, waardoor iedere 5 seconden hij er 3 moet bufferen... Ik vermoed dus dat het iets met UDP is.

Mvg,

L.

0 Likes